AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Som overskriften, har du tatt vare på gamle minner? Hvor mye er for mye? Hvordan lagrer du dette? (Jeg har ikke et stort hus med egen loft til å oppbevare dette.) Eksempel som bilder fra skoleturer i album, et par skrivebøker fra grunnskolen, billetter og små souvenirer fra opplevelser, minner fra VGS, gamle kort og brev, ting du samlet på som barn/ungdom, kanskje et par plagg som vekker minner, gaver, leker, papirer og tegninger. Smykker og andre ting som ikke går helt ut på dato er også blitt en del av. Det er ikke sikkert jeg er alene om dette, men dere som har sett Ekstreme samlere-typen serier på TV vet sikkert litt hva jeg vil frem til, man har flere ting som er affeksjonsting. Jeg tror jeg er en light-versjon av det, for jeg har utrolig masse ting som jeg har tatt vare på fra barndommen og skoletiden. Totalt er ikke mengden så stor som for ett par år siden, nå er det "kun" en stor kommode full. Som voksen synes jeg det tar stor plass av oppbevaring å samle på alt dette, men samtidig hver gang jeg går igjennom sakene for å "rydde" opp mimrer jeg mye tilbake til barndom og ungdom- ofte om ting som jeg nesten hadde glemt. Får meg derfor ikke til å kaste alle tegningene, souvenirene og gamle brev, f.eks. Senest idag kastet jeg et par bamser som ungdomskjærester har gitt meg, men alle gamle papirer og småting som brev og lapper og ting ellers som gaver fra besteforeldre da jeg var liten kan jeg ikke gi slipp på. Skriv gjerne om du kjenner deg igjen, og om du noen gang går igjennom tingene/papirene Jeg tar for øvrig også gjerne imot innspill hvordan jeg kan lagre dette eller hvordan "ommøblere" litt på mengden, om du har vært gjennom en opprydning som dette før Anonymkode: 38700...e72
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Jeg gjorde det opprinnelig, men så har sakene minket med årene. Jeg foreslår at du tar bilder av en del av tingene og så kvitter deg med de! Hver gang du går gjennom de så kjenner du sikkert at noen ting betyr mindre etterhvert, da tar du bilde og hiver det ut.... Anonymkode: e335d...38b
Fiberhusk Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Jeg tar vare på mer enn jeg burde, men har blitt veldig flink til å kaste. Har ingen hoarding-tendenser, men ble tidlig lært opp til å spare på ting. Og når jeg endelig flyttet for meg selv, så ble jeg lesset ned av ting begge foreldrene mine mente jeg burde ta vare på, som de ikke ville ha selv. Det var veldig tungt for meg, for jeg er så pliktoppfyllende, og tør nesten ikke kvitte meg med ting jeg blir "bedt" om å ta vare på. Jobber med det, da jeg ikke orker nedlesses med ting jeg ikke har noe forhold til Kjenner en hoarder, og det er virkelig ikke en hyggelig diagnose å leve med 1
Gjest Faerunpedia Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 Kaster alt utenom fotografier, foretrekker en minimalistisk leilighet.
Gjest morhjertegod Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 Jeg har ikke tatt vare på noe, er veldig lite sentimental. Jeg liker i samle, så kaster alt jeg ikke har brukt for. Med unntak av bilder.
Gjest Peanut Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 Jeg er en museumsnøtt, så jeg samler og tar vare på det meste. ^^,
Gjest Marillia Skrevet 7. mars 2016 #7 Skrevet 7. mars 2016 Jeg har en tett plastkasse til mine ting, bla dåpskjolen min, russelue, noen gamle brev, noen av glansbildene mine, en liten dukke, sølvkopp (fått i dåp) barnesøljer, en minnebok og et par småting til. Tror kassen er ca 50 x 40 x 40, har en kasse til hver av barna mine og i tillegg har jeg en kasse med gamle ting arvet fra oldeforeldre osv, det er et lite kaffesett som jeg ikke bruker, noen hekla duker osv. Oppbevarte mye, mye mer før, men fant ut at det tok alt for mye plass....
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #8 Skrevet 7. mars 2016 Jeg har gått gjennom dette hver gang jeg har flyttet. Flyttet for rundt ett år siden nå sist gang. Av skolesaker blir det gjerne kun noen få bøker fra barneskolen. Tror ikke jeg har tatt vare på noe av det fra vgs. Fra Høyskolen har jeg tatt vare på det jeg kan komme til å trenge å lese mer på hvis jeg skulle få slike arbeidsoppgaver på jobben. CD'er prøver jeg så godt jeg kan å kaste. Man finner jo nesten all musikk på YouTube likevel. DVD'er har vi begge (mannen min og jeg) gått ordentlig gjennom nylig, og fikk gitt bort en god bunke der. Noen barndomsminner har jeg selvsagt tatt vare på, slik som russeluer og russeklær, og noen av lekene jeg hadde før. Men vi er heldige med at mine foreldre kan ta vare på noe av dette for oss. Vi har en knøtt liten bod her vi bor. Ser likevel jeg kan bli flinkere til å kaste. Anonymkode: 8d018...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 Jeg var veldig sånn som samlet på alt av minner og affeksjonsverdigjenstander før. Men etter et par flytterunder, og utrydding for å gjøre plass til samboers ting, har jeg kastet det meste. Hva skal man egentlig med tingene? De tar opp uhorvelig med plass, og det er noe drit når man skal flytte. Jeg har også vært med å flytte ut av to dødsbo, hvorav den ene var min mormor som var flink til å rydde, og den andre var min farmor, som hadde samlet på absolutt alt.. Satan som en jobb det var å rydde ut av sistnevntes hus, og hvor mye penger vi måtte bruke for å få kaste dritet på bossfyllingen. Hvor stor glede har du av tingene hvis de ligger i en skuff? Ja, det kan være koselig å gå gjennom en gang iblant, men 99,9% av tiden tar de opp plass du kunne brukt til noe annet. Jeg tar vare på bilder, resten går i spannet. Og jeg er flink til å ikke skaffe meg nytt slikt dritt.. (kjøpe souvenirer? nope!) Anonymkode: 9f2b2...041 2
ajarRun Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Nei, jeg liker ikke fortiden. Lever i nuet jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Tar bare vare på ting fra bardommen som jeg kan ha nytte av. Dukkesengen jeg lekte med som liten blir nå brukt av mine barn. Skolesaker har gått rett i søpla. Anonymkode: 24639...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Takk for mange svar, dere hjelper meg til å se at mengden sentimentale ting (kan det kalles det?) bør reduseres kraftig her i huset. Etter å ha lest tenker jeg mer tanken at det ikke er sunt å ha for mye ting som hører til i fortiden Det er kanskje 1 gang i året jeg faktisk ser igjennom, og da er det uten unntak fordi jeg skal rydde. Sier vel sitt. Anonymkode: 38700...e72
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 Ja, men ikke mye. En pappeske med album og andre bilder og en pappeske med småting (feks russedressen). Har det stående i boden. Det er det og en eske med julepynt og en eske med div pynteting. Totalt fire pappesker i boden, det er passe mengde for meg. Anonymkode: e840a...d9e
Frida Skrevet 9. mars 2016 #15 Skrevet 9. mars 2016 Har tatt vare på litt, men hadde skikkelig opprydding i fjor og da gikk en god del i søpla. Nå er det igjen kun det jeg vil ha og bryr meg om. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #16 Skrevet 10. mars 2016 En idé kan jo være å ta bilder av de sentimentalt ladede gjenstandene, og så kaste selve tingene. Bildene tar kun plass på disken din, eller hvor du nå enn velger å lagre dem, og tar da ikke opp fysisk plass. Da kan du likevel se på dem og mimre, om det er det du har glede av, men du bruker ikke opp plass på dem, og ingen trenger belemres med å rydde tonnevis med drit etter deg når du dauer. Anonymkode: 9f2b2...041 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå