Gå til innhold

Medisinsk cannabis eller CBD olje i utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet at det har vært mulig å reise til f.eks Nederland til lege og få resept der på cbd olje eller medisinsk cannabis, for så å ta det lovlig med til Norge. 

Er dette fortsatt lov? Blir glad om noen har erfaring. 

Anonymkode: 09824...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er egentlig å regne som alternativ medisin av den tvilsomme sorten. Du bør ikke gjøre dette om ikke andre behandlingsalternariver har vært prøvd og ikke har gitt god terapeutisk respons.

Anonymkode: 9458a...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ikke får noe vettugt svar her, foreslår jeg at du forsøker Norsk Freakforum. Der er det mange som kan alt om eventuelle lovendringer når det kommer til slikt. 

Anonymkode: ae3ea...91e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er egentlig å regne som alternativ medisin av den tvilsomme sorten. Du bør ikke gjøre dette om ikke andre behandlingsalternariver har vært prøvd og ikke har gitt god terapeutisk respons.

For det første, har du undersøkt skikkelig hva dbt olje er og hva det kan gjøre, og hva folk som går på det sier?

For det andre, hva vet du om hva jeg allerede har prøvd?

For det tredje så var jeg overhode ikke på utkikk etter noe annet enn det jeg spurte om. Ba ikke om tilleggsråd i form av synsing. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke får noe vettugt svar her, foreslår jeg at du forsøker Norsk Freakforum. Der er det mange som kan alt om eventuelle lovendringer når det kommer til slikt. 

Synes det er litt kaotisk der inne :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Snøfall skrev:

haha, joda, du har jo tråder som "fluesopp og førerkort" etc. Men, TS kommer i alle fall til å få svar på hvorvidt dette er lovlig eller ei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For det første, har du undersøkt skikkelig hva dbt olje er og hva det kan gjøre, og hva folk som går på det sier?

For det andre, hva vet du om hva jeg allerede har prøvd?

For det tredje så var jeg overhode ikke på utkikk etter noe annet enn det jeg spurte om. Ba ikke om tilleggsråd i form av synsing. 

Ja, jeg har det. Dokumentasjonen er særdeles utilstrekkelig, og disse produktene møter ikke standarden for farmasøytiske krav hverken for tilvirkning, renhetsgrad, forutsigbar effekt eller sikkerhet. Dokumentasjonen er ikke god nok.

Jeg vet ikke hva du har prøvd, eller hva du lider av. Derfor skriver jeg "....om ikke andre behandlingsalternativer har vært prøvd og ikke har gitt god terapeutisk respons."

Hvorfor blir du så aggresiv fordi jeg påpeker at dette ikke er medisinsk behandling? Det er veldig mange som tror at dette er jevngodt med farmasøytiske produkter. Det er ingen grunn til å bli sur fordi det blir påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

haha, joda, du har jo tråder som "fluesopp og førerkort" etc. Men, TS kommer i alle fall til å få svar på hvorvidt dette er lovlig eller ei. 

Tror du mener fleinsopp, amanita muscaria er ikke akkuratt favoritten å ruse seg på. 

Vet at det har vært mulig å reise til f.eks Nederland til lege og få resept der på cbd olje eller medisinsk cannabis, for så å ta det lovlig med til Norge. 

Selvsagt kan du ta med resepter fra andre EU og EØS land. Dette har ikke endret seg, og det finnes organisasjoner som hjelper syke med å få den medisinen de trenger. Det viktige er at du kan dokumentere sykdommen, hva som har blitt prøvd, og helst også en anbefaling fra din norske lege om at dette er riktig å prøve. Jeg ville også tatt kontakt med lege tidlig i Nederland. Billetter til Amsterdam er svinbillige så du kan dra dit ofte.

Jeg synes de andre i tråden er smålige, TS vil hente lovlig medisin på resept, hva faen er problemet deres?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisinsk cannabis er lovlig i norge, men det holder ikke å gå til en lege i Nederland å få resept. Du må også ha med deg løyve fra norsk lege, ellers blir det konfiskert på flyplassen. Du bør undersøke nøye hvilke papirer du må ha i orden. Husk også at det er ekstremt dyrt. Du skal reise, oppholde deg i nederland, mat osv. Reise utgifter til lege, og til lageret, så selve cannabisen som koster flere tusen kr. 

Anonymkode: 595df...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har det. Dokumentasjonen er særdeles utilstrekkelig, og disse produktene møter ikke standarden for farmasøytiske krav hverken for tilvirkning, renhetsgrad, forutsigbar effekt eller sikkerhet. Dokumentasjonen er ikke god nok.

Jeg vet ikke hva du har prøvd, eller hva du lider av. Derfor skriver jeg "....om ikke andre behandlingsalternativer har vært prøvd og ikke har gitt god terapeutisk respons."

Hvorfor blir du så aggresiv fordi jeg påpeker at dette ikke er medisinsk behandling? Det er veldig mange som tror at dette er jevngodt med farmasøytiske produkter. Det er ingen grunn til å bli sur fordi det blir påpekt.

Blir litt oppgitt når jeg spør etter spesifikke svar om hva som er lovlig, og i stedet får din usaklige mening om selve medisinen. Hadde jeg lurt på hva noen mente om medisinen så ville jeg startet tråd om det i stedet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 timer siden, Snøfall skrev:

Skal sjekke der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.nrk.no/norge/innforer-cannabis-lovlig-til-norge-1.11680455

Anonymkode: 385f5...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det er fortsatt lov å importere medisiner for 30 dager til tre måneder fra utlandet sålenge man har resept. Medisinsk cannabis går under denne ordningen men det krever såklart at du har en dokumentert sykdom som er godkjent for cbd resept både fra nederlandsk lege og norsk lege som må godkjenne og skrive anbefaling at du kan ha stort utbytte av medisinsk cannabis for så å søke tillatelse fra den norske staten for godkjennelse og innførsel 

Anonymkode: 69d14...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Tror du mener fleinsopp, amanita muscaria er ikke akkuratt favoritten å ruse seg på. 

Selvsagt kan du ta med resepter fra andre EU og EØS land. Dette har ikke endret seg, og det finnes organisasjoner som hjelper syke med å få den medisinen de trenger. Det viktige er at du kan dokumentere sykdommen, hva som har blitt prøvd, og helst også en anbefaling fra din norske lege om at dette er riktig å prøve. Jeg ville også tatt kontakt med lege tidlig i Nederland. Billetter til Amsterdam er svinbillige så du kan dra dit ofte.

Jeg synes de andre i tråden er smålige, TS vil hente lovlig medisin på resept, hva faen er problemet deres?

Åj, så bitter. Du svarer som en "bruker" som får tilsnakk.

Anonymkode: 06d26...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fortsatt lov å importere medisiner for 30 dager til tre måneder fra utlandet sålenge man har resept. Medisinsk cannabis går under denne ordningen men det krever såklart at du har en dokumentert sykdom som er godkjent for cbd resept både fra nederlandsk lege og norsk lege som må godkjenne og skrive anbefaling at du kan ha stort utbytte av medisinsk cannabis for så å søke tillatelse fra den norske staten for godkjennelse og innførsel 

Anonymkode: 69d14...99d

30 til tre måneder? Kan du ikke importere for tre dager? Det er selvsagt inntil tre måneder. Du trenger kun resept fra Nederland, norsk lege kan ikke foreskrive cannabispreparater med unntak av Sativex. Du trenger heller ikke søke om tillatelse fra staten for godkjennelse og innførsel. Det holder med resept. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

30 til tre måneder? Kan du ikke importere for tre dager? Det er selvsagt inntil tre måneder. Du trenger kun resept fra Nederland, norsk lege kan ikke foreskrive cannabispreparater med unntak av Sativex. Du trenger heller ikke søke om tillatelse fra staten for godkjennelse og innførsel. Det holder med resept. 

Norske leger med A-forskrivningsrett kan skrive ut alle farmasøytiske cannabispreparater. Preparater som ikke har markedsføringstillatelse i norge må det søkes fritak for, og det vil si at forskrivningen må begrunnes godt. Det er pr. i dag kun sativex som er lisensiert for bruk, men andre cannabispreparater kan forskrives med søknad.

Ikke-farmasøytisk cannabis er ikke et legemiddel, og importreglene dere viser til er egentlig en blanding av alternativmedisin og sniklegalisering. Det har ingen ting med medisinsk behandling å gjøre. Ingen andre planter som brukes i medisinen behandles slik. Dette er et resultat av lobbyisme, og ikke noe annet. Jeg forstår godt norske leger som ikke vil ta del i dette, for det bryter med grunnleggende farmakologiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Den 5.3.2016 at 23.09, AnonymBruker skrev:

Norske leger med A-forskrivningsrett kan skrive ut alle farmasøytiske cannabispreparater. Preparater som ikke har markedsføringstillatelse i norge må det søkes fritak for, og det vil si at forskrivningen må begrunnes godt. Det er pr. i dag kun sativex som er lisensiert for bruk, men andre cannabispreparater kan forskrives med søknad.

Ikke-farmasøytisk cannabis er ikke et legemiddel, og importreglene dere viser til er egentlig en blanding av alternativmedisin og sniklegalisering. Det har ingen ting med medisinsk behandling å gjøre. Ingen andre planter som brukes i medisinen behandles slik. Dette er et resultat av lobbyisme, og ikke noe annet. Jeg forstår godt norske leger som ikke vil ta del i dette, for det bryter med grunnleggende farmakologiske prinsipper.

De jeg har hørt om har kun hatt resept fra lege i Nederland. Lovverket ble jo primært utformet for EØS-samarbeidet slik at fri flyt skulle være uproblematisk og at utenlandske arbeidere og liknende skulle kunne få ta med seg medisinen sin rundt i EØS uten å måtte bekymre seg for lovverkene i hvert enkelt land.

Dvs loven er jo primært beregnet på utenlandske EØS-borgere som kommer til Norge med medisiner de har fått på resept, slik at de skal slippe å få fratatt disse. Synes da det høres merkelig ut at man må ha en "resept" fra norsk lege. Poenget er jo at man skal slippe å stå uforberedt i tollen og få fratatt livsviktige medisiner pga. firkantet lovverk i landet du skal til.

Må stille meg undrende til det du sier angående "ikke-farmasøytisk cannabis". Med dette går jeg ut fra at du mener alle cannabinoid-produkter utenom Sativex, da dette er det eneste farmasøytiske cannabinoid-produktet i Norge?

De medisinske effektene av cannabis er veldig godt dokumentert, og jeg vil anbefale deg å lese deg nøyere opp på dette.

At du drar inn lobbyisme i dette er intet annet en ironisk; det er farmasiindustrien som jobber beinhardt mot at cannabis skal bli legalisert for medisinsk bruk, da dette vil bety at mange av deres patenter vil bli erstattet med en medisin de ikke har monopol på å selge, og som pasienten til og med kan produsere selv. Det finnes langt mer penger i patenterte farmasøytiske produkter enn det gjør i en plante man kan forholdsvis enkelt gro selv hjemme.

Men om du kan vise til lobbyistvirksomheten som står bak regelverket som gjør at vi tillater EØS-borgere å ta med medisiner på resept til 30 dagers bruk hadde det vært fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, urlm skrev:

De jeg har hørt om har kun hatt resept fra lege i Nederland. Lovverket ble jo primært utformet for EØS-samarbeidet slik at fri flyt skulle være uproblematisk og at utenlandske arbeidere og liknende skulle kunne få ta med seg medisinen sin rundt i EØS uten å måtte bekymre seg for lovverkene i hvert enkelt land.

Dvs loven er jo primært beregnet på utenlandske EØS-borgere som kommer til Norge med medisiner de har fått på resept, slik at de skal slippe å få fratatt disse. Synes da det høres merkelig ut at man må ha en "resept" fra norsk lege. Poenget er jo at man skal slippe å stå uforberedt i tollen og få fratatt livsviktige medisiner pga. firkantet lovverk i landet du skal til.

Må stille meg undrende til det du sier angående "ikke-farmasøytisk cannabis". Med dette går jeg ut fra at du mener alle cannabinoid-produkter utenom Sativex, da dette er det eneste farmasøytiske cannabinoid-produktet i Norge?

De medisinske effektene av cannabis er veldig godt dokumentert, og jeg vil anbefale deg å lese deg nøyere opp på dette.

At du drar inn lobbyisme i dette er intet annet en ironisk; det er farmasiindustrien som jobber beinhardt mot at cannabis skal bli legalisert for medisinsk bruk, da dette vil bety at mange av deres patenter vil bli erstattet med en medisin de ikke har monopol på å selge, og som pasienten til og med kan produsere selv. Det finnes langt mer penger i patenterte farmasøytiske produkter enn det gjør i en plante man kan forholdsvis enkelt gro selv hjemme.

Men om du kan vise til lobbyistvirksomheten som står bak regelverket som gjør at vi tillater EØS-borgere å ta med medisiner på resept til 30 dagers bruk hadde det vært fantastisk.

Ingen norske leger kan skrive resepter på substanser som ikke er godkjent som legemidler. Urtemedisin må alternativbransjen ta seg av, og om en urt er et rusmiddel, så kan heller ikke de. Du vil heller ikke få resept på revebjelle, kokablader, opiumsvalmuer, Salix alba eller andre planter man utvinner medisiner fra, nettopp fordi man oppfyller kravene til forsvarlighet etter farmasøytiske prinsipper ved å benytte legemidler som er foredlet fra disse plantene, slik at man oppnår forutsigbarhet i dose, absorbsjon, distribusjon, virkning og eliminasjon, og at preparatene er testet for bivirkninger og klinisk sikkerhet. Legemidler som lisensieres oppfyller alle disse strenge kravene. Uforedlede planter gjør det ikke. Derfor er ikke legalisering av cannabis noen trussel mot legemiddelindustrien, fordi godkjente og reseptbelagte preparater kun selges til pasienter som har klinisk behov for det, og ikke de som bare har lyst, eller driver med ukvalifisert egenbehandling.

Sativex er ikke det eneste farmasøytiske produktet på markedet, men det er riktig at det er det eneste som har markedsføringstillatelse i norge. Det betyr ikke at man ikke kan søke om fritak for å forskrive et annet preparat, men skal slikt innvilges, må preparatet følge lovverket, og være klassifisert som legemiddel etter legemiddellovens paragraf 4, 8 og 11. Ingen uforedlede planteprodukter tilfredsstiller disse kravene, nettopp fordi man ikke kan fastsette hverken dose, biotilgjengelighet eller nøyaktig sammensetning.

Du ber meg lese meg opp om noe jeg har brukt mange år av mitt profesjonelle liv på. Det synes jeg er ganske festlig. Det finnes veldig mye forskning rundt medisinsk bruk av cannabisbaserte medisiner, men den dokumentasjonen vi har etter kliniske tester er langt fra det du og dine meningsfeller påstår. Faktisk er det en del bruksområder man er begynt å fraråde nettopp fordi man ikke kan garantere sikkerheten (f. eks. ved glaukom, cancerindusert kachexi og hos immunsupprimerte - f. eks. aids), og fordi veldig mange pasienter klager over uttalte og ubehagelige bivirkninger.

Legemiddelindustrien taper absolutt ingen ting på om folk som ikke ville ha fått en resept av en lege bruker eller tilvirker stoff selv. 

Det virker som om du ikke forstår hverken hva et legemiddel er, eller hvilke kvalitetskrav som må møtes for at noe skal kunne brukes i medisinsk behandling. Da blir det veldig vanskelig å føre en fornuftig debatt.

Dette er egentlig helt på siden av intensjonen til bestemmelsene i eøs-avtalen, og du kan jo spørre deg hvem som ville profitere på en legalisering. Det er ikke så vanskelig å se at noen har sterke økonomiske interesser i dette, og det er ikke legemiddelindustrien. Du kan jo også spørre deg hvorfor så få nasjonale helsemyndigheter godtar medisinsk bruk av et ikke-farmasøytisk produkt.

Jeg ser ikke egentlig helt poenget med å diskutere dette når grunnleggende premisser svikter. Vi må diskutere ut fra faktiske premisser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...