Gå til innhold

Har en altfor stor mage. Er bekymret.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente i 20 årene som alltid har holdt seg fysisk aktiv og i form. Jeg er så og si slank på resten av kroppen men magen er noe helt forferdelig stort. Da jeg var liten frem til før jeg kom i 20 årene,- hadde jeg noe jeg ikke visste jeg hadde før leenge etterpå: eggstokkcyste. helt uten smerter som symptomer. og den vokste og vokste til den ble 5 liter i magen! folk trodde jeg var gravid. Den ble operert vekk for noen år siden, og har vært på nogenlunde regelmessig kontroll hos gyn. Siste besøk var i forrige måned, og alt var friskt og fint. Ingen cyste å se. (Det var godartet)

Likevel kjennes magen min som en sekk. En sekk som ikke "tømmer seg selv", den blir fullere og fullere av maten jeg spiser dag ut og dag inn. Det kjennes altså som en mage som blir fullere og fullere og det gir av og til stikkende smerter. Det er veldig tragisk og magen har alltid vært mitt største problemområde.. 

Jeg er alltid opptatt av å spise sunn, hjemmelaget mat. Blodprøver har tidligere ikke vist at jeg er laktoseintolerant/glutenallergisk. 

Hva er dette for no? Hvorfor er magen min så stygt svær, (ser jo ut som en ølmage) av no reason! før pleide magen min å trekke seg inn om morgenen,- men det rare er at det ikke gjør det lenger! (som om det skulle hjelpe... magen blåser seg opp i det jeg får i meg én brødskive og kopp kaffe til frokost....) 

Please help.. :(

Anonymkode: 19529...2dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er forresten 164 cm og veier 65 kg 

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes?

Anonymkode: 96010...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts,

har du sjekket magen etter operasjonen du tok? Kan det være sammenvoksninger? Arrvev?

Muskelknuter i livmor? Nye cyster? Kanksje gynekologen din ikke kan se hvis de f.eks er i livmor? Da må du ta CT eller MR.

Anonymkode: 7d4e9...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts,

har du sjekket magen etter operasjonen du tok? Kan det være sammenvoksninger? Arrvev?

Muskelknuter i livmor? Nye cyster? Kanksje gynekologen din ikke kan se hvis de f.eks er i livmor? Da må du ta CT eller MR.

åja så det holder ikke med ultralyd..? vil ikke gå igjennom fastlegen min med dette igjen,- de tenderer å ikke ta dette seriøst... hvordan kan jeg få dette undersøkt på andre måter uten å betale svindyrt for det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

åja så det holder ikke med ultralyd..? vil ikke gå igjennom fastlegen min med dette igjen,- de tenderer å ikke ta dette seriøst... hvordan kan jeg få dette undersøkt på andre måter uten å betale svindyrt for det? 

Jo, kanskje det holder med ultralyd. Vet ikke helt.., men vet at MR er en veldig nøyaktig undersøkelse. Fstlege henvender deg til MR og du betaler da ikke så mye for det. Bare  vær ærlig med fastlegen din, si at du føler noe ikke er som det skal og at du ønsker å undersøke noe av det jeg nevnte. Føler du som om du har en/flere kuler i deg? Kjenner du noe? Eller er du mer oppblåst?

AnonymBruker
Skrevet

Gastroparese?

Anonymkode: 510ac...af2

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Du er utredet og har funnet ut at du ikke har diabetes?

Anonymkode: 96010...1d2

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forresten 164 cm og veier 65 kg 

Det er da helt ideelt? :) 

Innlegget er redigert for svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være noe du er allergisk for som ikke er oppdaget enda?

Min mor opplevde noe av det samme som deg. Hun er lita og tynn som en flis. Våknet med flat mage hver morgen men i løpet av dagen vokste den og på kvelden så hun nesten gravid ut! Husker hun var kjempefortvilet siden ingen skjønte hva det var. Hun dro iallefall til en privatlege og fikk tatt en hel rekke tester og fant ut at hun reagerte på forskjellige matvarer. Hun kuttet ut disse (så langt det lar seg gjøre, for det var MYE) og problemet er mer eller mindre borte. Er hun sløv en periode og spiser noe på fy-listen så kommer magen tilbake.

Skader jo ikke å sjekke litt?

Anonymkode: ad396...cd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være noe du er allergisk for som ikke er oppdaget enda?

Min mor opplevde noe av det samme som deg. Hun er lita og tynn som en flis. Våknet med flat mage hver morgen men i løpet av dagen vokste den og på kvelden så hun nesten gravid ut! Husker hun var kjempefortvilet siden ingen skjønte hva det var. Hun dro iallefall til en privatlege og fikk tatt en hel rekke tester og fant ut at hun reagerte på forskjellige matvarer. Hun kuttet ut disse (så langt det lar seg gjøre, for det var MYE) og problemet er mer eller mindre borte. Er hun sløv en periode og spiser noe på fy-listen så kommer magen tilbake.

Skader jo ikke å sjekke litt?

ahaa ja det kan være. men så rart at kroppen skal reagere på matvarer som ellers er viktige for kroppen. har lest artikler om folk som har reagert mot så og si alt som er sunt og smaker godt som kikerter i salater +++. 

Men hva heter denne typen for test? Og hvordan testes dette egentlig? Er det bare blodprøve og det tolkes utifra den eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha forstoppelse? 

Anonymkode: e1647...677

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ahaa ja det kan være. men så rart at kroppen skal reagere på matvarer som ellers er viktige for kroppen. har lest artikler om folk som har reagert mot så og si alt som er sunt og smaker godt som kikerter i salater +++. 

Men hva heter denne typen for test? Og hvordan testes dette egentlig? Er det bare blodprøve og det tolkes utifra den eller? 

Vet du, jeg husker faktisk ikke hva den heter eller hva hun gjorde. Det er en del år siden så jeg var ikke så gammel da. Men en venninne dro også til en privatlege og fikk hjelp til å legge om kostholdet. Hun gikk ned 30kg 😳 Hun var vistnok ogå allergisk for en hel rekke ting. Mener venninnen min var på Volvat.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange cm er du rundt magen, da? Jeg har en venninne med samme problemet, dun har omtrent samme BMI som deg, men måler 90 cm rundt magen. Hun er under utredning for diabetes og har fått konstatert for høyt blodsukker. 

Anonymkode: d68e5...835

Skrevet

Har du hørt om FODMAP?

Kan ikke så mye om det, men skjønner at noen typer mat gjør at de som sliter med dette har mye mer vann i tarmen enn "vanlige" mennesker når de spiser noen type matvarer som er vanskeligere å fordøye enn andre matvarer igjen. Om de spiser noe de ikke fordøyer like bra så får de smerter, ubehag og oppblåst mage osv. Du kan jo sjekke lista over de matvarene som folk reagerer mest på, og se om du kjenner deg igjen.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange cm er du rundt magen, da? Jeg har en venninne med samme problemet, dun har omtrent samme BMI som deg, men måler 90 cm rundt magen. Hun er under utredning for diabetes og har fått konstatert for høyt blodsukker. 

aha! første tanken min er å kontakte henne for å snakke litt mer om hvilke tiltak hun gjør, hehe! Jeg er 82 cm på det verste tror jeg. :/ .. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt ts? Spiser du hvete? Sukker? Salt?

AnonymBruker
Skrevet

Ts - du må til en skikkelig utredning. Logg ut fra kg og alle de ukvalifiserte gjetningene folk spekulerer i, og la fagfolk finne ut av dette. 

Her inne vil du bare bli forvillet og forledet.

Anonymkode: 2d743...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

aha! første tanken min er å kontakte henne for å snakke litt mer om hvilke tiltak hun gjør, hehe! Jeg er 82 cm på det verste tror jeg. :/ .. 

Hun kuttet sukker og hvete helt fra kosten og begynte å trene. Hard styrketrening. Jeg tror blodsukkeret har stabilisert seg. Hun ser ihvertfall slankere ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...