AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Min 5 år gamle jente har vært i fin form hele helgen, men har ynket seg mye i natt. Kl.6 var vi lys våkne og hun gråt. Merket fort at hun var varm, så jeg ga henne Paracet. Utover dagen har hun ynket seg mye, sovet mye og grått litt. Når hun sov på formiddagen idag, etter sin andre Paracet, merket jeg at hjertet hennes slo veldig fort også, og hun var tungpustet. Leste nå at det var en av de tingene man burde bemerke seg og evt. ringe lege for, om det fortsatte. Nå har hun sovet gjennom hele barne-tv og vært våken i 30min. Nå vil hun sove igjen. Vi målte feber kl.19, og den var på 40,1. Når er det "greit" å kontakte lege?? Anonymkode: ebbe4...237
nordlending Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Det skader aldri å ringe legevakta å forhøre seg. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Legevakt. Blir hun dårlig og du ikke får kontakt mrd henne ringer du 113 Anonymkode: a8e69...acc 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 Enig med de over. Det er almenntilstanden som er viktig med barn, ikke nødvendigvis feber i seg selv. Ring legevakta med det samme. Lykke til. (Til neste gang så ringer du bare legevakta hvis du er i tvil. Ikke ta deg tid til å vente på forumsvar, som forøvrig kan komme fra hvem som helst...) god bedring til vesle jenta di😀 Anonymkode: 7269b...715 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 5 år gamle jente har vært i fin form hele helgen, men har ynket seg mye i natt. Kl.6 var vi lys våkne og hun gråt. Merket fort at hun var varm, så jeg ga henne Paracet. Utover dagen har hun ynket seg mye, sovet mye og grått litt. Når hun sov på formiddagen idag, etter sin andre Paracet, merket jeg at hjertet hennes slo veldig fort også, og hun var tungpustet. Leste nå at det var en av de tingene man burde bemerke seg og evt. ringe lege for, om det fortsatte. Nå har hun sovet gjennom hele barne-tv og vært våken i 30min. Nå vil hun sove igjen. Vi målte feber kl.19, og den var på 40,1. Når er det "greit" å kontakte lege?? Anonymkode: ebbe4...237 Logg av kg og forhør deg med legevakta!! Blir så oppgitt!!! Anonymkode: e61b7...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakt. Blir hun dårlig og du ikke får kontakt mrd henne ringer du 113 Anonymkode: a8e69...acc Hun vil bare sove. Kan ha en samtale med henne, men hun er gråtkvalt og veldig medtatt. Hun er glovarm, men mener hun fryser og vil ligge under fleece-pledd.. Er så lenge siden vi har hatt ordentlig sykdom her i huset, så vanskelig å vite når det er noe hjelp i å ringe legevakt. TS Anonymkode: ebbe4...237
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Når de fryser er det fordi feberen er på vei opp. Har du ringt legevakten ennå? Ikke vær redd for å være til bry. Det er jo nettopp dette de er der for! Ring med det samme om du ikke alt har gjort det. Anonymkode: 7269b...715 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hun vil bare sove. Kan ha en samtale med henne, men hun er gråtkvalt og veldig medtatt. Hun er glovarm, men mener hun fryser og vil ligge under fleece-pledd.. Er så lenge siden vi har hatt ordentlig sykdom her i huset, så vanskelig å vite når det er noe hjelp i å ringe legevakt. TS Anonymkode: ebbe4...237 Herregud, ring legevakt! Når det er hjelp i å ringe legevakt??? Det er iallefall ikke hjelp i å ikke ringe og heller sitte å skrive på et forum! Å sitte på et forum å lete etter svar blir bare for dumt. Ungen har høy feber, er tydeligvis påvirket av sykdom og har nedsatt almenntilstand. Og da ringer man! Bedre å ta det nå enn å se det enda mere an, da risikerer du at du må ut med ungen i natt kontra nå på kveldstid før det blir for sent. Enkelte er søren meg mere tafatte enn hva det burde vært lov til. Anonymkode: 23947...243 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 Kjære vene, ring legevakten. Anonymkode: 5016c...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun vil bare sove. Kan ha en samtale med henne, men hun er gråtkvalt og veldig medtatt. Hun er glovarm, men mener hun fryser og vil ligge under fleece-pledd.. Er så lenge siden vi har hatt ordentlig sykdom her i huset, så vanskelig å vite når det er noe hjelp i å ringe legevakt. TS Anonymkode: ebbe4...237 Legg bort kg, og nette og ring legevaktet. Dette barnet trenger lege og en mamma som følger opp med å få henne til lege. Det er faktisk omsorgssvikt det du holder på med, om du ikke tuller i tråden her, da. Anonymkode: a8e69...acc 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg bort kg, og nette og ring legevaktet. Dette barnet trenger lege og en mamma som følger opp med å få henne til lege. Det er faktisk omsorgssvikt det du holder på med, om du ikke tuller i tråden her, da. Anonymkode: a8e69...acc Omsorgsvikt?! Herregud, så slemme enkelte er! JA, jeg har ringt legevakt. Jeg lar selvfølgelig ikke liv og helse til min datter henge i luften, mens jeg sitter å venter på forum-svar. Men må da være lov å forhøre seg med andre underveis, at man ikke er en hysterisk mor som ringer legevakt for "litt feber"! Jeg har nemlig hatt veldig lav terskel for å gjøre det tidligere, og blir alltid møtt på samme måte. Feber er som de fleste vet, en av de tingene foreldre ringer oftest om, og som oftest er det også ganske ufarlig. Nok en gang nå, så fikk jeg bare beskjed om å avvente over natten å ta kontakt med fastlege i morgen tidlig om tilstanden var forverret.. Og dette er grunnen til at man aldri vet om det er noe poeng i å ringe legevakt! Man burde bare dukke opp der! Da blir man hvertfall undersøkt.. TS Anonymkode: ebbe4...237 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 Det er ikke snakk om litt feber, men ganske høy feber. Dersom febernedsettende ikke fungerer, bør en dra til legevakten. Og så er det viktig at barnet får i seg vann. Anonymkode: 5016c...9f9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 Hadde reist til legevakten. Har selv blitt møtt med at de ikke trenger å se på meg fra de i skranken, til å bli sendt til sykehus av legen. Virker som om de forsøker å sende hjem flest mulig. Rask pust, dårlig allmenntilstand. Null dårlig samvittighet for å la legen se på. Anonymkode: 84e13...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 Jeg blir i grunn mer oppgitt over svarene her, enn over ts.! Så lenge ungen ikke har feberkramper, er det ikke noe poeng i å kontakte legevakten! Da får man bare den samme beskjeden som ts fikk, nemlig å se det an! Barn tåler feber godt, og får offte høy feber, uten at det er noe farlig. Så det er i grunn bare å passe på, lufte godt, gi paracett jevlig og tilby drikke ofte. Og at de er overarbeidet på legevakta skjønner jeg godt, når overhysteriske småbarnsmødre ringer i ett sett. skjerp dere, og ha litt is i magen! Den dagen ungen deres virkelig er syk og trenger en tur på legevakta, er dere ikke i tvil!! Anonymkode: 24dc0...274 5
Kontormus Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 Følg instruksene du har fått fra legevakten, og kontakt fastlegen i morgen hvis situasjonen ikke er bedret. Det er ikke uvanlig med hurtig pust som følge av høy feber (som kan skyldes luftveisinfeksjon). Gi henne Paracet og RIKELIG MED DRIKKE. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 Hvis hun er skikkelig tungpustet så tar du henne med til legevakten. Nytter ikke å ringe å spør på legevakten for da tror de at du er en "hysterisk" mor, mye bedre å bare reise ned. Har hun hatt slike episoder før? Høres litt ut som astma med hjertet som slår fort og det at hun er tungpustet. Barn med astma blir "raskt" veldig syke. Anonymkode: 9c770...874 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir i grunn mer oppgitt over svarene her, enn over ts.! Så lenge ungen ikke har feberkramper, er det ikke noe poeng i å kontakte legevakten! Da får man bare den samme beskjeden som ts fikk, nemlig å se det an! Barn tåler feber godt, og får offte høy feber, uten at det er noe farlig. Så det er i grunn bare å passe på, lufte godt, gi paracett jevlig og tilby drikke ofte. Og at de er overarbeidet på legevakta skjønner jeg godt, når overhysteriske småbarnsmødre ringer i ett sett. skjerp dere, og ha litt is i magen! Den dagen ungen deres virkelig er syk og trenger en tur på legevakta, er dere ikke i tvil!! Anonymkode: 24dc0...274 Feil. Feberkrampe er ikke den eneste grunnen til å kontakte legevakt hvis barn har høy feber. Det er ikke alle barn som får feberkrampe, uansett hvor høy feber de har. Likedan er det barn som får feberkrampe straks temperaturen runder 38. Så feberkrampe er ikke en indikasjon på om man bør kontakte lege eller ei. Små barn får fort høy feber, det er korrekt. Men nå gjelder dette en 5-åring, så ikke en småunge akkurat. Over 40 er en reel høy temperatur, og barnet til ts bærer preg av dårlig almenntilstand utifra hva ts beskriver (tungpust, høy puls, sover mye, vanskelig å ha kontakt med barnet) så ergo er det flere bekymringsmoment som gjør at ts bør kontakte legevakt. Noe jeg håper hun har gjort. Foreldre som ringer legevakt ved 38.1 og snørrete barn derimot gjør legevakten overarbeidet. Ikke foreldre som i ts sin situasjon. Anonymkode: 23947...243
Gjest cheshirecat Skrevet 6. mars 2016 #18 Skrevet 6. mars 2016 Har du forsøkt å gi henne ibux? Allmenntilstanden er det viktigste. Forhøyet puls og økt respirasjons frekvens er ikke unormalt ved feber, men at hun blir akutt tungpust høres ikke spesielt bra ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå