AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #1 Skrevet 4. mars 2016 Er uke 8+1. Formen har vært relativt slækk, konstant trøtt og til tider uggen. Heldigvis ikke plaget med kvalme som fører til oppkast. Men situasjonen er den at det er sjelden jeg orker å styre så mye rundt mat, så det må være lettvint, ergo blir det mye ferdigmat. I tillegg må jeg nesten spise det jeg har lyst på når jeg føler meg uggen, og jeg må innrømme at det blir mye sukker. Spiste for øvrig mye sukker før graviditeten også, men mye sunn mat i tillegg. Jeg er ikke overvektig, har ingen sykdommer, beveger meg en del. Har gått opp ca 2 kg. Bør jeg skamme meg for at jeg ikke spiser kjernesunt, eller kommer det til å gå bra likevel? Hvordan er det med dere? Anonymkode: 21b47...015 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Når du er trøtt vil det nok hjelpe å spise sunnere. Anonymkode: c2477...e97 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 Jeg ville begrenset inntaket av sukker så godt det lar seg gjøre fordi det er skadelig for barnet. Ingen kan fortelle deg om du skal skamme deg eller ikke, men er det en tid man burde være sunnere på så er det når man er gravid. Jeg siterer i grunn bare nasjonale anbefalinger fra helsedirektoratet så dette vet du nok veldig godt. Anonymkode: 78408...c92 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Hvorfor er det skadelig for barnet? Mamma spiste relativt usunt med meg, det gikk jo bra. Anonymkode: 21b47...015 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det skadelig for barnet? Mamma spiste relativt usunt med meg, det gikk jo bra. Anonymkode: 21b47...015 Virker ikke sånn Anonymkode: 7f892...efd 6
Bisous Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 Jeg er i uke 10 nå, og har vært en del plaget med kvalme og oppkast siden uke 7. De dagene jeg er sikkelig kvalm og dårlig er det viktigste at jeg får i meg noe mat i det hele tatt. Da prioriterer jeg å spise det jeg har lyst på, og henger meg ikke så mye opp i å spise sunnest mulig. Jeg ønsker selvfølgelig å leve sunt i svangerskapet, men tenker at jeg får prioritere dette i større grad når formen blir bedre 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #7 Skrevet 5. mars 2016 De første månedene spiste jeg det jeg orket/klarte å få i meg ... Senere fokuserte jeg mer på kosthold igjen, og har spist relativt sunt gjennom de to siste trimesterne. Anonymkode: 2718c...5a3 2
FantasDick Skrevet 5. mars 2016 #8 Skrevet 5. mars 2016 Jeg levde på kanelgifler uke 7 - 11, men fokuserte veldig på kosthold resten av svangerskapet. Gikk nok helt fint her. 3
Gjest Runforit Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 Jeg hadde en lang periode der jeg så og si levde på Pepsi Max...Så fikk jeg dilla på tomater...og så levde jeg på melon en periode. Stort sett var fokuset på å få i meg nok kalorier da jeg hadde perioder med mye kvalme der jeg spydde hver ettermiddag/kveld. Jeg tok vitamintilskudd og folat på morgenen og så tar baby næringen den trenger. Det var jeg som led av det dårlige kostholdet isåfall. Så lenge en er normal, frisk og får i seg det meste av vitaminer, mineraler og nok næring til å komme seg gjennom dagen så er de 9 mnd man går gravid en unntakstilstand for de fleste. Det er selvsagt annerledes om en er veldig overvektig da det kan føre til fare for både mor og barn og da er det jo visse forhåndsregler en må ta i forhold til kostholdet, men utover det så er det litt vel mye hysteri når det kommer til gravide, vekt og kosthold om dagen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #10 Skrevet 5. mars 2016 Kjære deg! Skamme deg skal du ihvertfall ikke. Å skamme seg leder sjelden til konstruktiv endring. De første ukene kan være skikkelig tøffe, man er kvalm og trøtt og har ofte nok med å overleve dagen. Jeg hadde et veldig sunt kosthold og trente mye før jeg ble gravid, men i første semester lempet jeg mye på det. Nå i andre trimester har jeg fått mer overskudd til å spise sunt og være aktiv, men jeg er langt fra fanatisk. Faktisk kanskje mer fleksibel enn før. Pass på å unngå de matvarene som frarådes, forsøk å spise jevnlig slik at du får nok energi til å eventuelt ta tak i det videre. Superduperkjempesunn trenger man ikke være. Kan partneren din støtte deg og kanskje bidra i matlagingen fremover? Ellers finnes jo en del sunn nok og god nok ferdigmat. Et eple eller en annen frukt og grønnsak inni mellom måltidene. Bytte ut sjokoladen med en mindre sjokolade eller et knekkebrød med et tynt lag nugatti osv. Plutselig er du inne i andre trimester og kjenner deg litt bedre - da kan det fort bli lettere å være litt sunnere. Pust med magen, gi deg selv litt slack, ta noen små skritt nærmere det vanlige kostholdet ditt igjen når du er klar, og ikke skam deg. Lykke til med graviditeten! Anonymkode: d0f46...d2a 6
Lumos Skrevet 5. mars 2016 #11 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har følt litt på dette selv. Var veldig kvalm helt frem til midten av svangerskapet, og måtte bare spise det som fristet. Heldigvis "tålte" jeg ikke søtsaker på dette punktet i graviditeten, men det ble veldig ensformig mat, typ knekkebrød med hvitost X antall ganger om dagen. Nå som jeg ikke er kvalm har jeg spist relativt sunne middager (fisk, kjøtt, grønsaker etc), og brød/knekkebrød med sunt pålegg, men jeg klarer ikke å la være å spise godteri! Har et enormt søtsug... Prøver å drikke minimalt med brus, og det går heldigvis greit, men jeg har bare innsett at det er litt unntakstilstand å være gravid, og jeg har følt at jeg har trengt den kosen f.eks. sjokoladen er. Når dagene blir lange har iallfall jeg et ekstra behov for litt "kos", spesielt på kveldstid etter middag... Jeg synes du skal prøve så godt du kan å spise sunne måltider, men ikke vær så himla streng med deg selv om du ikke klarer å la være å spise litt sukker. Hold deg unna de matvarene som ikke er anbefalt gravide, røyk og alkohol, så tenker jeg at det får være bra nok! Vi er ikke overmennesker noen av oss! 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #12 Skrevet 5. mars 2016 Jeg var så klin gærn at jeg i svangerskapene mine spiste helt vanlig mat. Det gikk bra med alle sammen. Anonymkode: d42d2...cf4 5
GørilB Skrevet 5. mars 2016 #13 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har også spist som jeg gjorde før jeg ble gravid. Alt med måte tenker jeg 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #14 Skrevet 5. mars 2016 Jeg mistet helt sukkersuget. Spiser mye søtt og sjokolade vanligvis, men hele det suger forsvant. Og kom tilbake rett etterpå. Anonymkode: c27c7...6d7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #15 Skrevet 5. mars 2016 Babyen tar visst til seg den næringen den trenger, så det er i hovedsak du som blir underernært i første omgang. Hvis du er kvalm og trøtt kan det lønne seg å spise lite og ofte, og gjerne litt lett mat. Hva med å ta seg et eple innimellom? Man blir fort trett og uggen med for store blodsukkersvingninger, og det får man hvis man spiser usunn mat og sjeldne måltider, så du kan jo prøve og se om det hjelper? Anonymkode: 60ed8...44a 1
Gjest Sisti Skrevet 5. mars 2016 #16 Skrevet 5. mars 2016 Det var noen uker i første trimester jeg spiste ganske usunt. Matlysten var ikke på topp, jeg var sulten heeeele tiden, og var generelt ganske saltsjuk. Så det var noen uker jeg levde på usunn mat, men det ga seg heldigvis like fort som det kom. Nå spiser jeg sunt, men i tillegg dessverre en del sukker, så der må jeg skjerpe meg. Spiste ikke så mye sukker før jeg ble gravid.
Vattenflaska Skrevet 5. mars 2016 #17 Skrevet 5. mars 2016 Jeg levde på Ritz kjeks, hvit brød med Jarlsberg og kokt skinke og Farris de første tre månedene. Vær fryktelig dårlig. Nå er jeg i 8. måned og tvillingene ser ut til å ha det bra. Spiser normalt, får i meg frukt og grønt men spiser også en hel del snop i perioder. Det er helt greit og ikke noe å skamme seg for. Spis det du klarer.
Beccy87 Skrevet 5. mars 2016 #18 Skrevet 5. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg! Skamme deg skal du ihvertfall ikke. Å skamme seg leder sjelden til konstruktiv endring. De første ukene kan være skikkelig tøffe, man er kvalm og trøtt og har ofte nok med å overleve dagen. Jeg hadde et veldig sunt kosthold og trente mye før jeg ble gravid, men i første semester lempet jeg mye på det. Nå i andre trimester har jeg fått mer overskudd til å spise sunt og være aktiv, men jeg er langt fra fanatisk. Faktisk kanskje mer fleksibel enn før. Pass på å unngå de matvarene som frarådes, forsøk å spise jevnlig slik at du får nok energi til å eventuelt ta tak i det videre. Superduperkjempesunn trenger man ikke være. Kan partneren din støtte deg og kanskje bidra i matlagingen fremover? Ellers finnes jo en del sunn nok og god nok ferdigmat. Et eple eller en annen frukt og grønnsak inni mellom måltidene. Bytte ut sjokoladen med en mindre sjokolade eller et knekkebrød med et tynt lag nugatti osv. Plutselig er du inne i andre trimester og kjenner deg litt bedre - da kan det fort bli lettere å være litt sunnere. Pust med magen, gi deg selv litt slack, ta noen små skritt nærmere det vanlige kostholdet ditt igjen når du er klar, og ikke skam deg. Lykke til med graviditeten! Anonymkode: d0f46...d2a Dette var et veldig fint svar!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #19 Skrevet 5. mars 2016 Tusen takk for mange fine svar! Dere har fått meg til å føle meg bedre, og jeg innser at dette helt sikkert faller på plass igjen etterhvert Og jeg klarer jo tross alt å lure inn litt frukt og grønt her og der Takk! TS Anonymkode: 21b47...015
Surriball Skrevet 6. mars 2016 #20 Skrevet 6. mars 2016 (endret) Unngå å spise det som kan være farlig for barnet, og ellers er det et normalt variert kosthold som gjelder. Trenger ikke være mer komplisert enn det. Hilsen gravid med et avslappa forhold til mat. Endret 6. mars 2016 av Surriball
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå