Gå til innhold

når er det greit å la barna møte ny kjæreste?

hvor lenge bør man vente før ny kjæreste introduseres for barna(barn under 10 år)?  

21 stemmer

1. 1. hvor lenge bør man vente etter brudd med far/medmor før ny kjæreste introduseres for barna(barn under 10 år)?

• med en gang man møtes/i løpet av den første tiden, uten å informere barnas far(under 3 mnd siden brudd)
      1
    • med en gang/ i løpet av den første tiden. barnas far informeres(under 3 mnd siden brudd)
      1
    • når du føler at det er blitt seriøst og kan kalle det ett forhold, . uten å informere barnas far(over 6 mnd etter brudd)
      6
    • når du føler det er blitt seriøst og kan kalle det ett forhold , barnas far involveres i beluttningen(over 6 mnd siden brudd)
      4
    • etter noen uker, viktig å se hvordan han/hun er med barna før man bestemmer seg for om det blir ett seriøst forhold
      1
    • vente over 1 år...
      8

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

en venninne har gått fra mannen sin. de har 3 barn. de gjorde det slutt for 7 mnd siden. men pga det praktiske/flytting etc fikk barna vite det til jul. så for barna har det kun vært slutt i 2 mnd ca. hun har nå fått ny og han har allerede møtt barna flere ganger. overnattet og de har vært hos han på overnatting og møtt hans 2 barn som også er små. (alle 5 er under 10 år). jeg sa at jeg synes det var drøyt tidlig. hun synes jeg er hysterisk. 

hvorfor skal man, eller skal man ikke introdusere ny kjæreste tidlig?  jeg er ikke noen pedagog eller lignende og kan ikke argumentere faglig for dette. har kun magefølelsen min, og den sier at dette er galt. og jeg vil tenke at det kan virke forvirrende og stressende for barna. 

er jeg helt på jordet og gammeldags?

Anonymkode: bf4ce...60a

Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg lot ingen møte barna mine, før jeg var i et seriøst forhold jeg hadde troen på( vi er nå gift ). Men selv om det ikke er lenge siden disse gikk fra hverandre, så kan det hende forholdet til eksen har vært over lenge før det. Tror mange velger dette pga praktiske årsaker, om de begge har delt omsorg, og ikke lik uke, så vil de nesten ikke ha muligheten å treffes. Vet ikke om hvordan dette påvirker barna, men tenker at barn ikke skal møte for mange "nye" som forsvinner etter en stund. Jeg tror også at man har godt av å være litt alene, komme seg over det gamle, før man starter noen nytt. Jeg angrer ikke på mine år alene, det gjorde meg sterk, og jeg brukte tiden på ungene, bare gode minner fra den tiden. Jeg er nok også gammeldags, men tenker folk får finne ut av det selv :o)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jeg lot ingen møte barna mine, før jeg var i et seriøst forhold jeg hadde troen på( vi er nå gift ). Men selv om det ikke er lenge siden disse gikk fra hverandre, så kan det hende forholdet til eksen har vært over lenge før det. Tror mange velger dette pga praktiske årsaker, om de begge har delt omsorg, og ikke lik uke, så vil de nesten ikke ha muligheten å treffes. Vet ikke om hvordan dette påvirker barna, men tenker at barn ikke skal møte for mange "nye" som forsvinner etter en stund. Jeg tror også at man har godt av å være litt alene, komme seg over det gamle, før man starter noen nytt. Jeg angrer ikke på mine år alene, det gjorde meg sterk, og jeg brukte tiden på ungene, bare gode minner fra den tiden. Jeg er nok også gammeldags, men tenker folk får finne ut av det selv :o)

det har nok vært slutt i hennes hode lenge. men ikke for barna. faren til barna er en god far og har vært en snill mann. men hun synes han er kjedlig og tafatt som kjæreste. de har 50-50 fordeling så hun lett kan være sammen med han nye hele uken når hun ikke har barna. 

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det har nok vært slutt i hennes hode lenge. men ikke for barna. faren til barna er en god far og har vært en snill mann. men hun synes han er kjedlig og tafatt som kjæreste. de har 50-50 fordeling så hun lett kan være sammen med han nye hele uken når hun ikke har barna. 

Har han barnefri samme uke, så burde jo den tiden holdt til å treffes. Men man glemmer ofte fornuft når man er forelsket, tviler på det nytter å si noe til din venninne. Jeg er enig med deg, men jeg tror ikke man får gjort noe med det. Du har sakt hva du mener og er bekymret for, så må man bare stole på at hun vet hva hun driver med.

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Veldig egoistisk av mor, synes jeg.  Fra barnas ståsted har livet brått endret seg i løpet av 2 mnd, med oppbrudd, flytting og sikkert sorg over at mor og far ikke lenger er kjærester.  Vil tro de hadde behov for å roe ned i en ny situasjon, men altså introduseres de for mors nye kjæreste.  Ikke nok med at de hilser på, men han overnatter.  Ikke greit. 

Tror heller ikke det finnes noe "riktig" tidspunkt.  Situasjonen må ses an, både hvordan barna har det etter brudd og hvor seriøst forholdet er.  Moren til mine barnebarn har i løpet av de siste 18 mnd hatt mange forhold, og hver kan kaller hun dem "seriøse" og vil introdusere barna.  Far har nektet. 

Når tiden kjennes riktig for barna bør de først treffe ham/henne i nøytrale omgivelser, på en tur i marka e.l.  Barn skal ikke måtte våkne med en fremmed i morens seng. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Zienna skrev:

Veldig egoistisk av mor, synes jeg.  Fra barnas ståsted har livet brått endret seg i løpet av 2 mnd, med oppbrudd, flytting og sikkert sorg over at mor og far ikke lenger er kjærester.  Vil tro de hadde behov for å roe ned i en ny situasjon, men altså introduseres de for mors nye kjæreste.  Ikke nok med at de hilser på, men han overnatter.  Ikke greit. 

Tror heller ikke det finnes noe "riktig" tidspunkt.  Situasjonen må ses an, både hvordan barna har det etter brudd og hvor seriøst forholdet er.  Moren til mine barnebarn har i løpet av de siste 18 mnd hatt mange forhold, og hver kan kaller hun dem "seriøse" og vil introdusere barna.  Far har nektet. 

Når tiden kjennes riktig for barna bør de først treffe ham/henne i nøytrale omgivelser, på en tur i marka e.l.  Barn skal ikke måtte våkne med en fremmed i morens seng. 

De slapp å våkne med en fremmed i morens seng her, for hun har aldri sovet her i huset... 

Vi introduserte oss for barna ganske fort og har vært sammen i snart 7 år. Det var det som var det riktige for oss. Foreldrene hadde vært fra hverandre i flere år. 

Anonymkode: 597b8...0cb

Skrevet

Men har hun introdusert han som "kjæresten min" da?

Om hun bare har sagt at han er ven "venn" og feks av og til må overnatte, så er jo gjerne det en bedre overgang. Da blir de kjent med han på en naturlig måte og ikke fordi depga han er kjæresten til moren. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike ting provoserer meg... Stakkars barn! De rekker ikke engang svelge at mor og far ikke er kjærester lenger før en ny mann "erstatter" far... Tragisk at ikke voksne mennesker kan tenke mer på barna enn seg selv... Å det å si at man introduserte tidlig fordi man visste det ville vare... Haha! Dummeste jeg hører! Man vet ikke etter å ha vært sammen med noen i 2 mnder at det vil vare! 

Ser så mange eksempler på barn som blir utsatt for valgene til foreldrene... Å jeg husker selv godt følelsen da mamma bytta ut pappa etter bare noen mnder! Satt som lite barn og syntes så synd på pappaen min... Ingen god følelse for et lite barn å ha! 

Anonymkode: e70e0...d57

• Liker 3
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg mener dette var tidlig, dersom barna har fått vite om det for to måneder siden. 

Det kan godt være at de har kjent hverandre lengre, ettersom at det for dem har gått 7 måneder, og mest sannsynlig mer enn 7 måneder. Likevel er det veldig tidlig å introdusere en ny kjæreste før samværsdeling og det at mamma og pappa bor hver for seg har sunket inn. Og deg tar lengre tid enn to måneder... Ja, barn er tilpasningsdyktige og så lenge det er gjort på en ordentlig måte, så vil det nok gå greit. 

Du er ikke gammeldags, og jeg forstår at du reagerer. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan aldri være sikker på at det varer.....  Så da er det bare å sette livet sitt på vent...

Anonymkode: 597b8...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga barna også sørger. Det er vondt som et dødsfall. Ble dessverre skilt selv for 1 år siden, men har ikke villet treffe noen ny enda. Sliter selv med bruddet enda, så jeg stuper ikke inn i noe nytt før om noen år. Barna tar det svært tungt så noe nye inn i bildet her er ikke aktuelt. Eksen har heller ingen ny. 

Anonymkode: 9b66f...f70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår samværsavtale, da vi gikk fra hverandre. Sto det at vi ikke skulle introdusere noen nye før det var gått 1 år, etter bruddet. Og vi fikk vite at dette var veldig normalt. Nå er det 8 år siden. Og barna mine har møtt 2 kjærester. Ene var jeg sammen med i 2 år, men de så ikke så mye til han. Og han jeg er sammen med nå, vi har møttes med barna 3 ganger. Denne mannen elsker jeg så høyt, og har aldri vært mer sikker på at jeg ønsker å dele resten av livet vårt sammen. Men noe utenfor våres kontroll gjør at det kanskje ikke blir oss i lengden. Så nå møtes vi ikke med barn lenger.

Anonymkode: 3d574...668

Skrevet

Min x introduserte ny kjæreste 3 mnd etter bruddet vårt, plaget ikke meg.

Han hadde da allerede da allerede hatt ett par stk.

Jeg introduserte en etter omlag 4 mnd men ikke som kjæreste, bare som en kompis. 

Han jeg er sammen med møtte jeg i Juli og introduserte vel for barna i slutten på september, men ikke som kjæreste,  kun som venn. Sov over men dro på jobb før barna våknet. Etter ytterligere 1 mnd så begynte vi vel å være kjærester med de rundt. De har akseptert han fult og helt fra dag 1

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

en venninne har gått fra mannen sin. de har 3 barn. de gjorde det slutt for 7 mnd siden. men pga det praktiske/flytting etc fikk barna vite det til jul. så for barna har det kun vært slutt i 2 mnd ca. hun har nå fått ny og han har allerede møtt barna flere ganger. overnattet og de har vært hos han på overnatting og møtt hans 2 barn som også er små. (alle 5 er under 10 år). jeg sa at jeg synes det var drøyt tidlig. hun synes jeg er hysterisk. 

hvorfor skal man, eller skal man ikke introdusere ny kjæreste tidlig?  jeg er ikke noen pedagog eller lignende og kan ikke argumentere faglig for dette. har kun magefølelsen min, og den sier at dette er galt. og jeg vil tenke at det kan virke forvirrende og stressende for barna. 

er jeg helt på jordet og gammeldags?

Oi...2 eller 7 mnd: uansett er det ALT for tidlig!

Stakkars barn...gi de i det minste 2-3 år etter et brudd da og ikke før det er virkelig seriøst. 

Anonymkode: 78eef...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga barna også sørger. Det er vondt som et dødsfall. Ble dessverre skilt selv for 1 år siden, men har ikke villet treffe noen ny enda. Sliter selv med bruddet enda, så jeg stuper ikke inn i noe nytt før om noen år. Barna tar det svært tungt så noe nye inn i bildet her er ikke aktuelt. Eksen har heller ingen ny. 

Anonymkode: 9b66f...f70

Ja, 1 år er for tidlig!!!

Anonymkode: 78eef...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La barna få tid til å komme over familiebruddet før de må møte foreldrenes nye kjærester. Familiebrudd gir en sorgprosess, og i følge forskning tar det 2- 3 år å komme over sorgen. 

Anonymkode: 72a43...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde vært kjærester i 8 mnd da han fikk treffe sønnen min (som da var 3,5 år). Veldig glad vi ventet så lenge, og fikk den tiden som bare kjærester sammen. Han hadde ingen barn fra før.

Anonymkode: 73d71...2ab

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde vært kjærester i 8 mnd da han fikk treffe sønnen min (som da var 3,5 år). Veldig glad vi ventet så lenge, og fikk den tiden som bare kjærester sammen. Han hadde ingen barn fra før.

Jeg og barnefar hadde da vært fra hverandre i 1,5 år, glemte å nevne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...