AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Vi har en enebolig for salg. Ok beliggenhet, men såpass på landet at det naturlig nok ikke strømmer til med interesserte. Saken er at jeg er så himla utålmodig. Første visning var for vel en uke siden, ingen bud er kommet inn. Det var kun to på visning. Årsaken til at jeg har null tålmodighet er samlivsbrudd, og det i en form som har vært såpass stygt at det ikke er noe jeg heller vil enn å komme meg ut av det. Og da må huset selges. HVor lenge venter man før ny visning og evt prisreduksjon? Hvor lang tid er det "normalt" at salg tar? (på landet utenfor en stor by). Er det helt feil å ha panikk etter en drøy uke? Anonymkode: bdf1b...866
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Dette tar så lang tid som det tar å finne en kjøper. Den kjøperen må ønske å bo i ditt hus og til en pris han ønsker å betale. Anonymkode: b9d97...559
debattanten Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Vi bor på tettsted utenfor en større by. Bor 10.000 i kommunen og her tar det ofte ukesvis og månedsvis å få solgt. Så om du bor på landet og slik du beskriver er det veldig tidlig å forvente salg etter visning. Må nok bare ha is i magen og holde hodet kjølig. Kjip situasjon, men tror ikke du kan forvente at dette går kjapt slik du beskriver det.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 Jo, forstår jo det. Men jeg er dårlig på å sitte i ro og vente på at noe skal skje. Er det vanlig at det tar tid? Finner bare statistikk for byene og det er ikke reoresentativt. Prisantydning er ok, og huset fremstår som velholdt. Anonymkode: bdf1b...866
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 3 minutter siden, debattanten skrev: Vi bor på tettsted utenfor en større by. Bor 10.000 i kommunen og her tar det ofte ukesvis og månedsvis å få solgt. Så om du bor på landet og slik du beskriver er det veldig tidlig å forvente salg etter visning. Må nok bare ha is i magen og holde hodet kjølig. Kjip situasjon, men tror ikke du kan forvente at dette går kjapt slik du beskriver det. Høres sammenlignbart ut med vår beliggenhet. Men hva gjør man da? Siden det bare var to på visning må vi vel ha flere vininger, men hvor lenge venter vi på det? Anonymkode: bdf1b...866
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 Bor selv på bygda. Ser at hus gjerne kan ligge ute i ukesvis eller månedsvis før de ble solgt. Så spørs det jo litt hvilken type bolig det er, f.eks for meg og samboer var det uaktuelt å kjøpe et oppussingsprosjekt. Ser også at det har blitt vanskeligere å selge her de to siste årene, til tross for at det er et ganske populært område. Noen jeg kjenner la ut huset for salg, og det gikk flere måneder. Når de derimot byttet megler fikk de solgt det på første visning Hun første som holdt visninger viste ingen interesse når kjøpere stilte spørsmål, kom ikke med enkle råd til hvordan de kunne endre det de så de ikke var fornøyd med osv. Dette fant de ut gjennom å sende et vennepar på visning for å se hvordan hun var. Anonymkode: e10ac...7f0
debattanten Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Høres sammenlignbart ut med vår beliggenhet. Men hva gjør man da? Siden det bare var to på visning må vi vel ha flere vininger, men hvor lenge venter vi på det? Anonymkode: bdf1b...866 Ja, høres normalt ut. Tror vi hadde 3 på visning når vi solgte leiligheten vår. Huset vi kjøpte hadde 4 på visning. Her er det vanlig å vente et par uker før neste visning. Og ofte går det 2-3 måneder før de setter ned prisen. Her er det helt normalt at hus og leiligheter ligger ute månedsvis og kanskje opp mot 6 måneder uten å sette ned prisen. Årsak er at folk ikke står i kø her, det er ikke mange kjøpere siden det er en liten plass. Så folk får ofte solgt for takst selv etter mange måneder. Plutselig kan noen ringe å vise interesse også Kan selvfølgelig sette ned prisen, men jeg ville mest sannsynligvis ventet med det. Får vel høre litt med megleren deres. De har jo kjennskap til markedet der dere bor
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 Bor selv på landet/bygda. Tok meg nøyaktig 10 mnd og 12 visninger før huset ble solgt 600000 under takst. Sier ikke at det er likt for alle, men du må ha tålodighet i disse tider. Ting tar tid, men huset blir solgt om det er noen trøst. Anonymkode: fd277...7ce
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 12 visninger faktisk .. Orker ikke tanken på at vi skal måtte samarbeide så lenge. Men jo, det er jo trøst i å vite at det blir solgt en eller annen gang. Jeg hadde nok litt store forventninger til at det skulle gå kjapt, for huset er veldig fint i den prisklassen. Megler virker ok, men det er min x som har hattmest kontakt med ham og derfor kvier jeg meg litt for å ringe ham og spørre om ting. Anonymkode: bdf1b...866
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #10 Skrevet 7. mars 2016 Kommer helt ann på hvor du bor og hvordan prisantydningen ligger ifh til markedet. Kan ta flere måneder, kanskje et halvt år å få solgt avhengig av hvor lavt dere er villig til å gå ned i pris. Anonymkode: 4c197...409
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #11 Skrevet 7. mars 2016 Selv i Oslo kan det gå trått med boligsalg. Det virker som å kjøperne er kravstore og umulige å forutse i ghetto-områder. Anonymkode: af6c2...b7f
Juniper Skrevet 7. mars 2016 #12 Skrevet 7. mars 2016 Det kommer jo veldig an på utenfor hvilken storby! De oljerelaterte byene er ikke et bra område nå. Hva med å spre link til annonsen på sosiale medier? Få venner og kjente til å dele? Markedsfør den! Hvorfor er det akkurat din bolig som er den en boligkjøper bør vurdere? Og så er det et spørsmål om hva det koster økonomisk og mentalt å sette prisen ned med en gang kontra det å bo der et år med eksen mens man prøver å selge.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #13 Skrevet 7. mars 2016 Her jeg bor har det tatt opptil 6 mnd før folk før solgt nå. Det er nedgangstider og folk er mer forsiktige med pengene. Anonymkode: 51ae9...699
Mis(s)Understood Skrevet 7. mars 2016 #14 Skrevet 7. mars 2016 Det varierer veldig hvor lang tid det tar. I Oslo kan det være gjort i løpet av 4 dager og 2 visninger, mens i de mest oljeberørte områdene mener jeg gjennomsnittlig omsetningstid for en stund siden var rundt 54 dager.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #15 Skrevet 7. mars 2016 Er det nylig noen som har solgt i samme område? I så fall kan du kontwkte megleren der og spørre om interesse, hvor lenge boligen lå ute osv. Men hus på bygda kan ta måneder å få solgt, selv har foreldrene mine hus i en bygd utenfor Bergen men i god pendleravstand og med bussfobrbindelse, og det kan fort ta 8-12 mnd å selge en bolig her. Anonymkode: 75925...b17
prt90 Skrevet 7. mars 2016 #16 Skrevet 7. mars 2016 I Oslo er vel gjennomsnittlig omsetningstid 12 dager eller noe. Mye blir solgt før 1. visning, mesteparten blir solgt etter 1. visningshelg. Det som ikke blir solgt da er vanligvis grundig feilpriset.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #17 Skrevet 7. mars 2016 Privat visning i morgen, jeg krysser fingrene. Ellers: jeg kan fint gå ned i pris, men min x vil ikke. Jeg forstår i grunnen det, jeg har høyere egenkapital enn ham, så jeg er litt mindre avhengig av god pris for å kunne kjøpe noe nytt etterpå. Han jobber forresten med løsninger for å kunne kjøpe meg ut fikk jeg vite i dag. Høres litt usannsynlig ut, men herregud hvor fantastisk det hadde vært. Takk til alle som har svart! Anonymkode: bdf1b...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå