Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp -har tapt mye penger på en ebay-handel som gikk helt galt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sint at jeg KOKER. Trenger virkelig hjelp av noen kyndige ebay-brukere - for jeg har virkelig blitt elendig behandlet og tapt 2500 kr!!!

Det startet med at jeg kjøpte en Michael Kors veske fra en selger i USA. Da jeg mottok vesken, så jeg straks at det var en annen farge enn den jeg hadde bestilt. Ble selvsagt sur og irritert, og staret umiddelbart en retursak, samtidig som jeg sendte en ganske krass melding til selger. Det hele utviklet seg til en ganske stygg kommunikasjon mellom oss, da selger ble sur fordi jeg ratet han dårlig. 

Få dager etter jeg hadde motatt vesken, ble den sendt i retur. Jeg måtte da betale for returkostnad. I tillegg hadde jeg jo betalt for frakt fra USA til Norge + fortolling etc. Totalt har dette kostet meg ca 2700 kr..

Det varte og rakk før jeg tilslutt mistet tålmodigheten og begynte å mase. Etter å ha sendt 4 forespørsler om å få tilbake pengene UTEN å få svar fra selger (enda jeg så at pakken var kommet frem), så mistet jeg tålmodigheten og skrev en ganske hard melding om at jeg ville be ebay om hjelp til å blokkere butikken hans om han ikke snart ga meg pengene mine tilbake.

Og hva skjer?? Selger har angivelig kontaktet ebay - og jeg vet overhode ikke hva han har skrevet til dem - men plutselig for jeg mail fra ebay med få minutters mellomrom om at de har åpnet en sak for å hjelpe SELGER, og få minutter senere kommer ny mail om at saken er ferdig behandlet og at jeg IKKE får pengene mine???!!!!!! HVA FAEN?? Ingen begrunnelse  -ingen argumenter, ingenting om hva faen selger har sagt til ebay - bare en kort mail om at saken er avsluttet o favør for selger.

Jeg er så jævlig sint nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Lett overalt på ebay etter mulighet for å komme i kontakt med de - men alt er basert på ferdige oppsett - og vesken jeg kjøpte er fjernet fra min liste. Finner INGEN kontaktmuligheter noen steder..

Hva gjør jeg nå? Det er snakk om mye penger - har bare lyst å begynne å grine her..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel ikke annet å gjøre enn å ta det som en dyr lærepenge. Man oppnår så mye mer om man opptrer hyggelig ;)

Anonymkode: 0ad7a...b3a

• Liker 42
Gjest morhjertegod
Skrevet

Har du tatt vare på kommunikasjonen mellom deg og selger, har du siden der bestillingen står, der skal jo også farge/detaljer ligge. Send denne til Ebay, kontaktinfo ligger på ebay siden. Ebay vil ikke ha missfornøyde kunder, så om der ser at du har rett, vil de ordne opp. Trøsteklem, håper det ordner seg.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Betalte du via paypal kan de også hjelpe deg og få pengene tilbake

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan betalte du for vesken? Har du lagret kommunikasjon mellom deg og selger? 

Vær klar over at språkbruken i kommunikasjon med utenlansdske personer bør modereres. 

Anonymkode: 33aac...c32

• Liker 9
Gjest Lalalala59
Skrevet

Du skulle aldri sendt den tilbake før du hadde klaget til Ebay og Paypal. Selger skal uansett betale returfrakt osv hvis han sendte feil farge. Har du bilde av den du bestilte og den du fikk? Helst med tidstempel på bildene.

AnonymBruker
Skrevet

Det var uklokt av deg å rate selgeren dårlig FØR vedkommende hadde mulighet til å gjøre opp for seg. Det står de fleste steder på ebay at du kommuniserer med selger FØR du gir feedback. Det at du ga dårlig feedback med en gang, tyder på mangel på tålmodighet og at du svertet selger før h*n fikk tid til å hjelpe deg. 

Betalte du med paypal kan de trolig hjelpe deg, betale deg tilbake. Du kan også vise kommunikasjonen mellom deg og selger på ebay, men igjen, det var vedig dumt av deg å rate FØR du hadde kommunisert med selger. Ingen ønsker dårlig rating, og det kan ikke tas tilbake ( sånn som jeg har forstått det ) hvis du først har ratet. Skjønner at selger ble sur for at du ratet FØR du kommuniserte med h*n. Det hadde jeg også blitt som selger.

Anonymkode: 32a9a...736

• Liker 25
Gjest chisandra
Skrevet

Fryktelig irriterende, med her høres det ut som du har blitt litt for hissig for raskt. Skjønner at det koker, men jeg har vært på eBay i mange, mange år, og for det meste går det riktig bra. De gangene jeg har møtt på problemer, har jeg kontaktet selger èn gang, (før karakter blir avgitt, de er livredde for å få negativ karakter og er derfor ofte på tilbyderlinjen da). Funker ikke det, går jeg rett til ebay, via skjemaet og krever handelen opphevet og pengene tilbake. Har alltid "vunnet".

Skrevet

Dere har helt rett i det at jeg selvsagt ikke skulle ratet han dårlig så kjapt.. Men det var måten han "behandlet" meg på som - sammen med feil vare og ekstra utgifter og merarbeid - gjorde at jeg snappa.. DET har jeg lært av. Har også handlet mye på ebay i mange år uten noen kjipe hendelser...

Det jeg derimot IKKE forstår, selv om jeg var litt krass, er at ebay kan beslutte at jeg IKKE har krav på å få tilbake pengene når selgeren har fått tilbake vesken? Det kan jo ikke være lovlig at han sitter med BÅDE varen og pengene??

Har forøvrig betalt via paypal, og ja - har all kommunikasjon på mailen min. Vet bare ikke helt hvor og hvem jeg nå kontakter.

• Liker 1
Skrevet

Ebay har forøvrig fjernet min rating også.. Ikke at det betyr en dritt for meg egentlig, men at han sitter med både veska og alle pengene - det er faktisk ikke greit.. Uavhengig av om jeg ratet for tidlig eller var litt sint i kommunikasjonen. Det var selger også. Det gir han ingen rett til å beholde 250 dollar.., ærlig talt..

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cessa74 skrev:

Dere har helt rett i det at jeg selvsagt ikke skulle ratet han dårlig så kjapt.. Men det var måten han "behandlet" meg på som - sammen med feil vare og ekstra utgifter og merarbeid - gjorde at jeg snappa.. DET har jeg lært av. Har også handlet mye på ebay i mange år uten noen kjipe hendelser...

Det jeg derimot IKKE forstår, selv om jeg var litt krass, er at ebay kan beslutte at jeg IKKE har krav på å få tilbake pengene når selgeren har fått tilbake vesken? Det kan jo ikke være lovlig at han sitter med BÅDE varen og pengene??

Har forøvrig betalt via paypal, og ja - har all kommunikasjon på mailen min. Vet bare ikke helt hvor og hvem jeg nå kontakter.

Prøv å kontakte paypal direkte. Spørs om ikke pengene er tapt i og med at ebay har gitt selger medhold, men prøv.

Anonymkode: f3194...1b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cessa74 skrev:

Ebay har forøvrig fjernet min rating også.. Ikke at det betyr en dritt for meg egentlig, men at han sitter med både veska og alle pengene - det er faktisk ikke greit.. Uavhengig av om jeg ratet for tidlig eller var litt sint i kommunikasjonen. Det var selger også. Det gir han ingen rett til å beholde 250 dollar.., ærlig talt..

Du må aldri true en selger med å kontakte eBay, da gjør de det først, og får mehold. Du må kontakte eBay først.

Anonymkode: 53325...8f5

• Liker 14
Gjest chisandra
Skrevet
6 minutter siden, Cessa74 skrev:

Henvend deg både til eBay og Paypal. Disse to har vel skilt lag nå, men du bør kunne få hjelp et av stedene. Aller helst til å få igjen pengene dine.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må aldri true en selger med å kontakte eBay, da gjør de det først, og får mehold. Du må kontakte eBay først.

Anonymkode: 53325...8f5

DET har jeg skjønt kan du si....

Regner også pengene for tapt, men synes dette er skremmende, spesielt siden det her faktisk er snakk om endel penger. At ebay bare kan kjøre over og bestemme at du har tapt en sak uten å spørre om noe eller be om kjøpers side av histiroen - det hadde jeg aldri trodd. Siste gang jeg handler på ebay iallefall, dyr lærepenge. Håper karma tar selgeren..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forhåpentligvis har du dokumentasjon (kvittering) på at du har sendt tilbake veska. I så fall kan du forsøke å kreve pengene tilbake gjennom Paypal. Hvis ikke du har det heller kan det bli vanskelig.

Anonymkode: 4c00f...db6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forhåpentligvis har du dokumentasjon (kvittering) på at du har sendt tilbake veska. I så fall kan du forsøke å kreve pengene tilbake gjennom Paypal. Hvis ikke du har det heller kan det bli vanskelig.

Anonymkode: 4c00f...db6

Ja, har selvsagt tatt vare på kvittering for retur. Skal sjekke med paypal. Takk for alle svar!

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Cessa74 skrev:

DET har jeg skjønt kan du si....

Regner også pengene for tapt, men synes dette er skremmende, spesielt siden det her faktisk er snakk om endel penger. At ebay bare kan kjøre over og bestemme at du har tapt en sak uten å spørre om noe eller be om kjøpers side av histiroen - det hadde jeg aldri trodd. Siste gang jeg handler på ebay iallefall, dyr lærepenge. Håper karma tar selgeren..

Dette er det dummeste jeg har hørt. Du reklamerer bare transaksjonen til banken din, eventuelt til PayPal. Det er gørrenkelt og begge instanser kan hjelpe deg.

• Liker 2
Skrevet

I tillegg kan du sende inn skjema til Ebay og spørre dem hvorfor de bestemte saken i selgers favør. 

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...