Gå til innhold

Forklar Big Bang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Svareren skrev:

Får håpe det. For meg er det skremmende å se slike holdninger til forskning og vitenskap, og det som skal holde økonomien i gang i fremtiden.

Men kristne har ingen grunn til bli stillt i dårlig lys. Alle må få ha en åndelig tro om de vil. Det er en personlig sak og skader ikke noen så lenge de ikke lærer det videre som fakta.

Hva legger du i TBB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trror ikke debatant er kristen. Jeg tror han er en ateist som har laget seg en tulleprofil for å sette kristne i dårlig lys.

Anonymkode: 69d87...ddb

Så jeg kan ikke være kristen, fordi du i dette tilfellet ikke vet hva du legger i big bang?

wow

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, debatant skrev:

Så jeg kan ikke være kristen, fordi du i dette tilfellet ikke vet hva du legger i big bang?

wow

Nei, ikke det jeg mener. Jeg mener at jeg mistenker at du er en tulleprofil laget for å sette kristne i dårlig lys fordi meningene dine fremstår nesten som en karikatur på en kristen. Du innehar så og si alle meninger og holdninger som ekstreme og fanatiske kristne kritiseres for, det blir nesten for klisjé til å være troverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke det jeg mener. Jeg mener at jeg mistenker at du er en tulleprofil laget for å sette kristne i dårlig lys fordi meningene dine fremstår nesten som en karikatur på en kristen. Du innehar så og si alle meninger og holdninger som ekstreme og fanatiske kristne kritiseres for, det blir nesten for klisjé til å være troverdig.

Denne tråden blir tullete når big bang-forsvarere ikke aner hva big bang teorien sier. Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Svareren skrev:

https://profmattstrassler.com/2014/03/21/did-the-universe-begin-with-a-singularity/

Ingen prater om singulariteten, Debatant. Du kritiserer en påstand som ikke eksisterer. Du styres av din egen ideologi og ikke realitet.

Dette var en debatt om big bang, som forutsetter en singularitet. Om du legger noe helt annet i begrepet big bang enn div ordbøker, forskere og leksikon. Kunne det vært interessant å høre din versjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvor du har det fra, at TBB forutsetter en singularitet, når ingen av de fremste forskerne på emnet diskuterer singularitet? TBB er ekspansjonen, og den pågår enda. TBB er ikke en eksplosjon...

Jeg foreslår at du leser deg opp på hvilket arbeid som legges ned i modellen i dag, og ikke henger deg så mye opp i hva du har hørt eller lest tidligere. Det virker som du misforstår hva arbeidet går ut på. TBB har aldri vært en fullkommen modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Svareren skrev:

Skjønner ikke hvor du har det fra, at TBB forutsetter en singularitet, når ingen av de fremste forskerne på emnet diskuterer singularitet? TBB er ekspansjonen, og den pågår enda. TBB er ikke en eksplosjon...

Jeg foreslår at du leser deg opp på hvilket arbeid som legges ned i modellen i dag, og ikke henger deg så mye opp i hva du har hørt eller lest tidligere. Det virker som du misforstår hva arbeidet går ut på. TBB har aldri vært en fullkommen modell.

At du gidder. Fortell om den big bang modellen du forfekter som ikke starter med en singularitet, slik som alle andres big banger gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawking trakk påstanden om at universet startet med en singularitet i 1988...

Endret av Svareren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først: The big foreplay

Etterpå: The big bang.

:) 

Anonymkode: 526f1...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 4.3.2016 at 8.37, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare Big Bang for meg? Jeg skjønner ikke. 

Anonymkode: 8fb1a...0df

To fysikere og nærder flytter inn i en leilighet sammen. I leiligheten på motsatt side av gangen flytter det inn en pen blondine. Den ene av nærdene forelsker seg i blondinen, og resten sier seg selv.

Anonymkode: 13742...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28. juni 2016 at 7.21, debatant skrev:

At du gidder. Fortell om den big bang modellen du forfekter som ikke starter med en singularitet, slik som alle andres big banger gjør.

Den 28. juni 2016 at 11.00, Svareren skrev:

Den 28. juni 2016 at 17.22, debatant skrev:

Hawking er ingen hvemsomhelst, slik forfatteren til denne rapporten.

Men det er jo fint at du forkaster bb modellen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Svareren skrev:

Og griser kan fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, debatant skrev:

Og griser kan fly :)

Gratulerer med dagens mest konstruktive innlegg ;)

Stephen Hawkings bok A Brief History of Time kom ut i 1988. Sitat fra side 50: "there was in fact no singularity at the beginning of the universe".

GR slutter å virke når du går baklengs forbi 10^-43sekunder i TBB. Det er her fysikken bryter sammen, i forhold til GR altså. Men her jobber man derfor videre i kvantemekanikk og det er ingen vitenskapsfolk som seriøst prater om en virkelig singularitet her, annet enn i forhold til GR for å forenkle det hele.

Fun fact: Hawking er mest kjent for forskningen på sorte hull. Også her tar han til ordet for at sorte hull ikke inneholder noe singularitet. Selv om det er det populærvitenskapen melder.

Endret av Svareren
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, debatant skrev:

10^-43 sekunder etter hva?

Du må ha alt inn med tesje :)

Etter? Skal vi være korrekte her så er det før. (Når man reverserer tiden). For vi vet ikke hva som er forbi planck-tid gammelt univers.

Du må legge vekk Illustrert Vitenskap og heller se på publiserte vitenskapsartikler fra ikke-populistiske kilder.

Big Bang teorien står støtt i dag. Uansett hva du ønsker eller ikke. Er den endelig? -Nei. Er det garantert at den vil bli stående de neste 20-50-100 år? -Nei. Men enn så lenge er det ingenting som falsifiserer teorien, inkludert dine påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg liker hypotesen der universet bare er "en liten fjert". Fra våres perspektiv har universet vært i flere milliarder år, men realiteten fra utsiden er at universet er kun som en boble i kokende vann. Blir til og sprekker i løpet av noen brøkdeler av et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...