Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det ikke finnes et snev av beviser for at Gud eksisterer ?

Anonymkode: 00584...934

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest blåbærpike
Skrevet

Det finnes kanskje ikke et snev av bevis for at Gud eksisterer, men det finnes nok av beviser på at det å ha en tro kan være positivt for mennesker, blant annet kan det påvirke vår psykiske helse. 

For meg kan folk tro på akkurat hva eller hvilken gud de vil, så lenge de ikke prøver å tvinge troen sin på andre. 

Skrevet

Hjernevaska fra fødselen 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bevis for bing bang heller. Å vi er faktisk ganske forskjellig fra gorilla.

Vi deler bare 1.6% DNA med gorilla. Sånn sett er det like sannsynlig at vi ble etterlatt av romvesener.

Hvis du putter en dynamitt kubbe i en boks med lego vil da alt bli perfekt bygd når den sprenger?

Anonymkode: 7fbc7...8a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bevis for bing bang heller. Å vi er faktisk ganske forskjellig fra gorilla.

Vi deler bare 1.6% DNA med gorilla. Sånn sett er det like sannsynlig at vi ble etterlatt av romvesener.

Hvis du putter en dynamitt kubbe i en boks med lego vil da alt bli perfekt bygd når den sprenger?

Bing bang er bevisst akkurat som evolusjon er bevist.

Anonymkode: 00584...934

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, blåbærpike skrev:

Det finnes kanskje ikke et snev av bevis for at Gud eksisterer, men det finnes nok av beviser på at det å ha en tro kan være positivt for mennesker, blant annet kan det påvirke vår psykiske helse. 

For meg kan folk tro på akkurat hva eller hvilken gud de vil, så lenge de ikke prøver å tvinge troen sin på andre. 

Dette er jo en konsekvens, ikke en årsaksforklaring. Jeg tviler på at noen tror på Gud fordi det bedrer ens psykiske helse. 

Jeg respekterer andres livssyn og legger meg ikke opp i hva andre tror på, men personlig synes jeg det er uforståelig at man i dagens samfunn kan tro på en gud. 

Anonymkode: 87a74...08d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke at du faktisk er seriøs. 

Anonymkode: 87a74...08d

• Liker 4
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi deler bare 1.6% DNA med gorilla.

Dette er feil vi deler 98% av DNA med gorillaer. Og vi deler 99% DNA med Sjimpansen. Og vi deler 97% DNA med orangutangen.  Og vi deler 98-98,5% med gibbon. 

Endret av Balian de Ibelin
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest Blomsterert
Skrevet

Mange tror på Gud fordi de trenger retningslinjer i livet. Mange fordi de må ha et håp om at noen har kontroll og passer på dem. Mange fordi de har noe tilnærmet dødsangst. Og de fleste fordi de har foreldre som har indoktrinert dem.

De tenker ikke logisk,og vi alle tror på noe uten at det er fnugg av bevis. Blant annet kan vi tro at en person elsker oss fordi vedkommende gjør og sier det vi er opplært til å tro at noen som elsker oss gjør,men det er også noe vi er indoktrinert til å tro.

Når kristne opplever gode ting,vil de tro Gud står bak,at de er bønnhørt eller velsignet. Iblant kan de bli psykotiske å tro at de ser tegn,hører Guds stemme eller ser engler,Jesus osv. De skjønner ikke at de er psykotiske,så det blir en sterk opplevelse som de tolker og tror som sannhet.

Så,jeg skjønner hvordan folk tror på Gud selv om det ikke er rasjonelt. Akkurat som jeg skjønner hva som skjer når (andre)med div psykiske issues opptrer på visse måter. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo nettopp poenget med at det heter TRO. Man velger Å TRO på noe selv om det ikke er bevist.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kjenner det i hjertet og det er godt nok for meg. Det gir meg også enormt mye og gjør meg til et bedre menneske.

Endret av Summers
  • Liker 2
Skrevet

Nei, si det. Jeg har også ofte lurt på hvordan det er mulig å tro på noe slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også at det er litt rart. Jeg forstår behovet, men jeg sliter litt med å forstå at man oppriktig kan tro på det. Det hender faktisk (stort sett i halvsøvne eller fylla) jeg tenker på om de som sier de tror egentlig mener det eller bare sier det for å forsøke å overbevise seg selv, men jeg har vel landet på at mange av dem er helt oppriktige i sin tro.

I så fall gir det jo et enkelt og beroligende svar på mye, da. Jeg har ikke selv behov for noen "mening med livet". Jeg mener jeg er her fordi foreldrene mine hadde seg, og at hele spørsmålet om "meningen med livet" er bortkastet fordi det ikke finnes noen gudegitt sannhet eller mening. Men jeg skjønner jo at noen, særlig i tunge tider, kan ha behov for å klamre seg til et eller annet. Hvis slik tro letter på rotløsheten, usikkerheten og melankolien senker man vel kanskje kravet til bevis (bevisst eller ubevisst) for å få den trøsten det gir.

Anonymkode: 99562...075

• Liker 2
Skrevet

Bat shit crazy the lot of em.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Synes ikke det er så rart egentlig, det gir dem vel en annen mening med livet, en trygghet. 

AnonymBruker
Skrevet

Religioner starter for mange tusen år siden når folk satt rundt leirbål og kjedet seg. I løpet av årene har menneskene hatt godt tid på seg til å fortelle stadig sprøere skrøner og mer vanvittige historier. Idag så er disse eventyrfortellingene så fantasifulle at folk er villig til å drepe andre ikke-troende.

Anonymkode: 1763d...8f1

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det finnes faktisk bevis, man må bare være åpen for å se det. Noen har sett ting du ikke har sett.

Jeg er av natur en skeptiker, men en gang så jeg noe - med objektive vitner - som ikke kan forklares på en ateistisk måte. Jeg prøvde å bortforklare det, men det går ikke. 

DET var ganske så interessant!

Skrevet
4 timer siden, Badebuksa skrev:

Det finnes faktisk bevis, man må bare være åpen for å se det. Noen har sett ting du ikke har sett.

Jeg er av natur en skeptiker, men en gang så jeg noe - med objektive vitner - som ikke kan forklares på en ateistisk måte. Jeg prøvde å bortforklare det, men det går ikke. 

DET var ganske så interessant!

Hva så du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 4.3.2016 at 14.28, AnonymBruker skrev:

Tror du seriøst mennesker stammer fra gorillaer?

Anonymkode: aaa70...36c

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Og man blir fortalt at Gud passer på en. Hvis han passer på oss, så må han se hva vi gjør, og så må disse sanseinntrykkene gjøres om til en mening. Gud må ha en eller annen form for bevissthet for å forstå, så da må nesten Gud ha en eller annen form for hjerne? Eller er Gud en datamaskin som er tilkoplet sensorer som på en eller annen måte tar inn partikler/stråling fra oss? 

Noen påstår at Gud er kjærlighet og det gode. Men kjærligheten vi føler er kjemisk, det er hormoner som slippes ut i kroppen. Hvis Gud står for kjærlighet - mener dere da at Gud kommer inn i hjernen vår og trigger denne kjemiske prosessen? Til og med denne ut-av-deg-selv-opplevelsen som folk mener å oppleve på sykehus, kan trigges ved å stimulere visse områder i hjernen. Vi er kjemiske vesener, og elektriske signaler fyrer av hit og dit. Så hvilken rolle Gud har i alt dette er for meg uforståelig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...