AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Vi bor 2 voksene o 2 barn på 75 kvadrat. Jeg er ikke god på å holde det ryddig, blir i rydde når det er kjempe rotete. Jeg er mye alene med barna og jeg står for hoveddelen av husarbeidet siden mannen i perioder jobber mye og har lang reisevei. Jeg prøver å hive ut mest mulig vi ikke trenger og jeg prøver å få organisert ting så ting har fast plass. Barna mine er snart 2 og 7 år men det er et helvetes å få han med på å rydde rommet sitt og må altså mase for å få han til å rydde av bordet etter seg. Hvilken tips har dere for å holde det ryddig? Er ikke viljen det står på men jeg er elendig på husarbeid! Anonymkode: 353e9...3fc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Konmari. Finnes en tråd om metoden her. Kjøp og les hele boken før du starter (finnes nå på norsk) og se videoer på YouTube. Sett av tid og få med deg mannen. Viktig at dere holder dere strengt til regelen om kategori for kategori, og ikke rom for rom. Skal dere rydde i klær så skal ALT frem. Alt du har i boder osv. Alt fra skiklær og yttertøy til bikini. Anonymkode: 3b3ca...276 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor 2 voksene o 2 barn på 75 kvadrat. Jeg er ikke god på å holde det ryddig, blir i rydde når det er kjempe rotete. Jeg er mye alene med barna og jeg står for hoveddelen av husarbeidet siden mannen i perioder jobber mye og har lang reisevei. Jeg prøver å hive ut mest mulig vi ikke trenger og jeg prøver å få organisert ting så ting har fast plass. Barna mine er snart 2 og 7 år men det er et helvetes å få han med på å rydde rommet sitt og må altså mase for å få han til å rydde av bordet etter seg. Hvilken tips har dere for å holde det ryddig? Er ikke viljen det står på men jeg er elendig på husarbeid! Anonymkode: 353e9...3fc Alt ryddes på plass med en gang man er ferdig med å bruke de forskjellige tingene. Så enkelt I tillegg kan dere rydde bort noe av leker og andre ting som ikke er i bruk, Skaff også lure oppbevaringsmøbler (som skuffer under sengene etc) Anonymkode: 31e92...87c 1
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Alt ryddes på plass med en gang man er ferdig med å bruke de forskjellige tingene. Så enkelt I tillegg kan dere rydde bort noe av leker og andre ting som ikke er i bruk, Skaff også lure oppbevaringsmøbler (som skuffer under sengene etc) Anonymkode: 31e92...87c Rydde bort? Hvis det er verdiløst, brenn dritten eller kast det. Hvis det er verdifullt, selg dritten og bruk plassen til noe som er i bruk. Jeg skjønner ikke meg på folk som skal oppbevare all slags dritt. Jeg kjenner noen som leier et lager for å oppbevare dritt, sånn verdiløst søppel. Hvorfor ikke bare selge/kaste dritten og kjøpe nytt hvis man noen sinne trenger det? 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alt ryddes på plass med en gang man er ferdig med å bruke de forskjellige tingene. Så enkelt I tillegg kan dere rydde bort noe av leker og andre ting som ikke er i bruk, Skaff også lure oppbevaringsmøbler (som skuffer under sengene etc) Anonymkode: 31e92...87c Ja enig her. En annen lur ting er at hver gang man forlater et rom så ser man seg kjapt rundt for å se om der ligger noe som ikke hører hjemme der. Ta det med deg og rydd det på plass med en gang. Og gode oppbevaringsmuligheter er et must! Anonymkode: 3b3ca...276 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Rydde bort? Hvis det er verdiløst, brenn dritten eller kast det. Hvis det er verdifullt, selg dritten og bruk plassen til noe som er i bruk. Jeg skjønner ikke meg på folk som skal oppbevare all slags dritt. Jeg kjenner noen som leier et lager for å oppbevare dritt, sånn verdiløst søppel. Hvorfor ikke bare selge/kaste dritten og kjøpe nytt hvis man noen sinne trenger det? Jo, jeg er enig i at ting som man aldri bruker og sannsynligvis aldri vil komme til å bruke, kan man fjerne ved å selge, gi bort eller levere til gjenbruk eller kaste. Anonymkode: 31e92...87c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 I tillegg, hvis dere er av de uheldige som får mange ting i gaver som dere ikke har bruk for og som bare fyller opp skuffer og skap: Si fra om at dere i steden ønsker dere noe som dere trenger som kan brukes opp (f.eks matgaver: en deilig spekeskinke til Jul, gode viner, marmelader osv) Anonymkode: 31e92...87c 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 Begynn med å kaste!! Ta for deg et rom hver kveld, og kast ALT som er ubrukelig/ødelagt/ unødvendig. Få med deg mannen på dette. Lag gode systemer, skittentøykurver med god plass, hyller i gangen, knagger, kommoder osv. Ta rotet med en gang, og lær barna at de ikke får starte en ny aktivitet før de har ryddet den gamle. Eks henge opp tøy, legge skitne klær på vask, rydde ut skolesekken før de skrur på TV. ( og gjør det samme selv, det er faktisk slik de lærer.) Gå aldri tomhendt fra et rom til et annet, ta med deg det som ligger løst osv. La ting ha sin faste plass, og gjør det til en vane å sette tilbake når tingen ikke er i bruk. Gå over kjøkkenet HVER dag etter middag, rydd benken og tørk bordet. Rydd stua hver kveld. Vær litt nazi i begynnelsen, så hår det av seg selv etter hvert. Anonymkode: 4c12a...907 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 Du må organisere når du rydder. Når du bruker noe setter du det tilbake igjen på plassen sin. Verre er det ikke. Dette må mannen din også gjøre. Det dere sjeldent bruker bør dere oppbevare systematisk i boden deres. Jeg ser ærlig talt ikke helt hva som er problemet. Kan du fortelle spesifikt hvorfor du synes det er vanskelig å holde det ryddig? Anonymkode: 967dd...f19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må organisere når du rydder. Når du bruker noe setter du det tilbake igjen på plassen sin. Verre er det ikke. Dette må mannen din også gjøre. Det dere sjeldent bruker bør dere oppbevare systematisk i boden deres. Jeg ser ærlig talt ikke helt hva som er problemet. Kan du fortelle spesifikt hvorfor du synes det er vanskelig å holde det ryddig? Anonymkode: 967dd...f19 Mannen min er rotete og siden han har lang vei til jobb og i perioder jobber mye faller jo jobben på meg. Samme hva jeg prøver får jeg ikke 7åringen min til å bli med å rydde opp etter seg. Blir alt avbrutt så vanskelig å få rydda og gjort ferdig ting jeg starter på. Så er det mannen mine sin ting som jeg føler han må ordne opp i og kaste det han ikke trenger, mye derfor det blir overfylt og rotete. Flere ganger setter han ting på plass når jeg ryddet ut for å kaste. Anonymkode: 353e9...3fc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min er rotete og siden han har lang vei til jobb og i perioder jobber mye faller jo jobben på meg. Samme hva jeg prøver får jeg ikke 7åringen min til å bli med å rydde opp etter seg. Blir alt avbrutt så vanskelig å få rydda og gjort ferdig ting jeg starter på. Så er det mannen mine sin ting som jeg føler han må ordne opp i og kaste det han ikke trenger, mye derfor det blir overfylt og rotete. Flere ganger setter han ting på plass når jeg ryddet ut for å kaste. Anonymkode: 353e9...3fc La han (7-åringen) få hjelpe deg med å rydde i felles-tingene, og deretter sorterer og rydder han kanskje sine leker og andre ting, etter inspirasjon og det han har lært av deg Viktig å la han være med på å planlegge og utføringen, og å se det endelige resultetet og glede dere sammen over resultatet! Ta dere noen dager sammen, du og 7-åringen, der dere sammen tar rom for rom eller grupper av ting Anonymkode: 31e92...87c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen min er rotete og siden han har lang vei til jobb og i perioder jobber mye faller jo jobben på meg. Samme hva jeg prøver får jeg ikke 7åringen min til å bli med å rydde opp etter seg. Blir alt avbrutt så vanskelig å få rydda og gjort ferdig ting jeg starter på. Så er det mannen mine sin ting som jeg føler han må ordne opp i og kaste det han ikke trenger, mye derfor det blir overfylt og rotete. Flere ganger setter han ting på plass når jeg ryddet ut for å kaste. Anonymkode: 353e9...3fc Da får du si at han får rydde det eller så blir det kastet. Anonymkode: 967dd...f19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 Jeg tar en runde før sengetid hver kveld, rydder ting sammen, får på plass klær og rydde kjøkkenet. Hvis kjøkkenet er ryddig ser det alltid mye bedre ut syns jeg. Anonymkode: a1c0c...91e 1
Veslefrikk Skrevet 7. mars 2016 #15 Skrevet 7. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor 2 voksene o 2 barn på 75 kvadrat. Jeg er ikke god på å holde det ryddig, blir i rydde når det er kjempe rotete. Jeg er mye alene med barna og jeg står for hoveddelen av husarbeidet siden mannen i perioder jobber mye og har lang reisevei. Jeg prøver å hive ut mest mulig vi ikke trenger og jeg prøver å få organisert ting så ting har fast plass. Barna mine er snart 2 og 7 år men det er et helvetes å få han med på å rydde rommet sitt og må altså mase for å få han til å rydde av bordet etter seg. Hvilken tips har dere for å holde det ryddig? Er ikke viljen det står på men jeg er elendig på husarbeid! Anonymkode: 353e9...3fc Hvorfor fokuserer du bare på 7-åringen? Det er derfor han ikke er vant til å rydde. Fordi du ikke begynte fra han var liten. 2-åringen skal selvfølgelig også oppfordres til å rydde, sette ting i oppvaskmaskinen mm. Vaner må innarbeides tidlig, hvis ikke så blir det aldri en godt innarbeidet vane.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #16 Skrevet 7. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: La han (7-åringen) få hjelpe deg med å rydde i felles-tingene, og deretter sorterer og rydder han kanskje sine leker og andre ting, etter inspirasjon og det han har lært av deg Viktig å la han være med på å planlegge og utføringen, og å se det endelige resultetet og glede dere sammen over resultatet! Ta dere noen dager sammen, du og 7-åringen, der dere sammen tar rom for rom eller grupper av ting Anonymkode: 31e92...87c Altså.....Du MÅ lære 7 åringen å rydde opp etter seg og å rydde rommet-. De roter ikke akkurat mindre når de blir eldree. Mamma og de gjorde det enkelt for oss å lære. Om vi ikke ryddet etter 3 advarsel og mamma måtte ta det så pakket hun alt som lå å fløyt i en eske og satt det i boden. Så om vi ville ha lekene våres så måtte vi rydde de selv, om ikke så "tok" mamma de og da fikk vi de ikke tilbake på flere uker. Det var ikke mange eskene som skulle til før vi startet å rydde selv. Anonymkode: c80e7...123 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #17 Skrevet 7. mars 2016 Kjøp en stjernedrysskalender http://www.sjarmtrollbua.no/stjernedryss.html , eventuelt en annen whiteboard-tavle der dere fører opp alle personene i hjemmet med hver sine husarbeid-oppgaver. Da er det lettere å se hva som blir gjort, og det kan bli gøyere med slike "belønningssystem". Har man besøk, så må besøket være med å rydde ting den har vært med på å holde på med før man sier ha det. Barna rydder etter seg selv etter endt måltider; kaster eventuelle matrester i den grønne posen selv, og setter det videre inn i oppvaskmaskinen. Mannen din må lære seg at man må være to for å danse tango. Han er ikke ungkar mer. Det kan være svært vanskelig å få menn til å skjønne det med husarbeid, men du må forklare at du bare er født med to hender du også. Umulig at kun en person gjør alt for en hel familie. Skriv på et ark som du henger over vaskemaskinen hvilke plagg som skal inni hvilke program, hvordan man stiller knappene og hvor mye + hvilket vaskepulver man skal ha oppi. Dette må alle i huset lære. Eldstebarnet deres kan godt begynne å lære det. Anonymkode: 79609...62f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #18 Skrevet 7. mars 2016 4 timer siden, Veslefrikk skrev: Hvorfor fokuserer du bare på 7-åringen? Det er derfor han ikke er vant til å rydde. Fordi du ikke begynte fra han var liten. 2-åringen skal selvfølgelig også oppfordres til å rydde, sette ting i oppvaskmaskinen mm. Vaner må innarbeides tidlig, hvis ikke så blir det aldri en godt innarbeidet vane. Jeg fokuserer ikke bare på 7 åringen, men han er vanskeligst å få med på å rydde etter seg. 2 åringen min blir jo med å putter ting i lekrkassa og sånt og synes jo husarbeid er lek nesten. Startet jo tråden for å få tips så fokuset var jo egentlig på meg. Vil jo verre et bra eksempel for barna mine! Anonymkode: 353e9...3fc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #19 Skrevet 7. mars 2016 Begynn enkelt og lær deg gode vaner. F.eks. sette på oppvaskemaskin og rydde kjøkkendisken før du setter deg ned om kvelden, ta utav hver morgen. Press deg selv til å gjøre det hver dag, og etterhvert blir det en vane. Gjør det samme med andre områder. Lag vaner, men ikke start for hardt! Anonymkode: 8b92a...560
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #20 Skrevet 8. mars 2016 Kall inn til familiemøte. Der legger du fram problemstillingen, at hele familien er dårlige på å holde orden, og at det er noe som hele familien må bidra til. Få alle sammen til å komme med forslag til hva hver enkelt i familien kan gjøre for å bidra. Spør gjerne 7-åringen om hva slags oppgaver som passer for 2-åringen, det vil gi 7-åringen mer eierskap til prosjektet. Dere må ha noen grunnregler. F.eks at alle må plukke opp etter seg selv. Det vil si at alle må ta sitt fat, bestikk og glass ut på kjøkkenet, skrape av matrester og sette i oppvaskmaskinen. 2-åringen må få hjelp til dette, men kan helt fint bære bestikket sitt selv. Det vil også si at alle må plukke opp leker, bøker, strikketøy, aviser, papirer, og alt mulig annet og legge det på plass, før en starter på en ny aktivitet. Det vil også si at skittentøy skal i skittentøyskurva og alle andre klær skal på sin plass. Det må være lov å minne hverandre på at en har glemt å legge på plass noe, og dette skal gjelde alle. "Mamma, du har glemt å legge på plass boka!" og "Pappa, hvorfor ligger arbeidsbuksa di i gangen?" er like greit å si som "7-åring, du har glemt å rydde bort legoen!" og "7-åring, hvorfor ligger bamse i sofaen?". I tillegg må du få med familien på å gå gjennom ting og kvitte dere med det dere ikke trenger. Her er det også fint å involvere barna. Få 7-åringen til å gå gjennom sin bokhylle og legge bort bøker som er for barnslige, mens du går gjennom bokhylla i stua og fjerner bøker dere ikke trenger der. Hjelp så 2-åringen med å gå gjennom sin bokhylle og fjerne babybøker. Gå gjennom bøkene 7-åringen har lagt bort, og bestem hvilke bøker 2-åringen kan ta over senere og hvilke bøker som skal gis til Fretex eller et annet sted som tar imot brukte barnebøker. Til slutt tar du med barna og bøkene til Fretex og lar barna gi fra seg bøkene. Det samme kan dere gjøre med barnas leker og klær, og dine egne klær. Prøv også å få med mannen på dette. Anonymkode: 64779...436
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå