Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2016 #41 Skrevet 7. mars 2016 4 minutter siden, Beccy87 skrev: 1. Ja jeg ser at det er kjedelig å måtte reise til kaffe og kaker også ikke få kake. Men de er da i alle fall klar over det allerede nå, så da kan jo kanskje TS a) si fra til bruden at det er synd det ikke blir kaker og kanskje også tilby seg å være en av de som hjelper til med bakingen b) synes det er tacky, holde kjeft om det og holde seg unna, igjen; ingen tvinger de inviterte til å møte opp Det er også veldig vanlig å ikke ha 'fri bar' i et bryllup, da det av naturlige årsaker koster kjempe mye. De som er invitert til middag får drikke til maten, resten får ikke. Eller synes du at de som ikke fikk være med på middagen skal få utlevert drikkebonger i døra så de også får 'kose seg litt'? TS sier hun må kjøre tre timer for å komme til dette bryllupet, og derfor må bo på hotell og bruke masse penger på det også Et tydelig stort problem som enkelt kan løses ved at TS til å dropper hotellet, holder seg edru og kjøre hjem igjen også. 2. Så du mener jo lengre gjestene har å reise jo mer rett har de på å få være med på middagen? Det vanlige er vel å prioritere de næremeste av familie og venner for så å jobbe seg utover i slekt og omgangskrets når man inviterer. Og jeg vil faktisk ikke kalle en 3 timers kjøretur så fryktelig langveisfarende jeg da... men det er kanskje en annen diskusjon... 3. Hva er det som er feil her da? Pølser som nattmat eller det at TS ønsker å spare penger? Pølser er en kjempe god og lettvint løsning, krever lite med tilbereding, opprydding, alle er klare for en pølse eller to sent på kvelden. Og er det bare lov til å arrangere bryllup dersom man kaster om seg med penger på alle mulige områder? 4. En gaveliste - eller ønskeliste som det også kalles er jo bare hva brudeparet ØNSKER seg, TS må da ikke kjøpe noe av det som er kjempedyrt, kanskje hun kan gå sammen med noen andre gjester å spleise på en gave dersom det blir for dyrt? Å bevist velge en gave man vet brudeparet ikke ønsker seg bare for å være vanskelig er utrolig smålig. Jeg er ikke glad i å kaste om meg med styggheter men TS virker smålig, og hun er ikke alene om det her inne. Kanskje er bruda et grusomt menneske, men det er hennes bryllup, og jeg gjentar meg selv nå; det enkleste er nok om TS tar med seg den kassen med lime hun sitter på og takker nei til invitasjonen (selvsagt FØR fristen, gjerne i kveld!) Ok, så du er altså da bruden som kunne finne på det her selv..
Beccy87 Skrevet 7. mars 2016 #42 Skrevet 7. mars 2016 Et øyeblikk siden, O.G. skrev: Ok, så du er altså da bruden som kunne finne på det her selv.. Ja om jeg noen gang skulle finne på å gifte meg og arrangere bryllup og fest så hadde nok jeg klart å finne på mye av dette selv. Helt uten å skamme meg over det. 1
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2016 #43 Skrevet 7. mars 2016 11 minutter siden, Beccy87 skrev: Ja om jeg noen gang skulle finne på å gifte meg og arrangere bryllup og fest så hadde nok jeg klart å finne på mye av dette selv. Helt uten å skamme meg over det. Ja, ja...
Gjest FarDareisMai Skrevet 7. mars 2016 #44 Skrevet 7. mars 2016 21 minutter siden, Beccy87 skrev: Ja om jeg noen gang skulle finne på å gifte meg og arrangere bryllup og fest så hadde nok jeg klart å finne på mye av dette selv. Helt uten å skamme meg over det.
Gjest FarDareisMai Skrevet 7. mars 2016 #45 Skrevet 7. mars 2016 @Beccy87 beklager sitatrot, hele sitatfunksjonen her er så føkka opp, så jeg dropper siteringen og svarer deg med utgangspunkt i det du sa til meg og til O.G. Nei, TS er ikke forpliktet til å dra dit, men det utelukker ikke det faktum at denne bruden ikke er den mest gjestfrie. Jeg har vært i utallige bryllup i årenes løp, både med middag og som kun kaffegjest, men aldri, aldri har jeg opplevd et så gnitent opplegg som det denne bruden har. Selv i lavbudsjettsbryllup med spleiselag osv, så har gjester blitt godt matet og vannet. Gaveliste er for øvrig helt ok i min bok, men da syns jeg at brudeparet burde legge inn et større spekter av priser, slik at folk med dårligere råd også kan kjøpe gave. Det virker som om folk rett og slett har glemt begrepet gjestfrihet. Uansett hvor mange eller få gjester man har invitert, så plikter man å ivareta gjestene sine på en god måte. Både middagsgjester og kaffegjester. Å avspise kaffegjester med kun kaffe, og at de skal ta med medbrakt drikke er IKKE ok. Og det faktum at du sier at du kunne ha gjennomført noe slikt, sier meg at det var nødvendig at TS la ut innlegget, i håp om at noen vordende bruder der ute kanskje får et blaff av innsikt og tar til seg det og holder det bryllupet de har råd til, hvor gjestene blir godt behandlet.
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2016 #46 Skrevet 7. mars 2016 2 minutter siden, FarDareisMai skrev: Og det faktum at du sier at du kunne ha gjennomført noe slikt, sier meg at det var nødvendig at TS la ut innlegget, i håp om at noen vordende bruder der ute kanskje får et blaff av innsikt og tar til seg det og holder det bryllupet de har råd til, hvor gjestene blir godt behandlet. Like presis, men det går ikke inn. Virker som at bruder nu til dags går inn for å bære ut gjestfridommen i stedet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #47 Skrevet 7. mars 2016 6 timer siden, Pinkee skrev: 3 timer reisevei og kaffegjest? Uuuuten kaker til?? Ok, greit, jeg er vant med kaffegjester til bryllup, men da er det venner, naboer, kollegaer ol, som bor i nærheten. ikke langveisfarende! Og, bugnende kakebord og fri bar etterpå, og live dansmusikk! Skjønner godt du takker nei. En del av kaffegjestene våre hadde en drøy times kjøring til der vi hadde bryllupet, så de slo seg sammen og gikk ut og spiste middag før de kom på fest (kvelden endte med nachtspiel og overnatting for alle sammen, men det er en annen historie....). De kom selvsagt til både kaker, fri bar og liveband! :-) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørtes kjipt ut, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor du er så frustrert, det er jo bare å takke nei!? Anonymkode: 8ac78...d50 Så klart er det bare å takke nei, men det er godt å få tømt ut litt frustrasjon også! Og kanskje heller til oss enn til bridezillaen....... 6 timer siden, FarDareisMai skrev: Kanskje noen bridezillaer in spe leser innlegget og forstår at man ikke kan behandle gjester sånn. Nå er ikke selvinnsikt vanlig blant slike kvinnemennesker, men man kan jo håpe. 5 timer siden, Ramona skrev: Haha, for en møkkabrud. Vent til siste frist før du takker nei. Bare for moro skyld. Skikkelig tragisk å ikke servere kaner i et brullup. Hihi, det er noe jeg kunne gjort bare på pur f... :-D 38 minutter siden, Beccy87 skrev: Ja om jeg noen gang skulle finne på å gifte meg og arrangere bryllup og fest så hadde nok jeg klart å finne på mye av dette selv. Helt uten å skamme meg over det. La oss håpe det blir lenge til da, så du rekker å bli litt mer moden og kunnskapsrik på områdene skikk og bruk og gjestfrihet. Anonymkode: 9ea6d...370 5
Xavana Skrevet 7. mars 2016 #48 Skrevet 7. mars 2016 Wow, jeg pleier å omtale meg selv som en bridezilla, men det er jeg åpenbart ikke hvis TS sin historie definerer hva bridezilla virkelig er! Joda, jeg var et petimeter i bryllupsplanleggingen og stilte høye krav - til meg selv! - ingen andre. Og jepp, jeg fikk det akkurat som jeg ville - inkludert kjempehappy gjester! Hadde ikke gjestene våre også hatt det tipptopp, så hadde ikke min mann og jeg hatt en fin dag heller! Bryllup er en stor og spesiell dag med brudeparet i hovedsetet. Men uten alle fornøyde "statister" ville jo ikke dagen blitt så fin alikevel. Et lykkelig brudepar betinger lykkelige gjester som blir tatt hensyn til. Kommunikasjon og gjensidig forståelse er nøkkelen. 1
Beccy87 Skrevet 7. mars 2016 #49 Skrevet 7. mars 2016 10 minutter siden, FarDareisMai skrev: @Beccy87 beklager sitatrot, hele sitatfunksjonen her er så føkka opp, så jeg dropper siteringen og svarer deg med utgangspunkt i det du sa til meg og til O.G. Nei, TS er ikke forpliktet til å dra dit, men det utelukker ikke det faktum at denne bruden ikke er den mest gjestfrie. Jeg har vært i utallige bryllup i årenes løp, både med middag og som kun kaffegjest, men aldri, aldri har jeg opplevd et så gnitent opplegg som det denne bruden har. Selv i lavbudsjettsbryllup med spleiselag osv, så har gjester blitt godt matet og vannet. Gaveliste er for øvrig helt ok i min bok, men da syns jeg at brudeparet burde legge inn et større spekter av priser, slik at folk med dårligere råd også kan kjøpe gave. Det virker som om folk rett og slett har glemt begrepet gjestfrihet. Uansett hvor mange eller få gjester man har invitert, så plikter man å ivareta gjestene sine på en god måte. Både middagsgjester og kaffegjester. Å avspise kaffegjester med kun kaffe, og at de skal ta med medbrakt drikke er IKKE ok. Og det faktum at du sier at du kunne ha gjennomført noe slikt, sier meg at det var nødvendig at TS la ut innlegget, i håp om at noen vordende bruder der ute kanskje får et blaff av innsikt og tar til seg det og holder det bryllupet de har råd til, hvor gjestene blir godt behandlet. JA, jeg er enig i at en gaveliste burde inneholde ønsker i flere prisklasser! JA jeg er enig i at når man inviterer gjester så plikter man å ivareta dem på en god måte. TS er invitert til å komme i kirken for så å komme på etterfesten på kvelden. Der vil det bli servert kaffe, kanskje alle gjestene får en drink eller drikkebong (?) og TS tar med seg en flaske vin til eget bruk også får de servert pølser som nattmat om de bestemmer seg for å være der så lenge... Er dette virkelig så grusomt? Når jeg blir invitert i bryllup så drar jeg for å feire sammen med brudeparet, for å feire dem og om de velger å ikke spandere 'dritfylla' (for det er ikke til å stikke under en stol at det ofte kan bli litt vel heftig i mange av de bryllupene som har fri bar) på meg så er det helt greit! Alternativet ville jo vært at TS ikke ble invitert i det hele tatt. Er det en god løsning synes du? Jeg er forøvrig veldig nysgjerrig på hvilket forhold TS har til brudeparet.... 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss håpe det blir lenge til da, så du rekker å bli litt mer moden og kunnskapsrik på områdene skikk og bruk og gjestfrihet. Anonymkode: 9ea6d...370 Ja det blir nok ikke noe bryllup på meg så det er greit. Men lær meg gjerne mer om skikk og bruk og gjestfrihet, du hørtes ut som en som har slikt på stell! Også kan jeg kanskje lære deg en ting eller to om å være en god venninne?
Brob Skrevet 7. mars 2016 #50 Skrevet 7. mars 2016 1 time siden, Ramona skrev: Kaker 😜🍰🍪 Aaaaah. Takk
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #51 Skrevet 7. mars 2016 Det brudene må forstå er at alle andre egentlig gir bang i hele bryllupet deres. De blir bare med på feiringen av høflighet og fordi det er forventet om du er venn eller familie. Så dersom man ønsker at folk skal gidde å komme, må man jo legge til rette for at folk skal ha det bra på festen. Anonymkode: 55a41...7c0 2
Gjest FarDareisMai Skrevet 7. mars 2016 #52 Skrevet 7. mars 2016 @Beccy87 Det er ikke grusomt, men det er brudd på det jeg kaller god folkeskikk. Man reiser langt, først er det seremoni tidlig på dagen, så må man vente i mange timer (siden norske bryllup vanligvis har middager som varer i mange timer, med taler osv, med fotografering før middagen i tillegg) slik at kaffe og kaker ikke kommer før ved åttetida eller deromkring. Ville du ha ventet i mange timer på et lite sted ute i huttaheiti, kanskje spist ei pølse på en bensinstasjon, så blitt avspist med kaffe når du omsider kommer? At det er restriksjoner på alkoholservering i enkelte bryllup ser jeg ikke på som noe problem, det kan være mange grunner til det. Men bruder som legger opp til en slik kjip fest som TS skisserer bør ikke bli sur hvis mange av gjestene ikke kommer, for det er mye styr og penger bare for en kaffekopp. Og i alle fall ikke mase på TS om å få svar på invitasjonen. At man feirer brudeparets dag er jeg helt med på. Men jeg får ikke lyst til å feire dem eller være generøs med gave hvis jeg føler meg som en annenrangs gjest eller som lokalfyll. Og ja, jeg er enig med hun som sa at du tydeligvis trenger å lære litt om skikk og bruk. Kanskje det er gammeldags for enkelte, men slikt er faktisk greit å kunne. Det har noe med å kunne se sine medmennesker og få dem til å føle seg velkomne.
Xavana Skrevet 7. mars 2016 #53 Skrevet 7. mars 2016 3 minutter siden, FarDareisMai skrev: @Beccy87 Det er ikke grusomt, men det er brudd på det jeg kaller god folkeskikk. Man reiser langt, først er det seremoni tidlig på dagen, så må man vente i mange timer (siden norske bryllup vanligvis har middager som varer i mange timer, med taler osv, med fotografering før middagen i tillegg) slik at kaffe og kaker ikke kommer før ved åttetida eller deromkring. Ville du ha ventet i mange timer på et lite sted ute i huttaheiti, kanskje spist ei pølse på en bensinstasjon, så blitt avspist med kaffe når du omsider kommer? At det er restriksjoner på alkoholservering i enkelte bryllup ser jeg ikke på som noe problem, det kan være mange grunner til det. Men bruder som legger opp til en slik kjip fest som TS skisserer bør ikke bli sur hvis mange av gjestene ikke kommer, for det er mye styr og penger bare for en kaffekopp. Og i alle fall ikke mase på TS om å få svar på invitasjonen. At man feirer brudeparets dag er jeg helt med på. Men jeg får ikke lyst til å feire dem eller være generøs med gave hvis jeg føler meg som en annenrangs gjest eller som lokalfyll. Og ja, jeg er enig med hun som sa at du tydeligvis trenger å lære litt om skikk og bruk. Kanskje det er gammeldags for enkelte, men slikt er faktisk greit å kunne. Det har noe med å kunne se sine medmennesker og få dem til å føle seg velkomne. Bra svar! Enig med deg. 3
Poserose Skrevet 7. mars 2016 #54 Skrevet 7. mars 2016 Jeg kan faktisk ikke fatte hvordan det er uhøflig å invitere noen til fest. Ønskeliste til en sånn fest, ja det er respektløst, men å bli invitert? Nei. Du står da helt fritt til å takke nei om du ikke syns det er verdt det! De inviterer jo sikkert bare mange så de som har tid og lyst kan komme på en morsom fest
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2016 #55 Skrevet 8. mars 2016 11 timer siden, Poserose skrev: Jeg kan faktisk ikke fatte hvordan det er uhøflig å invitere noen til fest. Ønskeliste til en sånn fest, ja det er respektløst, men å bli invitert? Nei. Du står da helt fritt til å takke nei om du ikke syns det er verdt det! De inviterer jo sikkert bare mange så de som har tid og lyst kan komme på en morsom fest Du tror det bruden TS snakker om har lagt opp til en morsom fest ut fra det hun skisserer i HI?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #56 Skrevet 8. mars 2016 14 timer siden, Poserose skrev: Jeg kan faktisk ikke fatte hvordan det er uhøflig å invitere noen til fest. Ønskeliste til en sånn fest, ja det er respektløst, men å bli invitert? Nei. Du står da helt fritt til å takke nei om du ikke syns det er verdt det! De inviterer jo sikkert bare mange så de som har tid og lyst kan komme på en morsom fest Her er det ikke snakk om fest, mer "ut på byen for å feire". Anonymkode: 791b4...42c
Poserose Skrevet 8. mars 2016 #57 Skrevet 8. mars 2016 7 timer siden, O.G. skrev: Du tror det bruden TS snakker om har lagt opp til en morsom fest ut fra det hun skisserer i HI? Vet ikke med deg, men jeg har vært på mange morsomme fester hvor jeg har tatt med min egen drikke og ikke har fått kake Og greit nok at det kanskje ikke blir morsomt, men skjønner ikke at man blir fornærmet av å bli invitert til en mindre morsom fest heller. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke snakk om fest, mer "ut på byen for å feire". Anonymkode: 791b4...42c Man blir ikke fornærmet av å bli invitert med på byen for å feire heller... Sykt frekt å forvente gave i den settingen da. 1
melatonin Skrevet 9. mars 2016 #58 Skrevet 9. mars 2016 Å kjøre i 3 timer koster, antagelig er det noen bomringer. Hotell koster en del. Gave kan koste litt. Og dette for å drikke en kopp kaffe, Spise en pølse og drikke medbrakt drikke.. I dette tilfelle er det fult lovlig å takke nei. 3
lingua franca Skrevet 9. mars 2016 #59 Skrevet 9. mars 2016 19 timer siden, Poserose skrev: Vet ikke med deg, men jeg har vært på mange morsomme fester hvor jeg har tatt med min egen drikke og ikke har fått kake Og greit nok at det kanskje ikke blir morsomt, men skjønner ikke at man blir fornærmet av å bli invitert til en mindre morsom fest heller. Man blir ikke fornærmet av å bli invitert med på byen for å feire heller... Sykt frekt å forvente gave i den settingen da. Men det var kanskje ikke en fest der du måtte vente i flere timer mens de andre satt og spiste middag og kaker? 1
Gjest O.G. Skrevet 9. mars 2016 #60 Skrevet 9. mars 2016 Det er jo forskjell på å invitere til bryllup og å invitere til fest...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå