Gå til innhold

spinning og kaloriforbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Løping er jo effektivt for å forbrenne kalorier. Dersom man veier 80kg forbrenner en kroppsvekten per kilometer fratrukket det en hadde forbrent i hvile. Altså vil en person på 80kg forbrenne ca 700 kalorier ish på 10km. Men jeg derimot veier 48kg, så jeg forbrenner kanskje 400kalorier. Pulsklokka sier 350 på en mil og det stemmer nok.

Men hvordan er det med spinning? Man forflytter jo ikke kroppsvekten sin da. Kan det være at jeg da forbrenner mer på en times spinning enn på en times løping med snittfart på 12km/t. Er det avhengig av kroppsvekt når det gjelder spinning?

Anonymkode: 844fe...5d3

Skrevet

Hei. Det har vel mest med intensitet over tid å gjøre. Jo mer man klarer å purshe seg opp i høyere pulssoner, jo høyere forbrenning. Jeg veier 63 kg. På en 55 min spinning forbrenner jeg ca 500 kalorier. På en 55 intervall spinning forbrenner jeg bort i 600.

AnonymBruker
Skrevet

På spinning betyr ikke kroppsvekten noe. Det er kraften du tråkker på pedalene med som bestemmer hvor mange kalorier du forbrenner. Det enkleste er å forholde seg til pulsen. Høyere puls, flere forbrente kalorier. 

Anonymkode: 2afde...46e

Skrevet

Sykling er en langt mer energieffektiv måte å forflytte seg på enn å gå eller jogge. Derfor kan du forflytte deg mye raskere med sykkel enn med beina uten å bli særlig sliten. Derfor må man sykle mye lenger, både i distanse og tid, for å få samme effekt som av f. eks. en joggetur på 10 km.

På en vanlig sykkel har vekta di mye å si i motbakkene. Motbakker fins ikke på spinningsykkel, men du kan stå og trå, da har kroppsvekta litt å si. 

Det er imidlertid mye enklere å få en rimelig nøyaktig pekepinn på hvor mye du forbrenner på en spinningsykkel enn ved jogging hvis sykkelen har en effektmåler. Effekt er arbeid/energi per tid, altså antall joule (J) du forbrenner per sekund, og måles i watt (W).

La oss si at du har ytt 150 W i gjennomsnitt på en times spinning. Da er det enkelt å regne ut hvor mye du har forbrent. Én time er 3600 sekunder. La oss kalle energien du har forbrent for x.

Effekt = x/3600 s = 150 W

Det vil si at x = 150 W * 3600 s. Watt er som nevnt joule/sekund, så da står vi igjen med joule som enhet.

x = 540 000 J = 540 kJ.

Hvis du absolutt vil ha resultatet i ikke-SI-enheten kalori må du gange med 4,2. Kalori er en gammel og uhensiktsmessig definert enhet, mens joule er definert som 1 Nm (N = newton), som igjen er 1 kg*m*m/(s*s). Joule er altså bygd opp av grunnenheter i SI-systemet (kg, meter og sekund), med kalori får vi inn faktoren 4,2 i tillegg.

Tallet 540 kJ representerer bare den energien du har brukt på å tråkke, i tillegg kommer varmeutvikling og energiforbruk inni kroppen. Hvor mye dette utgjør, eller rettere sagt menneskekroppens virkningsgrad, har jeg sett svært forskjellige tall på. Hvis virkningsgraden var 20% vil det si at hvis du har forbrent 540 kJ vil total forbrenning være:

x * 0,2 = 540 kJ

x = 540 kJ/0,2

x = 2700 kJ.

Videre har ikke alle mennesker lik virkningsgrad. Den avhenger av genetiske faktorer og hvor godt trent man er. Hvis du skal vite det med høy nøyaktighet må du ta en test i laboratorium der du tester forskjellen mellom mengde innåndet oksygen og utåndet oksygen, men jeg har funnet tallet 20-25% på flere nettsider, så det kan være en grei tommelfingerregel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For enkelthets skyld kan du regne med at det er 1:1 forhold mellom arbeid utført i kJ og antall kalorier forbrent. Dvs i eksempelet over har du utført et arbeid på 540 kJ og dermed forbrent ca 540 kcal. Usikkerhetsmomentet her er som sagt virkningsgraden (arbeidsøkonomien). 

Anonymkode: 2afde...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...