Gjest Kaffelattn Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Leser stadig at kjøttdeig ikke anbefales i et sunt kosthold. F.eks Solvinge kyllingkjøttdeig har 80% lårkyllingkjøtt og resten vann, salt etc. Hva er så usunt mer kyllingkjøttdeig?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 80 % kjøtt og 20 % av ymse stoffer man helst ikke bør få i seg. Alt for mye salt i hvert fall. Og så er det issuet med hvor kyllingkjøttet kommer fra. Kommer det fra en broilerfabrikk, så er kyllingen fora opp på soya fra regnskogen, og antibiotika mm. Anonymkode: 78842...e39 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Jeg bruker kyllingkjøttdeig uten salt, og det bør i alle fall være sunt nok. Anonymkode: 99d46...520 2
PhilosopherSe7en Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 Kan ikke skjønne at kyllingkjøttdeig skal være noe usunt. En trenger da ikke bli helt fanatisk heller når det gjelder mat. 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 Kyllingkjøttdeig smaker bæsj og konistensen er dritekkel! Anonymkode: fee37...be3 3
Mann 42 Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kyllingkjøttdeig smaker bæsj og konistensen er dritekkel! Anonymkode: fee37...be3 Det smaker helt OK, men det kunne godt hatt litt mer tekstur. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 ALT er usunt hvis du bare spør de rette menneskene Anonymkode: a010c...d1b 10
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 80 % kjøtt og 20 % av ymse stoffer man helst ikke bør få i seg. Alt for mye salt i hvert fall. Og så er det issuet med hvor kyllingkjøttet kommer fra. Kommer det fra en broilerfabrikk, så er kyllingen fora opp på soya fra regnskogen, og antibiotika mm. Anonymkode: 78842...e39 Vann og salt, de nye folke-morderne. Det er vel heller kyllingkjøttet de bruker som du ikke vil få i deg.
Mann 42 Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 80 % kjøtt og 20 % av ymse stoffer man helst ikke bør få i seg. Alt for mye salt i hvert fall. Og så er det issuet med hvor kyllingkjøttet kommer fra. Kommer det fra en broilerfabrikk, så er kyllingen fora opp på soya fra regnskogen, og antibiotika mm. Anonymkode: 78842...e39 Det er soya i alt kraftfor, så det blir det samme om det er en kylling eller ei ku. Selv liker jeg gris. Og etter tankegangen om at prislappen reflekterer produksjonskostnaden, så foretrekker jeg det kjøttet som er billigst, hvis det eller ser ut til å være OK.
Gjest Handymanhedmark Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 Kyllingkjøttet er muk. Maskinelt utbenet kjøtt.... sier seg selv....
Mann 42 Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 1 minutt siden, Handymanhedmark skrev: Kyllingkjøttet er muk. Maskinelt utbenet kjøtt.... sier seg selv.... Nei, egentlig ikke. Hva sier det? 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, Mann 42 skrev: Det er soya i alt kraftfor, så det blir det samme om det er en kylling eller ei ku. Selv liker jeg gris. Og etter tankegangen om at prislappen reflekterer produksjonskostnaden, så foretrekker jeg det kjøttet som er billigst, hvis det eller ser ut til å være OK. Hvordan ser du at kjøttet er ok? Anonymkode: 60af6...5b4
Gjest Handymanhedmark Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, Mann 42 skrev: Nei, egentlig ikke. Hva sier det? Får med mye beinslintrer etc. Ikke helt sunt....
Gjest Raindrops Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 Tror mange av en elller annen grunn er litt redd for MUK, selv om det bare er positivt å utnytte så mye av dyret som mulig. Matsnobben Hellstrøm har gitt kjøttdeig et ufortjent dårlig rykte.
Leo Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 Beinrester etc. er det minste problemet. Det er ikke noe ernæringsmessig galt i å spise bein. Det som bekymrer meg både med kylling og svin er produksjonsmetodene. Dyrevelferden er langt under pari og det smaker da heller ikke godt. Så langt det er mulig spiser jeg/vi derfor kun kylling og svin fra dyr vi vet har det bra. Det er for eksempel en del bønder som selger kjøtt fra griser som de har gående fritt ute. Økologisk kyllingkjøtt får man også kjøpt. Litt dyrere, men mye bedre både for samvittigheten og smaksløkene! 11
Thorn Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 Kyllingkjøttdeig er vel ikke MUK? Såvidt jeg vet er MUK kun tillatt i varmebehandlede produkter i Norge, f.eks. pølser og skinke. Ser for øvrig ingen problem med MUK, er tilhenger av å bruke så mye av dyret som mulig når det først skal bli mat. Men kjøttdeig med bare 80 prosent kjøtt høres veldig merkelig ut, er ganske nygjerrig på hva "etc" i de resterende 20 prosentene består av! 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #18 Skrevet 6. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kyllingkjøttdeig smaker bæsj og konistensen er dritekkel! Anonymkode: fee37...be3 Sikkert pga den ekstreme dyremishandlingen som pågår for å lage den. Jeg har kuttet helt ut å spise kylling pga det. Anonymkode: aee22...212 2
Gjest Cartman Skrevet 6. mars 2016 #19 Skrevet 6. mars 2016 Har alltid fått ubehag etter å ha spist kyllingkjøttdeig. Det er noe der jeg ikke tåler. Holder meg til rent kjøtt, da det smaker best og kroppen responderer godt på det.
Tvist Skrevet 6. mars 2016 #20 Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, Leo skrev: Beinrester etc. er det minste problemet. Det er ikke noe ernæringsmessig galt i å spise bein. Det som bekymrer meg både med kylling og svin er produksjonsmetodene. Dyrevelferden er langt under pari og det smaker da heller ikke godt. Så langt det er mulig spiser jeg/vi derfor kun kylling og svin fra dyr vi vet har det bra. Det er for eksempel en del bønder som selger kjøtt fra griser som de har gående fritt ute. Økologisk kyllingkjøtt får man også kjøpt. Litt dyrere, men mye bedre både for samvittigheten og smaksløkene! Stemmer. Jeg er egentlig ganske glad i kyllingkjøttdeig, men har sluttet å kjøpe det pga dyrevelferden. Kjøper hel stangekylling, de har det ikke optimalt, men mye bedre enn de vanlige kyllingene. Men jeg skulle ønske de økologiske kunne tilby mer forskjellige produkter som kyllingfilet og kjøttdeig. Kanskje det kommer når forespørselen blir høyere? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå