AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Jeg skjønner virkelig ingenting av dette, så håper noen kan hjelpe! Fikk årsoppgave for kommunen jeg jobber i. Der står det feriepenger: 16000. Men jeg begynte å jobbe der først nå i januar. Har altså ikke jobbet i den kommunen i fjor. Trodde ikke jeg skulle få noe feriepenger fra dem da?? Jobbet i en annen kommune i fjor. Men var sykemeldt 7 mnd og fikk sykepenger fra nav i 3 av disse månedene. Fikk årsoppgave fra nav og der står det ingenting om feriepenger. Men har ikke fått noe årsoppgave fra kommunen jeg jobbet i i fjor?! (Der jeg var ansatt når jeg var sykemeldt) trodde jo jeg skulle få feriepenger fra dem i hvertfall siden jeg har vært ansatt i hele 2015... Jeg lurer fordi jeg skal reise på ferie i sommer, men siden jeg begynte i januar i år så får ikke betalt ferie, så mulig det blir trangt om pengene og må leve på feriepenger i 2 mnd.. hater å ikke ha kontroll Anonymkode: bd550...215
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Feriepenger utgjør, om jeg ikke husker feil, 12,5 % av fjorårets inntekt. Du får regne på dette, ellers så er kommunens lønnskontor rette innstans. Lønnslipper kan og innehlode feil. Anonymkode: 7b79e...ae0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner virkelig ingenting av dette, så håper noen kan hjelpe! Fikk årsoppgave for kommunen jeg jobber i. Der står det feriepenger: 16000. Men jeg begynte å jobbe der først nå i januar. Har altså ikke jobbet i den kommunen i fjor. Trodde ikke jeg skulle få noe feriepenger fra dem da?? Jobbet i en annen kommune i fjor. Men var sykemeldt 7 mnd og fikk sykepenger fra nav i 3 av disse månedene. Fikk årsoppgave fra nav og der står det ingenting om feriepenger. Men har ikke fått noe årsoppgave fra kommunen jeg jobbet i i fjor?! (Der jeg var ansatt når jeg var sykemeldt) trodde jo jeg skulle få feriepenger fra dem i hvertfall siden jeg har vært ansatt i hele 2015... Jeg lurer fordi jeg skal reise på ferie i sommer, men siden jeg begynte i januar i år så får ikke betalt ferie, så mulig det blir trangt om pengene og må leve på feriepenger i 2 mnd.. hater å ikke ha kontroll Anonymkode: bd550...215 Er vel lønnslipp du har fått. Det er nok feriepengegrunnlaget i år i den nye jobben din. Disse pengene får du ikke i år men neste sommer. du får ikke full feriepengesats for i fjor siden du var sykemeldt. Du må sjekke reglene for dette der du var. Fra nav sin side får man kun feriepenger for 48 dager hvis jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: f0089...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feriepenger utgjør, om jeg ikke husker feil, 12,5 % av fjorårets inntekt. Du får regne på dette, ellers så er kommunens lønnskontor rette innstans. Lønnslipper kan og innehlode feil. Anonymkode: 7b79e...ae0 Årslønna mi i fjor var 316 000. Jeg vet ikke hvordan jeg får tilgang på lønnslippene fra i fjor da jeg måtte logge inn med et SK-nummer for å se dem, og når jeg leverte inn id-kortet mitt når jeg sa opp, kommer jeg ikke inn lenger.. men 12,5 % av 316000 er 39 500 hvis jeg ikke har regnet feil?? Anonymkode: bd550...215
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 Feriepenger er 10,2% Hvor mye har du tjent hos din nåværende arbeidsgiver hittil i år? Anonymkode: 7ef5b...199
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel lønnslipp du har fått. Det er nok feriepengegrunnlaget i år i den nye jobben din. Disse pengene får du ikke i år men neste sommer. du får ikke full feriepengesats for i fjor siden du var sykemeldt. Du må sjekke reglene for dette der du var. Fra nav sin side får man kun feriepenger for 48 dager hvis jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: f0089...0c3 Siteringen henger fast... er egentlig anonym 199 jeg skal svare. Til nå har jeg tjent ca 50 000 brutto(er det brutto som er før skatt?) hos nåværende arb.giver Anonymkode: bd550...215
Million Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Kan du ikke ringe lønningskontoret i den kommunen du var ansatt i ifjor, og spørre dem direkte? Hvis NAV har stått for sykepenger for deg i en lengre periode, så nevnes det over her at NAV ikke gir feriepenger for mer enn 48 dager. Det stemmer nok, for jeg har hørt noe lignende flere ganger tidligere. Du har altså tapt en del ferie i år på sykdommen i fjor. Dette bør du kanskje tilpasse ferien din etter, og ikke feriere som om du har full utbetaling. Det vil straffe seg antageligvis... De 16.000 du nevner står som "feriepenger" (eller "feriepengegrunnlag"?) på lønnsslippen din nå, er hva du holder på å opparbeide deg for neste års ferie.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 Jo får nesten ringe å høre.. men skulle jeg ikke fått en årsoppgave av dem der det står hva jeg får i feriepenger? Glad for at jeg begynte å tenke på dette såpass tidlig da har jeg i hvertfall sjans til å spare en del sånn at jeg kanskje overlever de 2 mnd med husleie og alt som hører til.... Anonymkode: bd550...215
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 Og kort oppsummert: jobbet et annet sted fram til slutten mars 2015. Begynte i ny jobb i samme kommune i begynnelsen av april. Jobbet der i 2 mnd før jeg ble sykemeldt. Nav overtok utbetaling av sykepenger i oktober 2015 tror jeg... så sa jeg opp jobben 1 desember, Anonymkode: bd550...215
Poeten Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 Sjekk om det står "feriepenger til utbetaling" eller "feriepengegrunnlag" på lønnsslippen. Det kan nok forklare en del.
Glitnir Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 Dersom du begynte å jobbe et sted nå i januar, får du ikke årsoppgave fra ny arbeidsgiver for 2015. Her har du misforstått/feillest noe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå