Gå til innhold

PMS ødelegger livet mitt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei jeg kjenner med sterk PMS bruker antidepressiva mot PMS. Hun bruker antidepressiva to uker hver måned, og synes det fungerer bra. Hør med legen din om det er en mulighet.

Anonymkode: 51910...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste et råd fra en kvinnelege på Rikshospitalet en gang for mange år siden. B-vitaminer hjelper på pms, sa hun.

Jeg husket ikke hvilke b-vitaminer og om det var noen spesifikke av dem hun mente eller om det var alle i kombinasjon(det finnes jo flere b-vitamintyper), så jeg kjøpte et glass med b-vitamin kompleks (6-7 forskjellige b-vitaminer) på apoteket. Etter et par måneder kjente jeg forbedring, jeg var ikke lenger så sur og sint av pms'en, det forsvant nesten helt. Tok to tabletter om dagen, noe jeg har fortsatt med i årevis, fordi B-vitaminer er bra for håret og neglene også. Er ikke skadelig å ta uansett, så det er verdt et forsøk for deg. Husk å gi det litt tid til å virke, det virker ikke over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg gikk på cerazette så blødde jeg hele tiden hver dag i over 3 mnd, så jeg gikk tilbake til yasmin. Jeg har så fæl mens (blør kraftig + kraftige smerter) at jeg prøvde cerazette for å bli kvitt mensen. Så jeg tar heller bare yasminpillene hele tiden uten en pause, både fastlegen og gynekologen sa at vi kvinner må ikke ha mensen uansett. Og jeg har det mye bedre uten mensen som ødelegger en hel uke hver måned. Jeg tør ikke prøve hormonspiral eller annet med mindre hormoner siden jeg blødde så mye av cerazette, og er jo de som har regelmessig mens på hormonspiral. Flere venninner av meg har det. Så jeg klarer meg fint med yasmin :) Så kanskje du må prøve noe med mer hormoner

Anonymkode: 8fc5f...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner med sterk PMS bruker antidepressiva mot PMS. Hun bruker antidepressiva to uker hver måned, og synes det fungerer bra. Hør med legen din om det er en mulighet.

Da tror jeg heller det er PMDD det er snakk om, mange blander disse sammen. PMS er lettere plager og magekramper, PMDD har mye mer omfattende inngripen i hverdagen. Antidep blir av og til brukt for PMDD.

Ville ikke begynt å prøve meg frem med p-piller om det er PMDD, da vil det ikke hjelpe.

Anonymkode: 7dee9...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym

Hei, jeg har samme problemer som deg. Holder på å prøve meg frem med ulike typer prevensjon. Men jeg er ganske sikker på at jeg også har endometriose. Du bør kanskje forklare symptomene for en lege og spør hva det kan komme av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 4.3.2016 at 18.55, AnonymBruker skrev:

Det er ikke PMDD da? https://en.wikipedia.org/wiki/Premenstrual_dysphoric_disorder

Da hjelper ikke p-piller

Anonymkode: 7dee9...d81

Det er mest sannsynlig PMDD jeg har, ja. Har ført pms-dagbok hver dag i mange måneder for å se om det er pms/PMDD det skyldes og ikke en depresjon eller angstlidelse og jeg har sett at symptomene og hvordan og når dem utarter seg er veldig like PMDD-symptomer. 

TS

Anonymkode: 862b3...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 23.3.2016 at 11.54, goodbye_kitty skrev:

Ser at dette ikke er en helt ny tråd. Men jeg har funnet en artikkel om behandling her som kanskje er nyttig for fler. 

Tusen takk for link! :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 22.3.2016 at 23.39, risari skrev:

Hei TS!

Er du lykkelig med kjæresten din? 

Hei risari

Takk for at du spør. Vi hadde noen fine dager sammen, men nå er pms-helvetet her igjen og vi bare krangler og er ikke på talefot akkurat nå. Jeg gråter og gråter store deler av tiden og er nødt til å tvinge meg opp av sengen fordi jeg ikke ser noen mening med livet. Men jeg blir varm om hjertet når jeg ser alle svarene her inne nå. Det gir meg trøst og en følelse av å være forstått og det betyr mye. Så tusen takk for råd og  støtte til dere alle. :hug:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 23.3.2016 at 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede prøvd dette og hadde dårlig erfaring med antidepressiva. Ble verre av noen av dem og fikk fæle bivirkninger som bare gjorde det hele verre. Aldri mer antidepressiva her, men der er bra å høre at det funker for noen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 23.3.2016 at 14.53, Million skrev:

Jeg leste et råd fra en kvinnelege på Rikshospitalet en gang for mange år siden. B-vitaminer hjelper på pms, sa hun.

Jeg husket ikke hvilke b-vitaminer og om det var noen spesifikke av dem hun mente eller om det var alle i kombinasjon(det finnes jo flere b-vitamintyper), så jeg kjøpte et glass med b-vitamin kompleks (6-7 forskjellige b-vitaminer) på apoteket. Etter et par måneder kjente jeg forbedring, jeg var ikke lenger så sur og sint av pms'en, det forsvant nesten helt. Tok to tabletter om dagen, noe jeg har fortsatt med i årevis, fordi B-vitaminer er bra for håret og neglene også. Er ikke skadelig å ta uansett, så det er verdt et forsøk for deg. Husk å gi det litt tid til å virke, det virker ikke over natta.

Jeg har tatt b-vitaminer mot pms veldig lenge allerede, men det hjelper dessverre ikke. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bestilt et kosttilskudd mot pms som heter Oöna PMS1 som jeg skal gi et forsøk. Er det noen som har erfaring med disse? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være en ide å bestille en time hos en gynekolog? De har nok mye mer kunnskap om PMS og hva som kan redusere den enn fastlegen din. 

Anonymkode: a7a80...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 23.3.2016 at 0.17, tinkaanonym skrev:

Hei, jeg har samme problemer som deg. Holder på å prøve meg frem med ulike typer prevensjon. Men jeg er ganske sikker på at jeg også har endometriose. Du bør kanskje forklare symptomene for en lege og spør hva det kan komme av. 

Hvilke symptomer er det du har som gjør at du mistenker du har endometriose? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en ide å bestille en time hos en gynekolog? De har nok mye mer kunnskap om PMS og hva som kan redusere den enn fastlegen din. 

Anonymkode: a7a80...b0a

Ja, jeg tror nok jeg skal gjøre det. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS

Ikke gi opp. Forklar alt til kjæresten din.. Sett dere gjerne ned og les om PMS/PMDD sammen. Gå til en gynekolog og få noen tips. Si til kjæresten din når du føler at du er i en tung periode, ikke si ting du angrer på men bare be han om å trøste deg hvis det trengs. Hvis det er han du har lyst til å være sammen med så må du hjelpe han å forstå dette fordi for mange er dette helt uforståelig.

Jeg forstår at verden din bare mørkner helt hver måned. Det gjør min og. Selvmordstanker, søvnproblemer, lite matlyst, angst, gråtetokter og depresjon. Jeg blir fort sint og kan anklage kjæresten min for den minste ting. Til slutt så tror jeg ikke at han en gang er noe glad i meg. Noe han er fordi han er jo fortsatt sammen med meg! 

Gi kjæresten din en "heads up" når den mørke perioden kommer igjen. Si at han må være litt ekstra tålmodig disse dagene, støttende og ikke ta seg nær av det du sier.

Og vær så snill, snakk sammen med en rolig stemme. Ikke krangle da. Og ikke anklag han for hva som helst. Husk at det du føler i disse dagene er ikke ekte selv om følelsene er det! Det er hormonene som spiller deg et puss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2016 at 16.04, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med sterk PMS som begynner 14 dager før mensen og symptomene varer også gjennom hele mensen som varer ca. 7 dager. Det vil si at jeg har 9 dager uten PMS hver måned. Det starter altså 14 dager før og blir sterkere jo nærmere mensen jeg er. Symptomene er på topp ei uke før mensen og de første tre dagene av mensen. Jeg får fysiske symptomer som muskelverk i beina, feber til tider, veldig lite energi og mister konsentrasjonen. Men det som ødelegger livet mitt fullstendig er de psykiske symptomene. Jeg blir ekstremt sjalu, paranoid, fullstendig deprimert og ser ingen mening med livet. Jeg tolker alt negativt som kjæresten sier, blir ekstremt sårbar og sint. Jeg mister tillit til kjæresten min og tror han  lyver for meg. Dette fører til intense krangler mellom meg og kjæresten min som jeg har hatt i 2 år nå. Jeg vil så gjerne være en annerledes kjæreste. Folk generelt sier til meg at jeg er så snill, omtenksom, ærlig og en engel. Da er det nesten enda verre at jeg blir så annerledes under PMS og mister alle mine gode egenskaper. Jeg blir hysterisk,gråter for ingenting, masete, kranglete, sur og sint. Jeg spør ut kjæresten min om alt og klarer ikke å stole på ham. 

Har tatt tak i problemet og  trener to dager i uken, har kuttet ut koffein, alkohol og raffinert sukker, har prøvd nattlysolje, et kosttilskudd som heter PMS relief, et kosttilskudd som heter Femal Balanse Forte, magnesiumtilskudd, sinktilskudd, kalsiumtilskudd og prøver å få nok søvn. Ingenting av dette har virket på meg. Er det noen andre i lignende situasjon som har noen råd å komme med? Setter veldig pris på alle svar. 

Jeg har selv slitt med voldsom pms og har omtrent vært innleggelsesklar en gang hver mnd.., det eneste som virker er litt antidepressiva av typen ssri, som cipralex, zoloft med mer. Det fjernet pmsen min fullstendig, så fatt mot, det er håp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest tinkaanonym
Den 26.3.2016 at 21.09, AnonymBruker skrev:

Hvilke symptomer er det du har som gjør at du mistenker du har endometriose? 

TS

Beklager sent svar! 

Symtomene er fordøyelsesplager, sterke langvarige smerter som starter litt før mensen og korte skarpe smerte på visse punkt. Jeg blir også helt slått ut hvis jeg gjør noe aktivt når jeg har smertene. Blir kvalm, får vondt i hodet og vil helst sove. Tror dette kan være på grunn av en slags betennelsesreaksjon som gjør at jeg får lav feber. 

Før jeg får mensen blir jeg som regel deprimert. Ikke kun nedfor og dårlig humør men virkelig deprimert. Vet ikke hva dette kommer av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...