AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #1 Skrevet 5. mars 2016 Dere som leier hybel eller bor i kollektiv, hva slags forsikring har dere? Pris? Selskap? Anonymkode: c8734...9b9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #2 Skrevet 5. mars 2016 Leier en hybelleilighet med kjæresten, leia er det jeg som står på og for. Jeg har innboforsikring gjennom banken (eid av eika) et forsikringspakke "ung I norge". Inneholder fullt innbo, reise og ulykkesforsikring. Betaler ca 200 kr I mnd for pakken. Innbo justeres ut I fra hvor stor leiligheten er og hvor mye verdi I innbo du antar at du har. Viktig at du gjør deg kjent med vilkårene I forsikringen, så du ikke går på en smell. Også se spesifikasjoner I leiekontrakt på hvem som er ansvarlig for hva hvis det og det skjer (type brann, vannlekkasje, innbrudd osv) Anonymkode: c61ac...e1e
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #3 Skrevet 5. mars 2016 Hvis du eier flere ting enn du har råd til å erstatte burde du ha forsikring. Bare i datamaskiner har jeg sikkert 60 000 i leiligheten min, bøker og spill blir fort mange tusen. Ta biler av alle bøker, spill, og klær slik at du vet hva du har. Det blir fort veldig store summer, og nesten alle leiekontrakter spesifiserer at de ikke er ansvarlig for innbo. Selv en bitteliten brann i hybelen din kan ødelegge alle tingene dine.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #4 Skrevet 5. mars 2016 Jeg hadde ingenting som var verdt å forsikre uansett, så det gadd jeg ikke. Anonymkode: 69690...5e9
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #5 Skrevet 5. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ingenting som var verdt å forsikre uansett, så det gadd jeg ikke. Anonymkode: 69690...5e9 Hvordan er dette mulig? Bare pensumbøkene mine kostet jo mange tusen, i tillegg blir jo klær, teknisk utstyr og lignende fort en betydelig sum? Jakker og sko sammenlagt er jo mer enn det jeg ville kunne erstattet fort. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ingenting som var verdt å forsikre uansett, så det gadd jeg ikke. Anonymkode: 69690...5e9 Du hadde ikke klær, klokke, mobil, pc osv? Du gamblet på at det ikke ville oppstå brann eller vannskade slik at du måtte bo på hotel eller andre steder mens boligen ble rennorvert? Du gamblet og på at du aldri ville bli innblandet i en rettstvist og ikke hadde råd til advokat, og å bruke rettshjelpsdekning på en innboforsikring? Noen ganger kan en ikke annet enn å riste på hodet av folks tankegang og uttalelser. Undersøk om foreldrenes forsikringer også gjelder voksne barn opp til en viss alder, da er forsikring unødvendig, ellers vil jeg påstå at innbo og reiseforsikring er like nødvendig som bilansvarsforsikring. Vær og obs på at et enkelt medlemskap i mange tilfeller gir gunstige forsikringer, bankenes forsikringstilbud er ofte dyre, og gir dårligere dekning. Banken driver ban om hovednæring ikke forsikring, det er det forsikringsselskapene som gjør. Anonymkode: d8b3d...15d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #7 Skrevet 5. mars 2016 14 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvordan er dette mulig? Bare pensumbøkene mine kostet jo mange tusen, i tillegg blir jo klær, teknisk utstyr og lignende fort en betydelig sum? Jakker og sko sammenlagt er jo mer enn det jeg ville kunne erstattet fort. Pc'en var et vrak jeg fikk gratis. Klærne var arvede, gamle, kjøpt på tilbud eller Fretex. Klokke? Det hadde jeg på mobilen, er mange år siden jeg sist hadde det. Pensumbøker ble stort sett lagret i skap på skolen. Jeg eide knapt nåla i veggen, og bodde på den billigste studenthybelen samskipnaden hadde å tilby. Egenandelen ville komme på mer enn den sammenlagte verdien av gjenstandene mine, så nei, jeg gadd ikke forsikre verken fretexklærne mine, gratispc'en min eller noe annet. Reiseforsikring har jeg dog hatt, den kom godt med da jeg mistet brillene og det var faktisk en deal jeg tjente på. Jeg fikk mer igjen fra forsikringsselskapet enn jeg hadde betalt for brillene. (i tilfelle du skulle lure, så mistet jeg dem ikke med vilje.) Anonymkode: 69690...5e9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #8 Skrevet 5. mars 2016 Alle studenter "må" ha innboforsikring, ulykkesforsikring, uføreforsikring og reiseforsikring. Noe annet synes jeg faktisk er uansvarlig. Anonymkode: fffaa...a3e
Lucky_Jack Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 (endret) Så lenge du ikke har meldt flytting til folkeregistret vil dine foreldres innboforsikring i de fleste tilfeller dekke innbo i studenthybel. Det er liten vits å være dobbelt forsikret. Du trenger som regel en egen reiseforsikring, da de fleste reiseforsikringer kun dekker hjemmeboende barn inntil fylte 20 år. Det kan selvfølgelig være lurt å tegne en uføreforsikring også. Endret 5. mars 2016 av Lucky_Jack
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #10 Skrevet 5. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pc'en var et vrak jeg fikk gratis. Klærne var arvede, gamle, kjøpt på tilbud eller Fretex. Klokke? Det hadde jeg på mobilen, er mange år siden jeg sist hadde det. Pensumbøker ble stort sett lagret i skap på skolen. Jeg eide knapt nåla i veggen, og bodde på den billigste studenthybelen samskipnaden hadde å tilby. Egenandelen ville komme på mer enn den sammenlagte verdien av gjenstandene mine, så nei, jeg gadd ikke forsikre verken fretexklærne mine, gratispc'en min eller noe annet. Reiseforsikring har jeg dog hatt, den kom godt med da jeg mistet brillene og det var faktisk en deal jeg tjente på. Jeg fikk mer igjen fra forsikringsselskapet enn jeg hadde betalt for brillene. (i tilfelle du skulle lure, så mistet jeg dem ikke med vilje.) Anonymkode: 69690...5e9 Når du har kjøpt ting brukt vil du jo få mye mer for tingene. At du fikk pcn gratis betyr jo ikke at du ikke får noe, du ville fortsatt fått en billig modell. Men du er nok unntaket. De fleste har verdier for langt over 5000 på hybelen sin.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #11 Skrevet 5. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Når du har kjøpt ting brukt vil du jo få mye mer for tingene. At du fikk pcn gratis betyr jo ikke at du ikke får noe, du ville fortsatt fått en billig modell. Men du er nok unntaket. De fleste har verdier for langt over 5000 på hybelen sin. PC'en var såpass utrangert at det hadde nok ikke vært noe som helst å hente der. Men jeg er fullt klar over at jeg er et unntak, og at det for de fleste andre vil lønne seg med forsikring. Den sammenlagte verdien på tingene mine var ikke i nærheten av 5000. Anonymkode: 69690...5e9
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #12 Skrevet 5. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: PC'en var såpass utrangert at det hadde nok ikke vært noe som helst å hente der. Men jeg er fullt klar over at jeg er et unntak, og at det for de fleste andre vil lønne seg med forsikring. Den sammenlagte verdien på tingene mine var ikke i nærheten av 5000. Anonymkode: 69690...5e9 Sykt, jeg har vel varer for 5000 bare i kjøleskapet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 18 timer siden, Lucky_Jack skrev: Så lenge du ikke har meldt flytting til folkeregistret vil dine foreldres innboforsikring i de fleste tilfeller dekke innbo i studenthybel. Det er liten vits å være dobbelt forsikret. Du trenger som regel en egen reiseforsikring, da de fleste reiseforsikringer kun dekker hjemmeboende barn inntil fylte 20 år. Det kan selvfølgelig være lurt å tegne en uføreforsikring også. Innboforsikringen gjelder kun på den adressen den er ført opp på. Da jeg fylte 20 år fikk jeg beskjed om å skrive eget innboforsikring (+alt annet jeg behøvde). Anonymkode: c61ac...e1e
Gjest Dwight Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 Sevfølgelig, har ung innbo (?) Fra dnb til 79kr i måneden. Har ikke store verdier, men skulle det oppstå brann osv så må jeg forsatt kjøpe ny seng, klær, datamaskin og bare disse tingene blir en del når du må erstatte alt. Forstår ikke at folk ikke skaffer seg forsikringer.
Gjest Linaria Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 Ja, det følger med i leieprisen, har ikke noe valg. Har ikke så mye av verdi her, men er jo greit å være forsikret.
Illuminatum Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 2 timer siden, Linaria skrev: Ja, det følger med i leieprisen, har ikke noe valg. Har ikke så mye av verdi her, men er jo greit å være forsikret. Hørtes pussig ut at ikke forsikringen står på deg
Gjest Linaria Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, Illuminatum skrev: Hørtes pussig ut at ikke forsikringen står på deg Haha, jeg vet ærlig talt ikke hvordan det funker her borte. Jeg bor i Storbritannia, men det står i kontrakten at jeg har innboforsikring så jeg stoler på dem Leier gjennom universitetet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #18 Skrevet 6. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Innboforsikringen gjelder kun på den adressen den er ført opp på. Da jeg fylte 20 år fikk jeg beskjed om å skrive eget innboforsikring (+alt annet jeg behøvde). Anonymkode: c61ac...e1e Vel, hos mange forsikringsselskap gjelder også innboforsikringen for utflyttede barn som studerer, hvis de fortsatt er folkeregistert hjemme. http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/13/179752/det-er-ikke-sikkert-du-trenger-egen-innboforsikring Anonymkode: 4446a...ce1
Lucky_Jack Skrevet 6. mars 2016 #19 Skrevet 6. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Innboforsikringen gjelder kun på den adressen den er ført opp på. Da jeg fylte 20 år fikk jeg beskjed om å skrive eget innboforsikring (+alt annet jeg behøvde). Anonymkode: c61ac...e1e Dette er ikke rett i alle tilfeller Jeg har jobbet for/med de 4 største forsikringsselskapene i Norge siden 2006. Og alle de dekker innbo på studenthybel, så jeg vil anbefale alle at de setter seg inn i forsikringsvilkårene, slik at de ikke er dobbeltforsikret eller uforsikret. Jeg har ikke hørt om noe selskap som gjør som det du referer til, hvilket selskap er dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå