Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ute etter ammeinnlegg i ull. Jordmor sa at det av hygieneårsaker bør kunne vaskes på 60 grader. Ull + høy vasketemperatur er jo ikke en vanlig kombinasjon. Noen som vet hvor jeg evt får tak i dette / eller har noen å anbefale? :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kan kokes i kjele. Bare la det ligge i vannet når vannet avkjøles.

Hadde allikevel brukt engangsinnlegg mot huden. 

Anonymkode: f6a9e...a5c

Skrevet

Jeg har ull/silkeinnlegg som jeg vasker på ullprogram, men bruker alltid andre innlegg innenfor. Elsker bambusinnleggene mine, de er de mykeste! 

Ellers kan vel alle kokes, som AB sier. Bare ikke rør når de ligger i kokevannet. 

Skrevet

Helt grønn på amming og det som følger med... Hvorfor bruker dere dobbelt opp med innlegg og hvorfor ikke ull innerst? :)

Gjest Sisti
Skrevet (endret)

På mine innlegg i ull står det at det er anbefalt å bruke de innerst, fordi i kontakt med væske vil ull danne en slags såpe som skulle være bra og helende for brystvortene. Av samme grunn burde man ikke vaske de på høy temperatur, for da blir denne egenskapen ødelagt. Men jeg har jo ikke født ennå, men er den anbefalingen altså feil...? Noen med peiling på hvordan ull faktisk fungerer - vil det på tross av denne "såpen" og vasking på lav temperatur likevel bli en bakteriebombe? Det er jo en kjent sak at riktig behandlet ull er "selvrensende", men hva man legger i selvrensende vet jeg ikke... :klo:

Hvis du ikke er redd for å ødelegge et par er det bare å prøve i vaskemaskinen. Ull tåler høy temperatur, det er bevegelse i vann det tåler dårlig (mulig det tåler det enda dårligere jo høyere temperatur?)  så man må enten kjøre med lav sentrifuge eller med høy (høy sentrifuge gjør at plaggene holdes fast i trommelen pga kraften, så de slenger ikke rundt). Kommer litt an på vaskemaskinen hvilke muligheter du har. 

Edit: måtte google. Ubehandlede ullinnlegg danner lanolin som er bra mot infeksjon og derfor rett mot huden. Det finnes også behandlede innlegg som tåler 60 grader. Har man sopp bør ikke innlegget rett mot huden, og det bør vaskes på minst 60 grader, også hvis ubehandlet innlegg. Vil tippe at det også er sikrest hvis det først har oppstått en skikkelig infeksjon. 

Hvor kjøper dere bambusinnlegg? 

Endret av Sisti
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sisti skrev:

På mine innlegg i ull står det at det er anbefalt å bruke de innerst, fordi i kontakt med væske vil ull danne en slags såpe som skulle være bra og helende for brystvortene. Av samme grunn burde man ikke vaske de på høy temperatur, for da blir denne egenskapen ødelagt. Men jeg har jo ikke født ennå, men er den anbefalingen altså feil...? Noen med peiling på hvordan ull faktisk fungerer - vil det på tross av denne "såpen" og vasking på lav temperatur likevel bli en bakteriebombe? Det er jo en kjent sak at riktig behandlet ull er "selvrensende", men hva man legger i selvrensende vet jeg ikke... :klo:

Hvis du ikke er redd for å ødelegge et par er det bare å prøve i vaskemaskinen. Ull tåler høy temperatur, det er bevegelse i vann det tåler dårlig (mulig det tåler det enda dårligere jo høyere temperatur?)  så man må enten kjøre med lav sentrifuge eller med høy (høy sentrifuge gjør at plaggene holdes fast i trommelen pga kraften, så de slenger ikke rundt). Kommer litt an på vaskemaskinen hvilke muligheter du har. 

Edit: måtte google. Ubehandlede ullinnlegg danner lanolin som er bra mot infeksjon og derfor rett mot huden. Det finnes også behandlede innlegg som tåler 60 grader. Har man sopp bør ikke innlegget rett mot huden, og det bør vaskes på minst 60 grader, også hvis ubehandlet innlegg. Vil tippe at det også er sikrest hvis det først har oppstått en skikkelig infeksjon. 

Hvor kjøper dere bambusinnlegg? 

Bambusinnlegg begynner å bli vanlig og ikke så vanskelig å få tak i.  Mener Boob har noen. Google, så finner du nok flere steder de kan kjøpes

Anonymkode: e8e82...abb

AnonymBruker
Skrevet

Brystvortesalve er jo lanolin, vil heller få lanolin derfra.

Ull absorberer dårlig, og jeg har byttet engangsinnlegg etter hver amming, spesielt i begynnelsen når brystene er såre og sensitive. Vil tro at brystmelk i innlegget vil være grobunn for bakterier samme hvor selvrensende de er. Må jo koke plastflasker, selv etter vask, pga melkebelegg.

Bambus har jeg også, men ikke mange nok til å bytte så hyppig som jeg ønsker så supplerer med engangs.

Anonymkode: f6a9e...a5c

Skrevet

Kjøpte mine bambusinnlegg på eBay. 

De ull/silkeinnleggene jeg har var altfor grove til at jeg kunne bruke de rett på de såre brystvortene mine, dessuten absorberer de ikke like godt, synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

De selger ullinnlegg på apotek. De er veldig myke og varme og tåler fint å vaskes på 60 grader i maskinen. De hverken toves eller krymper. Jeg vasker dem sammen med babyklærne på fullt program, ikke noe ullprogram. Har gjort dette i noen måneder, og ikke noe problem ennå :) 

Bruker gjerne disse i tillegg til engangsinnlegg for at brystene skal holde seg varme, men hvis det ikke lekker mye eller jeg har en stram topp over klarer det seg med bare ullinnlegget :) 

Tror de kostet mellom 50 og 100kr for paret på apotek, og de var i flere størrelser.

Anonymkode: 6868f...ebf

AnonymBruker
Skrevet

For meg funker følgende :

Store ullinnlegg ytterst, disse vasker jeg på ullprogram. 

Vanlige engangs ammeinnlegg innerst. 

Jeg skjønte det sånn at det viktigste er å holde puppene varme, for å unngå brystbetennelse. Derfor ullinnlegg. 

Noe annet ekstremt viktig for å unngå brystbetennelse er god hygiene. Og der vil ikke ullinnlegg innerst være noe særlig.

Som noen sier, du kan sikkert koke de i en kjele, men da må du jo kjøpe inn et helt arsenal, for ammeinnlegg bør være rene og tørre - og da må du bytte ullinnlegg i ett kjør.

Jeg tror ikke det er ullinnleggets oppgave å verken smøre brystvortene eller noe annet, dette har man da andre ting til, trodde jeg 😉

Dette fungerer i alle fall for meg ☺

Anonymkode: b8389...8d4

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange oppklarende innlegg! Noen som vil dele hvilke typer engangsinnlegg de bruker?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg funker følgende :

Store ullinnlegg ytterst, disse vasker jeg på ullprogram. 

Vanlige engangs ammeinnlegg innerst. 

Jeg skjønte det sånn at det viktigste er å holde puppene varme, for å unngå brystbetennelse. Derfor ullinnlegg. 

Noe annet ekstremt viktig for å unngå brystbetennelse er god hygiene. Og der vil ikke ullinnlegg innerst være noe særlig.

Anonymkode: b8389...8d4

Amen til alt dette!! I starten anbefaler jeg de virkelig DIGRE, tjukke ullinnleggene som nesten dekker hele puppen (nettopp pga varme og brystbetennelse) med engangsinnlegg innerst. Evt også albueskjell innenfor der hvis brystvortene er såre, så slipper du at innleggene setter seg fast (au). Bare vær påpasselig med at brystvortene ikke er konstant fuktige, sånne plastoppsamlere er litt skumle der. 

Har også en del ullinnlegg som er mindre og tynnere, men helt i starten er det bare å kjøre på med det tjukke, altså. 

Jeg bruker vanlige engangsinnlegg - fra butikken eller apoteket. 

Anonymkode: 27998...d22

• Liker 1
Skrevet

Takk for masse tips!! :) Ja, hovedpoenget med ull er jo å unngå brystbetennelse. Jordmor anbefalte at vi startet med det forebyggende før fødsel, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe inn noen nå (er 29 uker). Jeg har pr d.d. litt råmelk, men det lekker svært lite, så er sikkert greit å bruke rett mot huden hvis jeg skal starte med det om ikke så lenge? Har mange engangsinnlegg liggende også hvis jeg ser det blir bedre å "padde" med dem. 

Hvis man lekker mye så må jo ull innerst være veldig upraktisk mtp hvor mye man da må vaske dem. Tenker som flere av dere at det må være mer riktig å bruke engangs inntil brystet slik at man kan bytte det og unngå å gå fuktig over tid.

Tror jeg tar en tur på apoteket :) Det er helt sykt hvor dyrt ammeinnlegg selges på spesialbutikker.

AnonymBruker
Skrevet

Ull er selvrensende. Om de ligger noen døgn mellom vask og bruk så skal det gå bra. Spar Kjøp har gode ammeinnlegg i ull. 

Anonymkode: 92d49...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...