Gå til innhold

Jeg blir utnyttet av hun jeg bor i kollektiv med!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant akkurat ut at hun ene jeg bor i kollektiv med tjener 1100kr på meg i mnd. Vi bor i et stort kollektiv med 6 soverom og hun ( la oss kalle henne Anne)  har tegnet en kontrakt med utleier om å stå ansvarlig for hele leiligheten. Jeg har igjen tegnet en kontrakt med henne for leie av mitt rom.

Nå fikk jeg akkurat vite at hun driver å skryter av at hun bor gratis fordi hun leier ut hvert rom for mer enn utleier skal ha. Jeg konfronterte Anne med dette, og hun sa rett frem at det stemte. Er dette lov? Jeg blir så sint! Føler meg veldig utnyttet...

Anonymkode: dea33...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant akkurat ut at hun ene jeg bor i kollektiv med tjener 1100kr på meg i mnd. Vi bor i et stort kollektiv med 6 soverom og hun ( la oss kalle henne Anne)  har tegnet en kontrakt med utleier om å stå ansvarlig for hele leiligheten. Jeg har igjen tegnet en kontrakt med henne for leie av mitt rom.

Nå fikk jeg akkurat vite at hun driver å skryter av at hun bor gratis fordi hun leier ut hvert rom for mer enn utleier skal ha. Jeg konfronterte Anne med dette, og hun sa rett frem at det stemte. Er dette lov? Jeg blir så sint! Føler meg veldig utnyttet...

Alt avhenger av hva som står i kontrakten. Anne er ansvarlig og kan bestemme hva hun skal ta for rommene.

Anonymkode: c1b7b...bdf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt avhenger av hva som står i kontrakten. Anne er ansvarlig og kan bestemme hva hun skal ta for rommene.

Anonymkode: c1b7b...bdf

hvordan har hun lov til å gjøre det? Hun tjener altså penger på meg for ingenting! Jeg er helt sikker på at hvis utleier hadde fått hørt om dette hadde de blitt sint...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal snakke med utleier om det. Det ville jeg ha gjort.

Anonymkode: 4ecac...46c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være lov?

Husk at hun er ansvarlig for alt, og dersom du flytter og hun ikke klarer finne nye leieboere er det hun som må betale. Høyere risiko gir høyere gevinst.

Anonymkode: b78b9...18f

• Liker 35
Skrevet

Seier du at ho krev inn 1100 meir enn ho eigentleg skulle ha gjort? Er dette eit kollektiv der alle flytta inn samtidig, som ein vennegjeng?

Skrevet

er vel en veldig fin måte for huseier å sørge for at huset blir godt tatt vare på? Dette er en jobb han betaler henne for, og det har INGENTING med deg å gjøre. hun har like mye ansvar om noen andre skulle leid ditt rom. 

så bare la den steinen ligge død :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan hun gjøre dette. Hun leier hele leiligheten fra utleier, og leier så videre hvert rom. Så lenge hun betaler utleier det h*n skal ha så står hun selvsagt fri til å ta det hun måtte ønske selv for å leie videre.

Anonymkode: 2a209...0b8

• Liker 15
Skrevet

Eg trur eg må vere enig med icom. Du kan velge å flytte, eller forhalde deg til kontrakten du har med Anne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide ut et rom der jeg leide leilighet for noen år siden. Sa ifra til han som eide leiligheten og han da jeg ikke hadde lov til å tjener på det. Jeg aner ikke om det er riktig eller ikke.

Anonymkode: af9f1...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge leietakerne oppfører seg ok tjener hun penger. Men dersom en av dere nekter å betale leie, står Anne ansvarlig. Ramponerer en av dere rommet, knuser ruter, får seg bikkje som skraper opp parketten og driter på teppet, så står Anne ansvarlig. Jeg skjønner at hun synes det er en flott avtale, men jeg personlig hadde vært for konfliktsky og feig til å ta sjansen.

Men jeg skjønner at du blir irritert når hun skryter av at hun bor gratis, det gjør jeg.

• Liker 9
Skrevet

Frekt gjort, men fullt lovlig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leide ut et rom der jeg leide leilighet for noen år siden. Sa ifra til han som eide leiligheten og han da jeg ikke hadde lov til å tjener på det. Jeg aner ikke om det er riktig eller ikke.

Anonymkode: af9f1...ff2

det blir jo ikke å tjene penger å leie ut et rom. Det er som å ha samboer. Man deler heller på husleien. Du betaler hele husleien også får du ''etterbetalt'' fra hun som leide rommet.

Med mindre det rommet kostet mer enn selve hele husleien så heter det ikke å tjene på det, men å spare/dele på utgiften.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Fjaselina skrev:

Seier du at ho krev inn 1100 meir enn ho eigentleg skulle ha gjort? Er dette eit kollektiv der alle flytta inn samtidig, som ein vennegjeng?

ja hun tar 1100 kr mer for mitt rom enn det hun skulle ha gjort. Hun tjener ekstra på alle rommene i kollektivet, og bor selv gratis.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir du utnyttet? Du har inngått en leieavtale med henne, og denne avtalen sier vel hva du skal betale og hva du får igjen for dette? Du får jo akkurat det du ble forespeilet når du inngikk avtalen? Hvorfor er det verre å være med på å betale hennes utgifter enn å være med på å betale huseiers utgifter? 

Jeg skjønner at du kanskje ble litt paff når du fikk høre det, men dette er faktisk helt greit. Hun har mye mer ansvar for leieforholdet enn dere andre, og det skal hun selvsagt ha noe igjen for. 

Anonymkode: 0fe6e...42b

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja hun tar 1100 kr mer for mitt rom enn det hun skulle ha gjort. Hun tjener ekstra på alle rommene i kollektivet, og bor selv gratis.

TS

Hva mener du med "enn det hun skulle ha gjort"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, icom skrev:

er vel en veldig fin måte for huseier å sørge for at huset blir godt tatt vare på? Dette er en jobb han betaler henne for, og det har INGENTING med deg å gjøre. hun har like mye ansvar om noen andre skulle leid ditt rom. 

så bare la den steinen ligge død :)

jeg er jo den eneste tapende part i dette. Jeg kunne betalt 1100 kr mindre for å bo i mnd. men på grunn av denne grådige kjærringa så blir jeg flådd! Jeg kommer til å si fra til utleier snarest og kreve tilbakebetaling...

TS

Skrevet

Men flytt

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Men er det ein vennegjeng som fann ei leiligheit ilag, eller må ho finne nye leigetakarar når nokon vil flytte ut? 

Dersom det er ein vennegjeng, forstår eg deg. Men om ho må ha ansvaret for heile prosjektet, er eg ikkje enig med deg...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fjaselina skrev:

Men flytt

Men er det ein vennegjeng som fann ei leiligheit ilag, eller må ho finne nye leigetakarar når nokon vil flytte ut? 

Dersom det er ein vennegjeng, forstår eg deg. Men om ho må ha ansvaret for heile prosjektet, er eg ikkje enig med deg...

jeg er relativt nyinnflyttet og kjenner ingen av de andre, så vi er ikke en gjeng. Samtidig så føler jeg meg utrolig brukt! jeg betaler tydeligvis overpris for rommet mitt, og blir utnyttet av denne damen...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...