Gå til innhold

YouTube i barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst, jeg er ikke imot bruk av nettbrett eller teknologi for små barn. Vi har hatt en sykdomsperiode med Mini på 3 år, og jeg ble mildest talt overrasket over mengden titler hun ba om på YouTube,som hun fortalte at de ser i barnehagen... Og når jeg hoppet over reklame, så sier hun at det pleier de å få se i barnehagen!!! Er ikke dette litt merkelig?

Anonymkode: b7088...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I grunn ikke. Eksen min var barnehagetante og hun ville ikke klart å innstalere ublock origin om livet hennes var avhengig av det.

Hvorfor har ikke du adblock da? Regner med du er utdannet og oppegående.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Nevøene mine har fått sett klipp av ting/temaer de tar opp i barnehagen på Yoy Tube, de fleste bhg har nettbrett som barna kan spille og se på, i korte perioder, men tror det er under oppsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mengde det kommer an på her. Ser ikke problemet med en snutt her og ser. 3-5 minutters videosnutt på youtube om dagen er ikke så mye. Er det noen av videoene som er 30min+ lissom?

Anonymkode: a1732...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

I grunn ikke. Eksen min var barnehagetante og hun ville ikke klart å innstalere ublock origin om livet hennes var avhengig av det.

Hvorfor har ikke du adblock da? Regner med du er utdannet og oppegående.

Beklager formuleringen var ikke helt hensiktsmessig, det var jo egentlig ikke jeg som skippet reklame direkte, men vi så ikke reklame.

Jeg er både utdannet og oppegående, uten at det nødvendigvis er betingelser for å ha teknisk kompetanse. Har jobbet med flere folk i 30årene med mastergrad som ikke er i stand til å "få vedlegget til å henge fast i mailen" eller sagt "hva er det greiene med hurtigtaster, er det det samme som dobbeltklikk?" (det er direkte sitater.)

Anonymkode: a4013...3c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel mengde det kommer an på her. Ser ikke problemet med en snutt her og ser. 3-5 minutters videosnutt på youtube om dagen er ikke så mye. Er det noen av videoene som er 30min+ lissom?

Anonymkode: a1732...b45

Hun nevnte Martin og Martinus (husker ikke helt hva de het?), Julius fra dyreparken, Mother Goose Club, Mikke Mus tegnefilm, Little baby bum, hode skulder kne og tå, tellesanger, bokstavtog, monky (noe fra forut-aksjon), Donald Duck, dansefilmer med barn, vennefloken, Revesangen (ylvis!), Stonehenge (også ylvis) og enda flere.. Jeg tenker bare på at det ikke er et kløyva ord om bruk av video/teknologi i årsplan eller månedsplan og vi har aldri sett dem bruke dette, men hun har tydeligvis sett mye av dette mange ganger. Hun hadde veldig lyst til å se reklame hvor de skjærer pizza... Det er jo gode minner fra barnehagen det, sette 3åringer foran reklame. Jeg er så satt ut av dette at jeg ikke vet hvordan jeg best skal ta dette opp med styrer... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lalalala59
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun nevnte Martin og Martinus (husker ikke helt hva de het?), Julius fra dyreparken, Mother Goose Club, Mikke Mus tegnefilm, Little baby bum, hode skulder kne og tå, tellesanger, bokstavtog, monky (noe fra forut-aksjon), Donald Duck, dansefilmer med barn, vennefloken, Revesangen (ylvis!), Stonehenge (også ylvis) og enda flere.. Jeg tenker bare på at det ikke er et kløyva ord om bruk av video/teknologi i årsplan eller månedsplan og vi har aldri sett dem bruke dette, men hun har tydeligvis sett mye av dette mange ganger. Hun hadde veldig lyst til å se reklame hvor de skjærer pizza... Det er jo gode minner fra barnehagen det, sette 3åringer foran reklame. Jeg er så satt ut av dette at jeg ikke vet hvordan jeg best skal ta dette opp med styrer... 

Så hvis de får noen minutter med Youtube en gang i blant så følger de ikke et pedagogisk opplegg? Jeg bryr meg ikke om alt barnehagen gjør så lenge de helhetlig leverer og barna mine har det bra og er fornøyd. Jeg er den første til å innrømme at NRK Super-appen står på i flere timer når jeg er hjemme med syke barn (de får ellers ikke se noe særlig TV/iPad), men det sier jo ikke noe om kvaliteten på mine omsorgsevner ellers.

Endret av Mahnaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barnehageansatte har lett for å sette fram youtube og la det surre og gå i timevis. Barna blir jo som små zombier og man får en mye enklere arbeidsdag. Men det er en luksus som burde være forbeholdt foreldrene. Det blir i hvert fall tatt opp hver gang vi har møter i barnehagen jeg jobber i og vil tro det er et vanlig problem i mange barnehager. Det er helt innafor å si ifra og du er sikkert ikke den første.

Anonymkode: bacdd...750

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste unger får rikelig med skjermtid hjemme og synes derfor det er unødvendig i barnehagen.

Det hender det blir noen korte filmsnutter i samlingsstunden men da er det i sammenheng med tema og prosjekter det jobbes med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bhg jeg jobbet som vikar gikk det filmer på nettbrette fra Youtube og NRK Super minst 1 time hver dag på den ene avdelingen. 

Ble mildt sagt sjokkert, for er vandt til at det ikke er daglig. 

Så er tydelig stor forskjell rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er barnehageassistent og hun forteller om timer med YouTube der det går spesielt mye i å se på andre som spiller Minecraft. Jeg syns det er unødvendig. Selv bruker vi ipad hjemme til læring og litt underholdning, men da i en begrenset mengde.

Anonymkode: a311d...54b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med ped.leder og evnt styrer. Det burde stå hva de gjør i forhold til IT-undervisning i årsplan/vedtekter.  Skjønner du reagerer. Det ville jeg også gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette står jo rammeplanen kjære dere. Leser dere ikke den. Ikt og databruk skal inn i barnehagene. Barn skal ha kjennskap til dette fra 1 års alder. Barn lærer fort. På skolen er det mye databruk i skolearbeidet så mange oppgaver blir gjort via data. Så bhg her har sine fulle rett å vise fra nettbrett. Noen barn kan faktisk ingenting om data/nettbrett. De er de som ikke får bruke dette hjemme. Vær glad bhg har råd til internett og databruk. Det er regjeringen som har bestemt dette. Og tenk på de barna som er i bhg 9-10 timer hver dag. En snutt på 30/40 min skader ikke om det øspøs regner ute.

Anonymkode: 9d144...fba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står jo rammeplanen kjære dere. Leser dere ikke den. Ikt og databruk skal inn i barnehagene. Barn skal ha kjennskap til dette fra 1 års alder. Barn lærer fort. På skolen er det mye databruk i skolearbeidet så mange oppgaver blir gjort via data. Så bhg her har sine fulle rett å vise fra nettbrett. Noen barn kan faktisk ingenting om data/nettbrett. De er de som ikke får bruke dette hjemme. Vær glad bhg har råd til internett og databruk. Det er regjeringen som har bestemt dette. Og tenk på de barna som er i bhg 9-10 timer hver dag. En snutt på 30/40 min skader ikke om det øspøs regner ute.

Anonymkode: 9d144...fba

Selvfølgelig står det i rammeplanen, MEN barna lærere ikke mye av å sitte og se på en pc eller ett nettbrett 2m forran seg. Som de IKKE får lov til å røre i 1+timer om dagen.

I min gamle bhg hadde vi pc dag hver onsdag. Da fikk barna spille og drive på pc/nettbrette 15 min hver ×2. Altså 30min hver.

Det lært de masse av, og de hjalp hverandre og samarbeidet.

Mange bhg bruker dessverre film som underholdning for å roe ned en gruppe, eller som underhold fordi det er kaos på avdelingen.

Å det er så feil som det kan få blitt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere ganger at barna ser på youtube når jeg henter i bhg. Syns det er helt ok, set ikke problemet. De har en stor skjerm der f.eks Øysteins blyant blir vist mens barna tegner. Eller alle barna danser på gulvet til Markus og martinius. Ser ut som de storkoser seg :)

Anonymkode: a67e3...4f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd flere ganger at barna ser på youtube når jeg henter i bhg. Syns det er helt ok, set ikke problemet. De har en stor skjerm der f.eks Øysteins blyant blir vist mens barna tegner. Eller alle barna danser på gulvet til Markus og martinius. Ser ut som de storkoser seg :)

Anonymkode: a67e3...4f6

Problemet er jo når barna ser på film i timevis,  og bare sitter der å stirrer på skjermen.

Når de tegner etter, og danser til musikken så blir det litt annerledes ☺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.3.2016 at 13.23, AnonymBruker skrev:

Ylvis Stonehenge i barnehagen, den hvor teksten handler om at han får en blow job og tenker på Stonehenge...?

Anonymkode: b0254...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette på et eller annet en fredag på slutten av dagen er ok.

Rammeplanen mener ikke at ungene skal lære å bli underholdt av nettbrett og PC men at de skal få kjennskap til det.

Det kan gjøres på atskillig mer kreative måter enn å se You Tube. Digitalt kamera er ypperlig for da kan de jo lage seg små filmer av bildene de har tatt  eller lære å forstårre, forminske endre farger osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mammabamma skrev:

Å sette på et eller annet en fredag på slutten av dagen er ok.

Rammeplanen mener ikke at ungene skal lære å bli underholdt av nettbrett og PC men at de skal få kjennskap til det.

Det kan gjøres på atskillig mer kreative måter enn å se You Tube. Digitalt kamera er ypperlig for da kan de jo lage seg små filmer av bildene de har tatt  eller lære å forstårre, forminske endre farger osv.

Er nettopp det som er STOR forskjell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...