Gå til innhold

Kanskje flytte sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten og jeg snakker om å flytte sammen. Vi har vært et par i 3 år og kjent hverandre i 5 år. Det er flere år siden jeg var samboer sist, og tilsvarende lenge siden han ble skilt så begge har bodd alene i godt over fem år. Han har konkret foreslått at han og barnet på 11 flytter inn til meg i min treroms. Det er ikke noe som bestemt, og jeg tror ikke at vi evt kommer til å flytte sammen på en del måneder enda.

For min del er det viktig at vi før sammenflytting snakker konkret om hvordan vi skal leve våre liv sammen og en del omkring rent praktiske ting i hverdagen. Jeg vil gjerne høre her om dere har noen tips og råd til hva man bør snakke om og, avklare på forhånd. Vil det for eksempel være lurt å inngå samboerkontrakt?

Anonymkode: 2dfd9...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt samboerkontrakt og vi bare bestemte oss en dag for at det var enklere slik.

Skrevet

Har man mange eiendeler når man går inn i samboerskap så er helt sikkert det lurt, jeg ble samboer i en alder av 16 år og tenkte aldri på det..

Nå flytter jeg og barna inn med kjæresten min i påvente av at huset vi skal ha blir ledig, og jeg antar nesten at de blir med å flytter inn i huset senere.

Vi eier ingenting noen av oss nå og jeg ser ingen behov for kontrakt men skulle vi flyttet inn i Eid bolig som en av oss eide ville jeg hatt kontrakt på spesielt det.

Jeg har nettopp solgt min så da er ikke det noe problemstilling nå iallefall 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke hat samboerkontrakt tidligere. Men jeg gikk ut av et samboerskap for noen år siden hvor mannen eide leiligheten og fikk betalt ned en god del lån (og verdiøkning) fordi jeg tok husleia og halvparten av fellesutgifter. Han tjente på meg for å si det slik, og i ettertid har jeg tenkt en del på at jeg kanskje burde ha gjort et poeng ut av det. Men i 20-åra tenkte jeg ikke på sånt.

Nå synes jeg imidlertid det er viktig å ha alt på stell. Om det blir snakk om å kjøpe i lag, eller han kjøper seg inn her er det kanskje greit. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS over her 

Skrevet

Det er sikkert også lurt å snakke sammen om hvordan ditt forhold til kjærestens barn skal være når dere bor sammen, hvilken medvirkning og bestemmelse du har i eget hjem. 

En samboerkontrakt er nok lurt særlig hvis dere begge har verdier som dere bringer inn i forholdet.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke hat samboerkontrakt tidligere. Men jeg gikk ut av et samboerskap for noen år siden hvor mannen eide leiligheten og fikk betalt ned en god del lån (og verdiøkning) fordi jeg tok husleia og halvparten av fellesutgifter. Han tjente på meg for å si det slik, og i ettertid har jeg tenkt en del på at jeg kanskje burde ha gjort et poeng ut av det. Men i 20-åra tenkte jeg ikke på sånt.

Nå synes jeg imidlertid det er viktig å ha alt på stell. Om det blir snakk om å kjøpe i lag, eller han kjøper seg inn her er det kanskje greit. 

Det er jeg enig i.. 

Man har jo gjerne dobbelt opp av alt i voksen alder og ved etablering av ett samboerskap  så da må man jo tenke ut om man vil lagre eiendeler eller selge/gi bort, og om det bør være en del av kontrakten.

Lykke til :)

Gjest Jon Are
Skrevet

Men hvorfor vil du flytte sammen? Er det ikke bedre å være særbo med et barn på 11 år? Jeg er sammen med en kvinne med langt eldre barn, men vi tenker fortsatt å være særbo i endel år , slik at barna blir vant til oss og passerer 18 og noen og 20 før vi flytter sammen . Er det økonomiske grunner til det? Hvis ikke , hvorfor ønsker du da å komplisere forholdet med barn, skitne sokker, ujen økonomi osv?

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet
3 timer siden, Jon Are skrev:

Men hvorfor vil du flytte sammen? Er det ikke bedre å være særbo med et barn på 11 år? Jeg er sammen med en kvinne med langt eldre barn, men vi tenker fortsatt å være særbo i endel år , slik at barna blir vant til oss og passerer 18 og noen og 20 før vi flytter sammen . Er det økonomiske grunner til det? Hvis ikke , hvorfor ønsker du da å komplisere forholdet med barn, skitne sokker, ujen økonomi osv?

Med hilsen fra

Jon Are

Det samme lurte jeg på.. 

Barnet er også med full fart på vei inn i puberteten og alle de problemene som kan oppstå når man er tenåring.. Hadde uten tvil valgt å være særbo i noen år til ja.. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...