Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker bostøtte etter samlivsbrudd, men fikk avslag. Begrunnelsen er formue. I fjor eide jeg jo huset sammen med eksen, men i år eier jeg alene. Alle papirer ble sendt inn. Tinglysning, meklingsattest og lønnsinntekt. De har bare sett på ligningen min fra i fjor og sagt avslag. Nå må jeg ta papirmøllen på ny, men hvordan få de til å forstå at det er endring her?

Anonymkode: c3b9c...981

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Altså, fordi du eier hus har du for mye formue?

Jeg leverte ikke noen attester. Jeg skrev bare opp meg og barnet mitt( barnet mitt koster mye, og tjener ingenting). At jeg eide huset selv synest dama på kontoret var flott jobbet av meg, hun sa ingenting om at det var en formue og at jeg derfor burde klare meg selv.

Snakk med de og hør hvilket papir de vil se for at det skal bli godkjent. Har du ikke mulighet til å skaffe det papiret, har du ikke rett på støtte.

Anonymkode: 600b5...eca

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du i huset?

Anonymkode: 0e8a1...e0a

Skrevet

Hvis huset er belånt mindre enn ligningsverdien kan du jo låne ligningsverdien og så bruke opp pengene, eller bruke de på noe med lav ligningsverdi. 

AnonymBruker
Skrevet

De ser på året 2015 og da står jeg oppført med formue pga jeg da eide huset sammen med ekssambo. Jeg har nå kjøpt han ut og har hele gjelden alene. Jeg sendte med aøle disse papirene men de avslo pga høy inntekt. Jeg tjener jo ikke mye i deltidsstilling. Hvordan bevise enda mer enn tinglysning og dokument på samlivsbrudd og lønnsslippen min trenger de?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søker bostøtte etter samlivsbrudd, men fikk avslag. Begrunnelsen er formue. I fjor eide jeg jo huset sammen med eksen, men i år eier jeg alene. Alle papirer ble sendt inn. Tinglysning, meklingsattest og lønnsinntekt. De har bare sett på ligningen min fra i fjor og sagt avslag. Nå må jeg ta papirmøllen på ny, men hvordan få de til å forstå at det er endring her?

Du må søke med dens nntekt og legge ved dokumentasjon på nedgangni dagens inntekt / formue i forhold til siste ligning. Dette står på veiledningen til søknadsskjemaet. Alltidmennfordel å lese "bruksanvisningen" før man gårmi gang. Prøv å klage og vis til,at dunikke forstod eller var klar over at dette var mulig da du søkte.....

Anonymkode: bcc9c...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var god dokumentasjon at tinglysningen på huset og lånedokumentene var med. Samt meklingsattest på brudd og at jeg er alene med barna i deltidsjobb og la ved lønnsslippen. De har kun googlet meg fra i fjor og sa inntekten var for høy. Tjener ca 190 000 året så dette er jo ikke høyt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var god dokumentasjon at tinglysningen på huset og lånedokumentene var med. Samt meklingsattest på brudd og at jeg er alene med barna i deltidsjobb og la ved lønnsslippen. De har kun googlet meg fra i fjor og sa inntekten var for høy. Tjener ca 190 000 året så dette er jo ikke høyt. 

:opplyser: Ved bostøtteberegning bruker Husbanken/kommunen utelukkende siste ligningstallene som er tilgjengelig, med mindre du gjør dem oppmerksom på at siste års ligningstall er vesentlig endret. Og dette gjør du ved å krysse av for at dagens inntekt skal legges til grunn og legger ved dokumentasjon på dette. 

Igjen, alt står klart og tydelig forklart i veilederen til utfylling av skjemaet. Å sende inn søknader om å økonomisk støtte uten å sette seg inn i veilederen synes jeg oppriktigtalt er ganske tullete. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:opplyser: Ved bostøtteberegning bruker Husbanken/kommunen utelukkende siste ligningstallene som er tilgjengelig, med mindre du gjør dem oppmerksom på at siste års ligningstall er vesentlig endret. Og dette gjør du ved å krysse av for at dagens inntekt skal legges til grunn og legger ved dokumentasjon på dette. 

Igjen, alt står klart og tydelig forklart i veilederen til utfylling av skjemaet. Å sende inn søknader om å økonomisk støtte uten å sette seg inn i veilederen synes jeg oppriktigtalt er ganske tullete. 

Ok. Takk for hjelpen. Skal ordne dette riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Men bostøtte går jo ikke på formue, kun på inntekt. Så det er nok ikke formuen i huset de ser på, men den faktiske inntekten du hadde i fjor.

Anonymkode: 36a33...abf

AnonymBruker
Skrevet
Den 5.3.2016 at 21.23, AnonymBruker skrev:

Men bostøtte går jo ikke på formue, kun på inntekt. Så det er nok ikke formuen i huset de ser på, men den faktiske inntekten du hadde i fjor.

Anonymkode: 36a33...abf

Har akkurat nå inntekt under 200 000 så trodde det var innenfor. I følge kalkulatoren skulle jeg få, så rart jeg fikk avslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...