Gå til innhold

Bor alene, jobber heltid. Forsvarlig å ha hund da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på hund, men bor alene og jobber heltid. Er da borte i ca 9 timer fra jeg drar på jobb til jeg kommer hjem igjen. Er det mulig å ha hund da? Kan hunden være hjemme så lenge alene fem dager i uka? Jeg har ikke mulighet for å ta med hund på jobb. Sikkert mange her som bor alene og jobber heltid. Hvordan løser dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok helt fint. De fleste som har hund er i full jobb, og så lenge den får nok aktivitet og ikke blir forlatt igjen på kvelden så går det bra. 

Jeg er sjelden borte mer enn en arbeidsdag fra mine, da er det i så fall fordi det er noe jeg må (jobbrelatert ol). I helgene tåler de jo noen timer alene hvis vi skal finne på noe, men jeg passer alltid på at de får godt med aktivitet først. Ellers så tar jeg de med der jeg kan. 

Skrevet

Det går nok bra så lenge du har tid til den ellers:)

Vi har valp nå, og den er alene mens vi er på jobb. Jeg jobber turnus da, så den er ikke så lenge alene de dagene jeg har kveldsvakt. Når vi begge er på jobb, drar mannen min hjem en tur midt på dagen for å lufte han. Hadde nok ikke behøvt det, men vi bor så nærme jobben hans så da går det an:)

Skrevet

Jeg bor også alene, og har nylig fått meg valp. Hun er for liten til å være alene en hel arbeidsdag enda, så jeg er så heldig å ha pass til henne på dagtid foreløpig. Men hun skal nok klare seg fint hjemme alene når den tid kommer. Så lenge du er innstilt på å bruke mye tid på hunden utenom jobb, tror jeg det skal gå fint:) 

AnonymBruker
Skrevet

En valp kan bruke lang tid på å bli vant til å være alene hjemme. Et alternativ kan være å se på unghunder eller voksne hunder. Da vet du mer hva du får og hvor mye tur etc den krever. 

Anonymkode: c6cc7...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vent Heller til du har endret jobbsituasjon og har mer tid til en hund.

Anonymkode: 782f3...942

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan "fjern-adoptere" en hund (eller katt) fra ett eller annet omplasseringssenter?

Altså at du kan dra på besøk til for eksempel Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD) eller dyrebeskyttelsen, og arbeide som frivillig? Gå tur med hund, være med på å mate dem, gjøre rent etter dyrene som holder til der, og selvfølgelig kose veldig masse med dem...  :)

Anonymkode: c51d7...c32

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vent Heller til du har endret jobbsituasjon og har mer tid til en hund.

Anonymkode: 782f3...942

Endret jobbsituasjon? De fleste jobber jo fulltid...? Virker ganske sprøtt å gå ned i stilling fordi man vil ha hund. Om den er alene på dagen eller kvelden har stortsett lite å bety for hunden :P 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri gjort det. Hadde hund i fjor og det var helt jævlig. Man har jo 0 sosialt liv, må bare hjem til hunden.. kjedelig. 

Anonymkode: 3b50d...791

• Liker 3
Skrevet

Klart man kan ha hund selv om man bor aleine og jobber fulltid. Som anonym over her sier så må du ta med hunden på så og si alt av fritid. Dvs fritidsinteressen din bør være hund mer enn noe annet.
Jeg hadde lenge hund aleine, og det gikk fint det.

Skrevet

Det kan gå bra, men det er krevende og det forutsetter at du har et nettverk rundt deg. Bl.a. noen som kan låse seg inn og lufte/ta seg av hunden dersom noe uforutsett skulle skje. De fleste voksne hunder takler fint å være hjemme alene i ni timer, men du må huske på at det er lang vei dit. Etter min mening bør hunden være voksen, eller i hvert fall nærmere året, før den er hjemme alene så lenge. I mellomtiden må du finne løsninger med å være hjemme selv (Spare opp og ta ut alt av ferie) og/eller finne noen som kan være hundelufter/"dagmamma".

Å ha hund alene forutsetter også at du har hund som livsstil. Du kan ikke regne med å trene, handle, være sosial osv. på ettermiddag og kveld og ferieturer uten hund kan både bli dyrt og vanskelig å gjennomføre.

Skrevet
Den 5.3.2016 at 23.17, Julebrus skrev:

Jeg har veldig lyst på hund,

Har du lyst på hund som i kose med hunde i sofaen eller i hundehold som 24/7-365 være en slave av hunden?

Husk å ta med pose så du får plukket opp dritten den gjør fra seg når du går tur med hunden. Og vær kul å ikke sleng den i nærmeste private søppeldunk så posen sprekker, og griser ned dunken. Men bær heller den hundedritposen til du kommer til nærmeste offentlige søppeldunk.

Skrevet
Den 5.3.2016 at 23.17, Julebrus skrev:

Jeg har veldig lyst på hund,

Har du lyst på hund som i kose med hunde i sofaen eller i hundehold som 24/7-365 være en slave av hunden?

Husk å ta med pose så du får plukket opp dritten den gjør fra seg når du går tur med hunden. Og vær kul å ikke sleng den i nærmeste private søppeldunk så posen sprekker, og griser ned dunken. Men bær heller den hundedritposen til du kommer til nærmeste offentlige søppeldunk.

Skrevet

Personlig synes jeg 9 timer høres veldig lenge ut. Har du en voksen selvstendig hund er det en ting, en valp er noe helt annet. Det kan være en lang prosess å få en valp til å være hjemme 9 timer alene. 

Om du trenger å jobbe overtid, blir sittende fast i trafikken ol blir det forferdelig lenge alene for en hund. Og husk at hunden har da bare deg. Du kan i min mening ikke reise hjem for å lufte hunden og så ut på kino eller middag med venner. Hunden burde være prioritert når du er hjemme fra jobb. Du kan heller ikke regne med at alle vennene dine eller familien din ønsker besøk av deg og hunden din. Mange er allergiske eller redde for dyr. 

Har du et nettverk som kan stille opp å hjelpe deg med å lære hunden å være hjemme alene? Har du noen du kan ringe for å passe hunden når du blir syk eller må jobbe overtid? En hund skal være en berikelse og ikke en byrde. Tenk etter på hva du er villig til å forsake og ikke bare på kosen i sofakroken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...