AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Litt inspirert av Mesternes mester, der deltagerne slet med å huske selv en enkelt pin-kode når de måtte løpe gjennom en hinderløype. Det virket som de kun gikk inn for å lære koden ved å gjenta den høyt, eks "trettitotjuefire, trettitotjuefire"... og når de kom tilbake husket de tjuetotrettifire e.l. Er det sånn folk flest lærer seg koder? Jeg pleier bruke årstall eller andre ting jeg forbinder med de ulike tallene. Nå er jeg kanskje mer historieinteressert enn de fleste, så jeg forbinder minst en hendelse med de fleste årstall. Så når jeg skal betale i kassa tenker jeg feks børskrakk og murens fall. Eller unionsoppløsning og farmors fødselsår. Men sånne ting fordrer jo selvsagt at man husker årstall da. Jeg har hørt om andre igjen som bruker favorittspilleres draktnummer, eller som ser for seg tallene kjempestore. Og noen bruker selvsagt det gode gamle, men ikke særlig gunstige trikset "huskelapp i lommeboken". Så hvilken metode bruker dere? Anonymkode: 46599...75a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Jeg memoriserer tallene, samtidig som at jeg lærer meg bevegelsene til pinkoden sånn at hvis jeg glemmer pinkoden så husker jeg områdene jeg trykket tallene i og beveger fingrene litt frem og tilbake og kommer på koden. Anonymkode: f56a9...57b
Cermet Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Jeg husker også mønsteret til koden. Trettitotjuefire er liksom en liten orm.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 Jeg har jobbet på Rema, og der er et et mylder av tresifrede PLU koder på ALL frukt og grønt og enda litt til. Jeg memorere de rundt 60 kodene ved å huske mønsteret. Men ikke sjans på at jeg husker de nå fra sengen en søndags morgen. Hadde jeg stått bak kassa igjen derimot ville de kommet tilbake. :-) Situasjonelt minne, vil jeg kalle det! Anonymkode: 0c3fe...d80
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 Ser et mønster på tastaturet - hor tallet begynner og beveger seg videre, Anonymkode: 58a09...500
Gjest Raindrops Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Jeg lager en rytme til tallene i hodet. Med større tall deler jeg dem inn i seksjoner.
Honey Dew Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 De sitter så godt i hodet mitt at jeg slipper å bruke triks for å huske dem. Enn så lenge...
Gjest snowz Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 Jeg gjentar koden et par ganger, så husker jeg det.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 Å gjenta høyt er en bra metode. Å huske fire tall er ikke vanskelig, men opp mot åtte er verre. Korttidshukommelsen og atbeidshukommelsen har bare en viss kapasitet. En kan bruke metoder for å huske lange tallrekken, som chunking, for å gjøre det lettere å huske. Man kan koble tall til kjente begivenheter. Anonymkode: 2bc66...5df
Cata Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 Jeg bare husker dem. Men enkelte koder "sitter" bedre enn andre. PIN koden på bankkortet mitt satt som spikret fra dag 1, mens koden for det ene kredittkortet er skikkelig vrien. Nå sitter den også rimelig greit men det tok lang tid før jeg fikk klistret den fast i hodet. På lengre koder, som f.eks. adgangskort til jobben, så husker jeg mønsteret på tastaturet: "venstre - høyre - ned - opp- venstre"
Vox_populi Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 Det går an å huske trykkemønsteret, ja. Men så dukker det opp et tastatur som ser ulikt ut, og da sitter du der.
nattedroom94 Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 Jeg pleier å tenke meg de to første og to siste sifrene som årstall, og så assosiere dem med enten en hendelse, filmer jeg liker, eller liknende. Funker fint for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 I den episoden fra Mesternes Mester så måtte jo deltakerne løpe frem og tilbake gjennom en slags hinderløype eller hva det nå var. De var vel under en del stress da. Er ikke så forbanna enkelt heller da... Anonymkode: 3a937...abe
applestories Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 Gamle PIN-koder som jeg har hatt i mange, mange år som bankkort og nettbank husker jeg bare. Koden på kredittkortet husket jeg aldri og måtte derfor bruke en huskeregel - der var de to første sifrene de samme som i postnummeret, og nr. 2 og 4 var like. PIN-koden på studiekortet var 1723, men jeg blandet det alltid. Måtte da huske at det var et årstall, men da ble det 1327. Husket da "det høyeste årstallet" og da satt det plutselig (og gjør det tydeligvis fortsatt, seks år senere). Koder i butikkjobb tidligere satt bare i fingrene fordi man brukte dem hele tiden. Koder på jobb nå - en er 1349; 13 blir da ulykkestall, 49 husker jeg bare. Kanskje fordi det er nesten 50? Tall med 52-26-13 husker jeg vanligvis, tenker kortstokk. Tall mellom 80 og 90 husker jeg som årstall (er født i 84). En annen jobbkode er 3570, da blir 70 det dobbelte av 35 (og husker jeg ikke den kommer Securitas, så det kunne fort blitt litt stress). På jobb jobber vi mye med fødselsnummer, da kobler jeg det til folk jeg kjenner. Passord på PC med blanding av tall og bokstaver er jeg veldig bevisst på når jeg lager dem, merkelig nok husker jeg best de jeg må lage på to sekunder fordi da MÅ jeg bare huske dem og regner egentlig med å glemme dem. Noen koder har jeg kun på PC og husker rekkefølgen men ikke tallene - det ble litt vanskelig når smarttelefonene kom. På Mesternes Mester i går husket jeg kodene ved å dele dem opp i to. Jeg husker ikke nå de de brukte, men jeg husker deler, som en startet med 30, en sluttet på 83, en hadde 20 i seg, en 25 - jeg husker bare disse tallene fordi de er de enkleste. Da gjelder det å ha klart noe å linke de vanskelige opp mot. Av og til blir jeg så lei av å glemme telefonnummer på jobb eller bankkortnummeret mitt, at jeg bestemmer at nå må jeg bare lære det. Da har jeg ingen regler. Det samme med bankkonto, det måtte bare inn en gang. Det er bare så synd at jeg irriterer meg i et par år før jeg bestemmer meg for dette.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 Jeg vet ikke jeg bare husker den.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 Det er forskjellige måter. Koden på bankkortet mitt er egentlig veldig logisk og lett, så den har jeg bare husket fra dag 1. Pinkoden på universitetet fikk jeg velge selv, så da valgte jeg selvsagt noe jeg lett ville huske. Pinkoden jeg hadde da jeg gikk på høyskole var og egentlig ganske lett, så bare husket den fra dag 1. Pinkoden til mobilen min husker jeg ikke, fordi jeg aldri bruker den omtrent. Må finne den frem hver gang mobilen min har skrudd seg av ved et uhell. Anonymkode: ea71a...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå