Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sånn litt over middels når det gjelder pc, fikser det meste som måtte oppstå av problemer med både software og hardware. Men jeg lurer på noe som et par kamerater snakket om...

Nemlig å flashe bios'n. Hvordan gjøres dette? Jeg bruker nemlig ikke all plassen jeg har på HDen fordi jeg hadde dårlig/lav/gammel/whatever RAM, men nå vil jeg ha inn min HD i pcen til sambo. Og den er fin-fin. :sjarmor:

Kan jeg klare å ordne det slik at jeg får brukt heeele plassen som faktisk er på HDen? Bruker under halvparten nå. Kan jeg gjøre det selv om jeg får forklart i detalj hva jeg skal gjøre, eller bør jeg overlate det til en kamerat?

Må jeg ta backup først? Livredd for å miste det som er på nemlig. Må jeg legge inn programmer på nytt etterpå eller blir de værende?

Puh, mange spørsmål. Anyone? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å flashe biosen din vil jo ikke ha noe å si for harddisken når den skal flyttes over i en annen pc.

Skrevet

Skaff deg et partisjonsprogram, f.eks partition magic, og partisjoner harddisken din! Jeg tror nok at du har endel ulokalisert plass på disken din ;)

Skrevet
Å flashe biosen din vil jo ikke ha noe å si for harddisken når den skal flyttes over i en annen pc.

Takk! :)

Skaff deg et partisjonsprogram' date=' f.eks partition magic, og partisjoner harddisken din! Jeg tror nok at du har endel ulokalisert plass på disken din ;)[/quote']

Helt sikkert... den er jo nesten full som den er nå. :ler:

Skrevet

Hvilken størrelse har du på harddisken din?

jeg vet at windows 2000 (og selvfølgelig alle OS som kom før dette) har problemer med å takle harddisker som er større enn 120GB.

Løsningen er å legge til en nøkkel i registry. :)

Å flashe BIOS-en betyr bare å oppdatere den. Dette kan løse mange sære problemer. Man flasher aldri bios uten behov.. Dv. hvis man har problemer med PC-en sin, gjør man det. Hvis ikke lar man være.

Skrevet

Den er vel på 80 GB, men bruker bare rundt 35 GB. Og det har vært mye problemer med pcen som ikke vil det jeg vil osv. :wink: Men med nyere og bedre utstyr ordner det seg nok!

Takk for svar :rosasmil:

Skrevet
Den er vel på 80 GB' date=' men bruker bare rundt 35 GB. Og det har vært mye problemer med pcen som ikke vil det [i']jeg vil osv. :wink: Men med nyere og bedre utstyr ordner det seg nok!

Takk for svar :rosasmil:

Hehe er som regel et problem at pc'en ikke vil det brukern vil;) men prøv som sagt å partisjoner disken. Jeg mistenker at problemet ligger i at den ikke har blitt skikkelig formatert siden du kjøpte den;)

Skrevet

Jeg har ikke formatert siden jeg kjøpte den, nei... Tiltak! :oops:

Lover å være snill med den fra nå av! :ler:

Skrevet

.....hva skulle jeg skrivee her nå..... *tenke* aaah ja. satt i disken selv, eller kjøpt en real ferdigpc fra elkjøp ellerno?

Skrevet

Hvilket OS og hvilket filsystem kjører du?

Skrevet

Satt inn disk selv for halvannet år siden, den som fulgte med for lenge siden var på rundt 6 GB, tror jeg. :hoho:

Kjører win XP og jeg tror det er NTFS (men nå ble jeg i tvil)... bruker sambos pc akkurat nå, min står i andre enden av byen. :tunge1:

Skrevet

XP og NTFS høres veldig riktig ut ja.. Prøv partisjonering du ;)

btw Lenore er fett :sjarmor: på moderspråket da seff.. IKKE norsk.. =P

Skrevet

Hun rocker! :Nikke:

Eh ja, jeg skal forsøke det! :oops:

Takk for hjelpen.

Skrevet

Du får bare spørre mer hvis du trenger noe hjelp, eller sende meg en PM.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan hende at bios'n din ikke støtter så store disker som den nye du har.

I noen tilfeller kan en oppdatere bios'n slik at den ser hele disken. Men det er ikke sikkert at bios "ser" hele disken etter det allikevel.

Det kan godt hende du trenger nytt hovedkort+prosessor for å koble på så store disker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...