AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #1 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har desverre gjort den gedigne tabben at jeg lot babyen sovne ved puppen de første 10 mnd, det var den eneste måten jeg fikk roet han for kvelden så da gikk vi for den metoden. Før jul begynte vi med avvenningen og det kan i korte perioder gå greit men så er det tilbake til gråt og sinne igjen. Jeg er nok litt preget av rådet som går på at man ikke skal løfte barnet ut av sengen igjen pga gråt og der har jeg klart å holde meg. Jeg har aldri gått fra barnet men vært på rommet sammen med det og forsøkt alt jeg kan for å få barnet til å sove. Nattasanger på timesvis, stryking, rugging, rolig musikk, bare sitte der, snakke rolig til han. Jeg har til og med ligget delvis oppi sengen hans for å gi han nærhet, noe som medførte en kraftig betennelse i skulderen siden jeg lå så vondt. Jeg føler selv at jeg har prøvd det meste uten at det hjelper en dritt og ungen er helt utrolig standhaftig. På kvelden kan han fint sove i et par timer før han våkner og det er på`n igjen Hva er det jeg gjør feil her? Nå har vi holdt på siden desember og akkurat når jeg føler det går fremover er vi plutselig ti steg tilbake igjen. Hjelp! Anonymkode: bd92b...ae0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #2 Skrevet 5. mars 2016 Enkelt! Legg ungen på eget rom. Sørg for at han er mett og tørr, gi han en smokk, syng nattasangen og gå ut! Overse skrikinga, den gir seg etterhvert og etter ett par kvelder skjønner ungen det. Når du har sjemt han ut så veldig så lenge, er det klart det blir tøfft å endre det, men du må bare ta den kampen! Anonymkode: c0da9...bfe
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #3 Skrevet 5. mars 2016 Problemet er jo at barnet har brukt de siste to mnd til å gråte uten at legging eller innsovning har blitt noe bedre. Anonymkode: bd92b...ae0
teknosilje Skrevet 5. mars 2016 #4 Skrevet 5. mars 2016 Hadde samme greia her, men enda lengre. Det gikk seg faktisk til av seg selv utrolig nok ☺ det puppes x ganger daglig og på natt fortsatt, men hun kan legges alene. Litt sutring hender det at det er, men med en gang det eskalerer går jeg selvfølgelig inn. Ungen skal ikke gråte, men sutring er tillat. Er du usikker går du inn å sjekker. Sitter ungen og er ett stort glis når du kommer inn er det bare sutring ☺
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #5 Skrevet 5. mars 2016 Kjenner til den. Jeg bare la ungen i egen seng på mitt rom og gav han en flaske med kumelk. Det var han ikke fornøyd med selvsagt. Han var sint og fortvilet et par dager før det roet seg. Jeg forlot han aldri, men lå å så i taket og nynnet, strøk han på ryggen eller sang. Du må IKKE begynne å ta barnet opp!! Da blir det bare forvirret. Etter dette har det blitt gradvis lettere og nå3-4 mnd senere bare gir jeg flaske og nattakyss, så går jeg fordi han ønsker fred og ro når han skal legge seg. Han har selv visst at det var nok av både stryking og nynning. Det har tatt litt tid å venne av på denne måten, men behagelig for oss begge ( når han var komt over skuffelsen av å ikke få pupp selvsagt). Anonymkode: 5b2f2...9a1
Amarone Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 Har ikke giddet å ta den kampen, og jeg tror ikke det er så farlig heller. Hvorfor ikke la barnet styre det selv? Min er 15 mnd, og har sovnet med puppen i munnen omtrent alle kvelder i sitt liv. Men: jeg ser jo at det går rette veien. Han kan finne søvnen selv på dagtid og om han våkner på natta, og jeg tror egentlig at vi nå kan legge ham uten pupp og uten store protester. Ammingen går mot slutten i løpet av noen måneder, og jeg tror at dette vil gå helt, helt greit av seg selv - når han er klar. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Løsningen min ble å gå med barnet på armen mens jeg sang meg hes og bysset. Fikk vondt i rygg og hals, så den løsningen anbefales ikke. Anonymkode: 03044...368
atropos Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 Her tok far leggingen en god stund. Ingen pupp i sikte Det hjalp det. 1
PhilosopherSe7en Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo at barnet har brukt de siste to mnd til å gråte uten at legging eller innsovning har blitt noe bedre. Anonymkode: bd92b...ae0 Nei, problemet er at dere har gjort alt feil under leggetid. Det hjelper ikke å bytte ut pupp med fem andre ting barnet bli avhengig av under leggetid. Det er jo ikke meningen at du skal ligge halvveis oppi sengen med barnet, stryke, synge, musikk osv i timesvis. Om du vil ha gode rutiner på leggetid så må du jo faktisk gjøre det til en god rutine, ikke et evig slit. Du må bestemme deg for hvordan du ønsker at det skal foregå, så må du holde deg til det også. Ikke gi etter så snart barnet skriker. Hold ut en stund selv om det er hjerteskjærende å høre på barn som skriker. Barnet skjønner til slutt at det ikke hjelper og dere har fått en langt bedre måte å gjøre det på. Legg barnet når det er god og mett og ferdig stelt. Gi smukk, syng en sang eller to og gå ut fra rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå