AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #1 Del Skrevet 5. mars 2016 Jeg har nakkeprolaps, og har blitt henvist til kirurgi. Jeg har to skiver som lekker væske og som klemmer på nervene, har smerter i nakke, skulder og arm og har mistet litt følelse i huden på armen. I tillegg sovner fingertuppene og noen ganger hele hånda. Smertene har begynt å gå over litt nå etter to måneder, men det er litt opp og ned. Er det noen som har erfaring med operasjon av en slik prolaps? Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli verre, og jeg er også litt redd for å få et stygt arr med sånne søm-prikker rundt. Blir alle sydd like pent som Mette-Marit ble, eller fikk hun "royal treatment"? Er også livredd for tiden etter operasjonen, siden jeg trener regelmessig og driver med idrett. Jeg har ikke noe lyst til å miste mer av sesongen enn det jeg må, og lurer veldig på om det tar lang tid å bli bra igjen etter operasjonen? Vet jeg skal snakke med kirurgen om dette altså, men jeg har bare lyst til å stille forberedt og med litt tanker rundt de forskjellige alternativene. Takk for svar! Anonymkode: e218d...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #2 Del Skrevet 5. mars 2016 Kan jeg spør om hvor i nakken din prolaps sitter? Jeg har i C6/C7. Merker jeg mister følelsen i fingre på begge hender til tider. Jeg fikk beskjed om at de ikke opererer sånn lenger. Er mye svimmel i tillegg. Tok MR for noen år siden og trener for og styrke musklene i nakken. Kanskje jeg må oppsøke legen igjen å få ny sjekk. Skikkelig ubehagelig. Anonymkode: aacab...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #3 Del Skrevet 5. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nakkeprolaps, og har blitt henvist til kirurgi. Jeg har to skiver som lekker væske og som klemmer på nervene, har smerter i nakke, skulder og arm og har mistet litt følelse i huden på armen. I tillegg sovner fingertuppene og noen ganger hele hånda. Smertene har begynt å gå over litt nå etter to måneder, men det er litt opp og ned. Er det noen som har erfaring med operasjon av en slik prolaps? Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli verre, og jeg er også litt redd for å få et stygt arr med sånne søm-prikker rundt. Blir alle sydd like pent som Mette-Marit ble, eller fikk hun "royal treatment"? Er også livredd for tiden etter operasjonen, siden jeg trener regelmessig og driver med idrett. Jeg har ikke noe lyst til å miste mer av sesongen enn det jeg må, og lurer veldig på om det tar lang tid å bli bra igjen etter operasjonen? Vet jeg skal snakke med kirurgen om dette altså, men jeg har bare lyst til å stille forberedt og med litt tanker rundt de forskjellige alternativene. Takk for svar! Anonymkode: e218d...702 Oppsøk biblioteket. Finn boken til Arnfinn Næss (el?) Helseløs og rettsløs. Han er operert i Tyskland. Anonymkode: 1ac46...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #4 Del Skrevet 5. mars 2016 kontakt nakkeforbundet /nakkeskaddes forening. Ville vært skeptisk til operasjon ..Lite proffe i Norge dessverre. Anonymkode: 89804...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #5 Del Skrevet 20. mars 2016 Den 5.3.2016 at 22.08, AnonymBruker skrev: Oppsøk biblioteket. Finn boken til Arnfinn Næss (el?) Helseløs og rettsløs. Han er operert i Tyskland. Anonymkode: 1ac46...908 Det handler ikke om prolaps, men om en helt annen type nakkeskade... Kanskje gjøre litt research før man svarer på noe man ikke er helt sikker på? Anonymkode: e218d...702 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #6 Del Skrevet 20. mars 2016 Kan forresten informere om at jeg har blitt operert nå av veldig erfarne og flinke folk på Ullevål, operasjoen gikk knirkefritt og alle smertene i armen er borte. Fortsatt litt nummen i fingrene, men det skal vel gro litt også. Anbefaler det absolutt! Og dette er en standard operasjon de gjør flere av hver eneste dag, absolutt noe de er gode på her i Norge. Anonymkode: e218d...702 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #7 Del Skrevet 20. mars 2016 Den 5.3.2016 at 22.04, AnonymBruker skrev: Jeg har nakkeprolaps, og har blitt henvist til kirurgi. Jeg har to skiver som lekker væske og som klemmer på nervene, har smerter i nakke, skulder og arm og har mistet litt følelse i huden på armen. I tillegg sovner fingertuppene og noen ganger hele hånda. Smertene har begynt å gå over litt nå etter to måneder, men det er litt opp og ned. Er det noen som har erfaring med operasjon av en slik prolaps? Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli verre, og jeg er også litt redd for å få et stygt arr med sånne søm-prikker rundt. Blir alle sydd like pent som Mette-Marit ble, eller fikk hun "royal treatment"? Er også livredd for tiden etter operasjonen, siden jeg trener regelmessig og driver med idrett. Jeg har ikke noe lyst til å miste mer av sesongen enn det jeg må, og lurer veldig på om det tar lang tid å bli bra igjen etter operasjonen? Vet jeg skal snakke med kirurgen om dette altså, men jeg har bare lyst til å stille forberedt og med litt tanker rundt de forskjellige alternativene. Takk for svar! Anonymkode: e218d...702 Jeg ble nakkeprlaps operert sep.2014. Hadde prolaps i 2011, som gikk tilbake av seg selv etter 4-5 med sterke smerter. Den kom tilbake igjen i 2014, mye sterkere enn noensinne før. Selv med morfin tabletter så ble smertene bare litt svakere, ikke helt borte. Da jeg var på RH på poliklinikken, så sa han at den prolapsen var en av de største han hadde sett, og det første han sa var at du må opereres. Jeg var redd for dette selvfølgelig, men det er rutine operasjon for dem. Smertene forsvant helt etter operasjon. Fikk et helt annet liv etterpå. Ta det veldig rolig rett etter operasjon, ikke gjør noe, ikke lag mat eller bruk armen. Sykemeldt i 6-8 uker etterpå. Bruk tape over såret gjennom hele året, ikke la noe sol komme i nærheten. Dette for å få "fint" arr. Den 5.3.2016 at 22.07, AnonymBruker skrev: Kan jeg spør om hvor i nakken din prolaps sitter? Jeg har i C6/C7. Merker jeg mister følelsen i fingre på begge hender til tider. Jeg fikk beskjed om at de ikke opererer sånn lenger. Er mye svimmel i tillegg. Tok MR for noen år siden og trener for og styrke musklene i nakken. Kanskje jeg må oppsøke legen igjen å få ny sjekk. Skikkelig ubehagelig. Anonymkode: aacab...c9a Jeg hadde samme symptomer og mitt satt også mellom c6-c7. Den 5.3.2016 at 22.28, AnonymBruker skrev: kontakt nakkeforbundet /nakkeskaddes forening. Ville vært skeptisk til operasjon ..Lite proffe i Norge dessverre. Anonymkode: 89804...aea Alle kan kontakte en forening for å få best mulig operasjon, men hvorfor anbefaler du at hun skal være skeptisk til operasjon? Snakker du av egen erfaring? Er det en grunn til at du kaller de for lite proffe. Anonymkode: 5cd75...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tara_1050 Skrevet 7. april 2023 #8 Del Skrevet 7. april 2023 On 3/20/2016 at 4:09 PM, AnonymBruker said: Kan forresten informere om at jeg har blitt operert nå av veldig erfarne og flinke folk på Ullevål, operasjoen gikk knirkefritt og alle smertene i armen er borte. Fortsatt litt nummen i fingrene, men det skal vel gro litt også. Anbefaler det absolutt! Og dette er en standard operasjon de gjør flere av hver eneste dag, absolutt noe de er gode på her i Norge. Anonymkode: e218d...702 Hei, Jeg venter på time for vurdering av operasjon. Har stor prolaps mellom C6-C7. Kan du forklare litt om metoden på operasjonen (fikk du implantat eller kun fjernet den delen som sivet ut og klemmet på nerve?) også hvo stor hudsnitt fikk du på halsen? Er det like flinke nevrokirurger på Ullevål- og Rikshospitalet? Takk for svar :)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Msnice Skrevet 12. februar #9 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 5.3.2016 den 22.07): Kan jeg spør om hvor i nakken din prolaps sitter? Jeg har i C6/C7. Merker jeg mister følelsen i fingre på begge hender til tider. Jeg fikk beskjed om at de ikke opererer sånn lenger. Er mye svimmel i tillegg. Tok MR for noen år siden og trener for og styrke musklene i nakken. Kanskje jeg må oppsøke legen igjen å få ny sjekk. Skikkelig ubehagelig. Anonymkode: aacab...c9a Hvor fikk du denne beskjeden? Nakkeprolaps opereres absolutt. Snakk med fastlegen, få tatt MR og evt henvisning til sykehus hvis du har prolaps. Unngå for all del kiropraktorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Msnice Skrevet 12. februar #10 Del Skrevet 12. februar Tara_1050 skrev (På 7.4.2023 den 14.48): Hei, Jeg venter på time for vurdering av operasjon. Har stor prolaps mellom C6-C7. Kan du forklare litt om metoden på operasjonen (fikk du implantat eller kun fjernet den delen som sivet ut og klemmet på nerve?) også hvo stor hudsnitt fikk du på halsen? Er det like flinke nevrokirurger på Ullevål- og Rikshospitalet? Takk for svar :)! Jeg har nettopp vært hos nevrokirurgen på RH for vurdering. Har prolaps samme sted, sterke smerter i nakke og arm. Det ble anbefalt å se an 3 mnd, er i den siste mnd nå. Ble først litt bedre, nå betydelig verre. Klarer ikke jobbe, har så store smerter at jeg blir kvalm av den minste ting. Samtidig er jeg redd for op selv om jeg vet at norske nevrokirurger er flinke. Og man hører jo om alle som blir bra "av seg selv". Vil gjerne høre om andres erfaringer♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Del Skrevet 12. februar Msnice skrev (46 minutter siden): Jeg har nettopp vært hos nevrokirurgen på RH for vurdering. Har prolaps samme sted, sterke smerter i nakke og arm. Det ble anbefalt å se an 3 mnd, er i den siste mnd nå. Ble først litt bedre, nå betydelig verre. Klarer ikke jobbe, har så store smerter at jeg blir kvalm av den minste ting. Samtidig er jeg redd for op selv om jeg vet at norske nevrokirurger er flinke. Og man hører jo om alle som blir bra "av seg selv". Vil gjerne høre om andres erfaringer♥️ Den kan bli bra «av seg selv», men ikke alltid, og ikke nødvendigvis for evig og alltid. Første gang jeg fikk skrumpa den som en rosin, av seg selv etter 4-5 mnd el noe. Tre år senere kom den tilbake samme sted, men smertene var verre enn tidligere. det var i 2014. Ikke prolaps vondt etter det. Anonymkode: 5cd75...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Msnice Skrevet 12. februar #12 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Den kan bli bra «av seg selv», men ikke alltid, og ikke nødvendigvis for evig og alltid. Første gang jeg fikk skrumpa den som en rosin, av seg selv etter 4-5 mnd el noe. Tre år senere kom den tilbake samme sted, men smertene var verre enn tidligere. det var i 2014. Ikke prolaps vondt etter det. Anonymkode: 5cd75...be4 Takk for at du deler♥️ Da den ble bedre - ble den gradvis bedre hele toden eller gikk det litt frem og tilbake? Har du operert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Del Skrevet 12. februar Msnice skrev (9 minutter siden): Takk for at du deler♥️ Da den ble bedre - ble den gradvis bedre hele toden eller gikk det litt frem og tilbake? Har du operert? Det var i 2011, første gangen. Husker ikke alle detaljer, men gradvis bedre, helt på slutten. Før det varierte det hvor ille smertene var, litt frem og tilbake. i 2014 kom den tilbake, og allerede første dagen så skjønte jeg at den var tilbake. De smertene lignet på de jeg hadde under første episoden. Jeg ble operert. Jeg fikk henvisning til poliklinisk time i Oslo, innen tre måneder, fra smertene startet. Prolapsen var det største han legen hadde sett og anbefalte operasjon fort som mulig, for å unngå permanent nerveskade. Han sa at det var flere måneders ventetid på den type operasjon, men han skulle få meg fortere enn det, og innen et par måneder. Jeg fikk time innen tre uker etter poliklinisk time. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg var jo litt engstelig for denne operasjonen, siden det gjaldt nerver og en liten feil kunne gi store konsekvenser ble jeg fortalt av folk rundt meg. Du kan faktisk bli lam i armen, var det en som sa. Jeg må samtidig si at jeg hadde jo egentlig ikke noe valg. Smertene var uutholdelige. Jeg følte at jeg ikke hadde noe liv, smertene ble altoppslukende. Bare det å smøre meg en brødskive kunne sette i gang ekstremt smertenanfall. Pleide å si at på en skala fra 0-10, så lå de smertene på minst 20 eller 100. Måtte få hjelp til å vaske håret hjemme. Bare det å være på mobilen, uten å bevege armen, kun pekefingeren eller tommelen alene, satte i gang smerter, for da ble jo nerven brukt. så det å ikke operere var egentlig ikke noe valg. Det var ikke et liv. Ble operert, prolaps smerter forsvant fort. Gikk på opiater i forkant og måtte bruke 3 måneders tid på å trappe ned, men det var altså siste gang jeg kjente de. Har ikke fått den eller annen type tilbake. 6-8 ukers sykemelding, hvor jeg ikke skulle gjøre noenting. Ikke noen type arbeid. Det er 10 år siden jeg ble operert. Anonymkode: 5cd75...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Msnice Skrevet 12. februar #14 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var i 2011, første gangen. Husker ikke alle detaljer, men gradvis bedre, helt på slutten. Før det varierte det hvor ille smertene var, litt frem og tilbake. i 2014 kom den tilbake, og allerede første dagen så skjønte jeg at den var tilbake. De smertene lignet på de jeg hadde under første episoden. Jeg ble operert. Jeg fikk henvisning til poliklinisk time i Oslo, innen tre måneder, fra smertene startet. Prolapsen var det største han legen hadde sett og anbefalte operasjon fort som mulig, for å unngå permanent nerveskade. Han sa at det var flere måneders ventetid på den type operasjon, men han skulle få meg fortere enn det, og innen et par måneder. Jeg fikk time innen tre uker etter poliklinisk time. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg var jo litt engstelig for denne operasjonen, siden det gjaldt nerver og en liten feil kunne gi store konsekvenser ble jeg fortalt av folk rundt meg. Du kan faktisk bli lam i armen, var det en som sa. Jeg må samtidig si at jeg hadde jo egentlig ikke noe valg. Smertene var uutholdelige. Jeg følte at jeg ikke hadde noe liv, smertene ble altoppslukende. Bare det å smøre meg en brødskive kunne sette i gang ekstremt smertenanfall. Pleide å si at på en skala fra 0-10, så lå de smertene på minst 20 eller 100. Måtte få hjelp til å vaske håret hjemme. Bare det å være på mobilen, uten å bevege armen, kun pekefingeren eller tommelen alene, satte i gang smerter, for da ble jo nerven brukt. så det å ikke operere var egentlig ikke noe valg. Det var ikke et liv. Ble operert, prolaps smerter forsvant fort. Gikk på opiater i forkant og måtte bruke 3 måneders tid på å trappe ned, men det var altså siste gang jeg kjente de. Har ikke fått den eller annen type tilbake. 6-8 ukers sykemelding, hvor jeg ikke skulle gjøre noenting. Ikke noen type arbeid. Det er 10 år siden jeg ble operert. Anonymkode: 5cd75...be4 Jeg kan kjenne meg igjen i dette. Dvs dette er første gang jeg kjenner prolapsen selv om jeg antagelig har hatt den lenge, først nå jeg har utfall i armen. Det startet i begynbelsen av desember. Utover i januar følte jeg at det ble bedre men for ca to uker siden ble jeg mye verre. Alt er en kamp. Jeg klarer ikke noe annet enn å ligge på siden eller sitte litt i sofa. Hvis jeg ikke blir bedre snart så må jeg operere. Veldig glad for å høre din historie♥️ håper du holder deg frisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå