Gå til innhold

Kan legevakta kontaktes ved problemer etter tanntrekking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk en visdomstann hos tannlegen mandag. Det har vært kjipt siden - vondt i hele høyre del av kjeven, høyre øre og høyre del av svelg, sant blåmerker, smerter og hevelse på kinnet. I tillegg har jeg ikke klart å åpne kjeven mer enn 1-2 cm, så får kun i meg bittelitt flytende føde som svelges på venstresiden. Har ikke klart å pusse tennene. Har egentlig ikke blitt noe bedre siden mandag, men heller ikke verre. 

Men i kveld derimot, har jeg fått mer vondt i selve "såret". Det lille jeg kan se baki der ser ut som det er betent. 

Så til det som egentlig var spørsmålet mitt: Kan jeg gå på legevakta med dette nå? Eller må jeg, siden det startet med en tann, gå til en (mye dyrere) tannlegevakt?

Og forresten, om noen har erfaring med tilsvarende situasjon - om dette er normalt eller ikke - hører jeg gjerne fra dere. 

Anonymkode: e9d6e...57c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan og bør gå på legevakta. Du høres ut til å ha kjevesperre, fordi du ikke klarer å gape slik at du får pusset tennene. Jeg vil tro du trenger antibiotika og det kan legevakten både vurdere og gi deg. Dra dit på grunn av smerte og ubehag, ikke fordi du ønsker antibiotika, da kan de avvise deg, om de er vrange. 

Anonymkode: 508f4...a72

AnonymBruker
Skrevet

Var ute for nøyaktig det samme for 1 mnd, og fikk da beskjed over telefon om å fjerne antibiotikastrimmel. Det ble en god del bedre, men det viste seg at det var det ene stinget som skapte problemer. Ring å spør, kan de ikke hjelpe ringer du tannlege.

Anonymkode: 4f70d...bb9

Skrevet

Dra på legevakta. Jeg har trukket alle visdomstenne og aldri vært i nærheten av det ubehaget du snakker om. Var litt ømt samme dagen og ubehagelig å tygge på den siden noen dager men ingen låst kjeve eller smerter utenom.

Skrevet

Ring dem å spør? Her sitter det en stakkars sykepleier å stirrer inn i veggen (eventuelt 3 fulle jenter og 7 rusmisbrukere og tre hysteriske mødre), kun fordi du ikke tar opp telefonen og ringer.

Ring meg ring meg, ta en sjangs å ring meg. Jeg skulle trodd Garbrielle var sykepleier på vakt på legevakten.

AnonymBruker
Skrevet

Ja legevakten kan hjelpe deg med det. Du har nok fått en infeksjon og trenger antibiotika. Høres ikke bra ut, og jeg som snart skal trekke mine blir ikke mindre redd av å lese sånt... 

Anonymkode: dc537...cba

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg opererte ut visdomstann fikk jeg beskjed om at det var noe som het tannlegevakt, som jeg kunne ringe om det oppstod problemer i helgen feks. Hvis det ikke finnes der du er, så kan du ringe legevakt. Så er det jo opp til de å vurdere, å ringe skader ikke.

Anonymkode: 81277...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ta en liten oppdatering: Jeg dro på legevakta i går kveld, uten å ringe først. De var veldig hyggelige, tittet på meg, skylte såret for puss, og ga meg resept på antibiotika. Presterte at de ikke var eksperter på tenner, men gjorde så godt de kunne. Ved forverring i løpet av helga skulle jeg kontakte dem eller gjerne tannlegevakten. Men ingen avvisning altså, ser dog ikke bort ifra at de hadde vist til tannlegevakten (kommunal) om den hadde vært åpen. 

Har begynt på antibiotika nå, og det har kanskje blitt litt bedre. Det som plager meg mest nå er at jeg i praksis har kjevelås, får altså ikke åpna mer enn 1-2 cm. Noen erfaring med dette?

Tusen takk for svar til alle!

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo ta en liten oppdatering: Jeg dro på legevakta i går kveld, uten å ringe først. De var veldig hyggelige, tittet på meg, skylte såret for puss, og ga meg resept på antibiotika. Presterte at de ikke var eksperter på tenner, men gjorde så godt de kunne. Ved forverring i løpet av helga skulle jeg kontakte dem eller gjerne tannlegevakten. Men ingen avvisning altså, ser dog ikke bort ifra at de hadde vist til tannlegevakten (kommunal) om den hadde vært åpen. 

Har begynt på antibiotika nå, og det har kanskje blitt litt bedre. Det som plager meg mest nå er at jeg i praksis har kjevelås, får altså ikke åpna mer enn 1-2 cm. Noen erfaring med dette?

Tusen takk for svar til alle!

TS

Jeg opplevde det med kjevelås FØR jeg trakk visdomstanna. Fikk antibiotika som ikke fungerte optimalt før jeg nesten var ferdig med kuren, så du må nok bare gi det noen dager. Det var forferdelig vondt og veldig slitsomt å ikke få i seg mat eller få pusset tennene.  De andre plagene dine: Trakk du visdomstann nede? Måtte det skjæres og sys? Jeg hadde vondt i 2 uker etterpå. Var kjempehoven og blå i ansiktet.

Anonymkode: cbdc2...59e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde det med kjevelås FØR jeg trakk visdomstanna. Fikk antibiotika som ikke fungerte optimalt før jeg nesten var ferdig med kuren, så du må nok bare gi det noen dager. Det var forferdelig vondt og veldig slitsomt å ikke få i seg mat eller få pusset tennene.  De andre plagene dine: Trakk du visdomstann nede? Måtte det skjæres og sys? Jeg hadde vondt i 2 uker etterpå. Var kjempehoven og blå i ansiktet.

Nei, det var faktisk oppe, som alle sier skal være enklere. Gjaldt ikke meg i alle fall. Har dog ikke trukket andre jeksler før, så vet ikke hvordan de er. Tannlegen mente i forkant at den skulle være enkel, men han hadde ikke sett at den satt fast i beinet, så måtte røske, skjære, jekke og bryte en hel masse før den var ute. Har sydd masse, hele kinnet var veldig hovent og stivt, hevelsen er nesten borte nå. Men har fremdeles vonde blåmerker på hele kinnet. Får ikke spist annet enn flytende føde, og ikke pusset tennene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var faktisk oppe, som alle sier skal være enklere. Gjaldt ikke meg i alle fall. Har dog ikke trukket andre jeksler før, så vet ikke hvordan de er. Tannlegen mente i forkant at den skulle være enkel, men han hadde ikke sett at den satt fast i beinet, så måtte røske, skjære, jekke og bryte en hel masse før den var ute. Har sydd masse, hele kinnet var veldig hovent og stivt, hevelsen er nesten borte nå. Men har fremdeles vonde blåmerker på hele kinnet. Får ikke spist annet enn flytende føde, og ikke pusset tennene. 

TS

Jeg har også hørt at nede er verst, men så lenge en må skjære, røske og dra, så blir det vel like ille. Trakk en oppe også. Var gjort hos vanlig tannlege på 10 min, inkl bedøvelse. Ingen plager når bedøvelsen gikk ut heller. Får vel kanskje ta seg en tur til tannlegen over helga og få sjekket om alt er som det skal? Ikke noe moro å gå sånn. Helga blir veldig lang i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...