Gå til innhold

Må jeg ha henvisning fra fastlegen for å gå til privat gynekolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sette inn en hormonspiral og skal derfor til gynekolog. Må jeg først innom fastlegen for å få en henvisning? Jeg er lite keen på å betale 300 kr (eller hva det nå er) for en fastlegetime, for så betale XXXkr for en privat gynekologtime. Jeg har jo ingenting jeg skal snakke med fastlegen min om....

Anonymkode: 22292...056

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privat er bare å kontakte direkte. Er veldig dyrt, da. Billigere å gå til lege og få henvisning til en med refusjonsordning. Men helprivate har kortere ventetid, da, så er jo verdt å betale ekstra for. 

Anonymkode: e4dae...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger kan sette inn hormonspiral.

Anonymkode: c82b2...d75

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger kan sette inn hormonspiral.

min gjør ikke det. I alle fall gjorde hun ikke det sist jeg satt inn...

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privat er bare å kontakte direkte. Er veldig dyrt, da. Billigere å gå til lege og få henvisning til en med refusjonsordning. Men helprivate har kortere ventetid, da, så er jo verdt å betale ekstra for. 

jeg tror ikke det var et alternativ en gang sist jeg var til fastlegen. Da sa hun bare at hun som fastlege ikke gjorde det, men at jeg kunne gå til en privatgynekolog. Jeg betalte masse for det ja. Mener du at jeg kan få penger igjen for det, og gå til en "offentlig" gynekolog for en skarve hormonspiral? Jeg trodde de offentlige gynekologene ikke jobbet med så trivielle saker...?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett er ordningen slik at du må via fastlege for å bli henvist til spesialist. Samme hva det gjelder. Alternativet er å gå privat, men samlet sett blir det dyrere for deg. Og det er egenandel på at fastlegen skal skrive henvisningen, det er fastlegens lønn. Synes du skal endre holdningene dine til helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten må vel noen skrive resepten til deg?

Gjest GulSol
Skrevet

Du kan få henvisning via telefon. Du ringer legekontoret, forteller hva du trenger og får svar i løpet av dagen. Henvisningen koster 50 kroner. Du kan sikkert gjøre dette med legekontoret ditt også, uten telefon og uten at du må inn til legen. 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett er ordningen slik at du må via fastlege for å bli henvist til spesialist. Samme hva det gjelder. Alternativet er å gå privat, men samlet sett blir det dyrere for deg. Og det er egenandel på at fastlegen skal skrive henvisningen, det er fastlegens lønn. Synes du skal endre holdningene dine til helsevesenet.

Egenandel er ikke fastlegens lønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Egenandel er ikke fastlegens lønn. 

Det er en del av lønnen, jo.

AnonymBruker
Skrevet

HÆ! Jeg visste ikke en gang at det fantes offentlige gynekologer som jobbet med så enkle saker som spiraler. Jeg trodde man måtte gå til privat, det var slik min fastlege framstilte det sist.Mener du at jeg kan få en henvisning til en offentlig gynekolog og betale en brøkdel av hva jeg gjorde sist? 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, augustmami skrev:

Du kan få henvisning via telefon. Du ringer legekontoret, forteller hva du trenger og får svar i løpet av dagen. Henvisningen koster 50 kroner. Du kan sikkert gjøre dette med legekontoret ditt også, uten telefon og uten at du må inn til legen. 

det hadde vært fantastisk. Skal prøve det. Takk for tips...

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror ikke det var et alternativ en gang sist jeg var til fastlegen. Da sa hun bare at hun som fastlege ikke gjorde det, men at jeg kunne gå til en privatgynekolog. Jeg betalte masse for det ja. Mener du at jeg kan få penger igjen for det, og gå til en "offentlig" gynekolog for en skarve hormonspiral? Jeg trodde de offentlige gynekologene ikke jobbet med så trivielle saker...?

TS

Joda, klart det. Men det er lengre ventetid hos de "offentlige". Jeg fikk henvisning fra min lege fordi han ikke satt selv. Samme da den skulle ut. Henvisning igjen. Og betalte da kun egenandel. 

Men helprivate er raskere og dyrere. 

Skrevet

På Aleris kan du bestille time selv og de har spiraler liggende til de som skal ha det. Jeg bet ca 1600.- for siste time der og det var kun vanlig GU sjekk.

Jeg betaler med glede den summen hvert 3 år for jeg trur gynekologer er mye flinkere enn vanlige leger til å oppdage feks kreft i underlivet.

Ellers skal min fastlege då terningkast 6 for dyktighet, men GU velger jeg selv å gjøre hos privat gynekolog.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

HÆ! Jeg visste ikke en gang at det fantes offentlige gynekologer som jobbet med så enkle saker som spiraler. Jeg trodde man måtte gå til privat, det var slik min fastlege framstilte det sist.Mener du at jeg kan få en henvisning til en offentlig gynekolog og betale en brøkdel av hva jeg gjorde sist? 

TS

Selvfølgelig setter offentlige gynekologer spiral. Hva er det tror om helsevesenet egentlig?

Anonymkode: aca26...b0e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Joda, klart det. Men det er lengre ventetid hos de "offentlige". Jeg fikk henvisning fra min lege fordi han ikke satt selv. Samme da den skulle ut. Henvisning igjen. Og betalte da kun egenandel. 

Men helprivate er raskere og dyrere. 

oj! dette ble jeg IKKE opplyst om sist gang. Jeg var fattig student og hadde aldeles ikke hastverk. Jeg hadde gladelig ventet litt lengre og betalt mindre... Takk for info!

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du trenger jo ikke henvisning til helprivate gynekologer...men må da betale selv full pris. Private gynekologer med avtale, eller det du kaller offentlig gynekologer, får refusjon fra HELFO, og du betaler da bare egenandelen. Men dette forutsetter henvisning fra fastlege. 

Var du hos helprivat gynekolog sist? Selvfølgelig kan alle gynekologer sette inn spiraler...

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke henvisning til helprivate gynekologer...men må da betale selv full pris. Private gynekologer med avtale, eller det du kaller offentlig gynekologer, får refusjon fra HELFO, og du betaler da bare egenandelen. Men dette forutsetter henvisning fra fastlege. 

Var du hos helprivat gynekolog sist? Selvfølgelig kan alle gynekologer sette inn spiraler...

Ja jeg var til fastlegen først (for jeg trodde hun kunne sette inn en spiral) da fikk jeg videre henvisning til privat gynekolog og måtte betale selv i dyre dommer. Fastlegen spurte meg aldri om jeg ville gå for en offentlig ordning og vente lenger og betale mindre. Jeg ble ikke informert om at det var et alternativ å kunne gå for en offentlig gynekolog...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...