Gå til innhold

Hvorfor er leilighetene så billige i Sverige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du får jo fine leiligheter ned i 200 000 kr der, og hus som også er fine går for den prisen! Mens her må du over to millioner for å i det hele tatt få bolig. Hvorfor er det slik? Vurderer å flytte til Sverige!

Anonymkode: b5309...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel fordi du betaler kun for en "hyresrätt".

Anonymkode: 92ce4...4b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi lønnsnivået i Sverige er mye lavere enn i Norge. Dessuten varierer prisen veldig avhengig av hvor i Sverige det er. I de store byene er prisene utrolig høye på grunn av boligmangelen i Sverige, og prisene kommer nok bare fortsette å stige pga. flyktningkrisen. 

Anonymkode: e1819...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en fin leilighet for 400000 her i Norge også. Lønnsnivået er også lavere i Sverige. I Stockholm er vel prisene høyre enn i Oslo? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fordi du betaler kun for en "hyresrätt".

Anonymkode: 92ce4...4b2

En "hyresrätt" er ikke noe du kjøper, den leier du. Tror du mener "bostadsrätt" der du betaler penger til "bostadsrättsföreningen" for vedlikehold av felles arealer o.l. 

Anonymkode: e1819...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Poserose skrev:

Du får en fin leilighet for 400000 her i Norge også. Lønnsnivået er også lavere i Sverige. I Stockholm er vel prisene høyre enn i Oslo? 

Kan du gi oss eksempel på en fin leilighet i Norge til 400.000.

Anonymkode: 9662f...efe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi ordet "distriktspolitikk" eksisterer i mye mindre grad i Sverige enn i Norge og stort sett alt av arbeidsplasser, kollektivtransport etc. er konsentrert rundt noen få store byer sør i landet. Så ja, i enkelte områder i Sverige, for eksempel i Värmland, kan du finne svært billige bosteder. Ulempen er bare at det ikke finnes så mye annet og prisen gjenspeiler at det er få som vil eller kan bo der bl.a på grunn av at det ikke finnes arbeidsplasser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Boliger ser ut til ikke å ha verdi heller på samme måte. Mange bare forlater boligen og lar den forfalle. utrolig mange boliger som bare står tomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke sammenligne den svenske gläsbygden og Oslo når det gjelder boligpriser da. Skal man først sammenligne må man nesten sammenligne Oslo og Stockholm og boligprisene der en god del høyere enn i den norske hovedstaden.

56 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Boliger ser ut til ikke å ha verdi heller på samme måte. Mange bare forlater boligen og lar den forfalle. utrolig mange boliger som bare står tomme

Det samme har skjedd og skjer enda i Norge. For eksempel i små fiskevær nordpå. Husene er dårlige og har liten teknisk verdi slik at det koster svært mye å vedlikeholde dem og/eller sette dem i stand samtidig som salgsverdien er tilnærmelsesvis lik null. Da er den enkleste og billigste løsningen å la dem stå til nedfalls.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
7 minutter siden, Leo skrev:

Man kan jo ikke sammenligne den svenske gläsbygden og Oslo når det gjelder boligpriser da. Skal man først sammenligne må man nesten sammenligne Oslo og Stockholm og boligprisene der en god del høyere enn i den norske hovedstaden.

Det samme har skjedd og skjer enda i Norge. For eksempel i små fiskevær nordpå. Husene er dårlige og har liten teknisk verdi slik at det koster svært mye å vedlikeholde dem og/eller sette dem i stand samtidig som salgsverdien er tilnærmelsesvis lik null. Da er den enkleste og billigste løsningen å la dem stå til nedfalls.

Ja, det er nok slik der også. At de bare lar de forfalle pga de ikke får solgt dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi oss eksempel på en fin leilighet i Norge til 400.000.

Venninna mi eier en sentrumsnær, nyoppusset 2-roms i en veldig liten by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Poserose skrev:

Venninna mi eier en sentrumsnær, nyoppusset 2-roms i en veldig liten by. 

Til 400.000 ? Det tviker jeg på. Mulig hun bet det i innskudd, men hva er restgjelden. Leiligheter som er vanskelig å selge går ofte "billig"....de glemmer gjerne restgjelden som blir fellesutgifter.  Gjerne med 5-10 års avdragsfrihet. Du kan fortelle hvilke by det er så skal jeg finne ut prisen for deg. Det går ikke annet å bygge for den summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til 400.000 ? Det tviker jeg på. Mulig hun bet det i innskudd, men hva er restgjelden. Leiligheter som er vanskelig å selge går ofte "billig"....de glemmer gjerne restgjelden som blir fellesutgifter.  Gjerne med 5-10 års avdragsfrihet. Du kan fortelle hvilke by det er så skal jeg finne ut prisen for deg. Det går ikke annet å bygge for den summen.

Fant en på stedet som selges til ca 410000 inkl. Fellesgjeld. Den var uten bilder så regner vel med at standarden er dårlig. Den er sentral da. Det er for liten by til at jeg vil si det. 

Huset jeg snakket om ble bygget på 20-tallet så bygningskostnadene er nok dekket for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo fine leiligheter ned i 200 000 kr der, og hus som også er fine går for den prisen! Mens her må du over to millioner for å i det hele tatt få bolig. Hvorfor er det slik? Vurderer å flytte til Sverige!

Ja, vet om folk som har kjøpt fine hus i Sverige i helt ok stand med stor tomt til den prisen. (Ingen husleie)

Anonymkode: d7764...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet om folk som har kjøpt fine hus i Sverige i helt ok stand med stor tomt til den prisen. (Ingen husleie)

Ps

Dette er jo ofte på fraflyttede steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Poserose skrev:

Fant en på stedet som selges til ca 410000 inkl. Fellesgjeld. Den var uten bilder så regner vel med at standarden er dårlig. Den er sentral da. Det er for liten by til at jeg vil si det. 

Huset jeg snakket om ble bygget på 20-tallet så bygningskostnadene er nok dekket for lengst. 

Nå har du avslørt deg. Jeg vet hvor hun bor :ph34r:

18 timer siden, Poserose skrev:

Fant disse, da:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=70492996&fks=70492996 

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=68241020&fks=68241020

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=52780259

Men jeg vil ikke si at de er spesielt fine. Den siste går an. 

Resten som ligger ute er oppussingsobjekter langt fra sivilisasjon.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mysticgirl skrev:

Det skjer her også, mang ei lån på fraflyttede gårder står igjen og forfaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Venninna mi har kjøpt et hus fullt møblert for 200 000 kroner og det er superfint og oppusset! I nordsverige!

Her er det jo umulig , de som går for det her i norge er restaureringsobjekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 5.3.2016 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Venninna mi har kjøpt et hus fullt møblert for 200 000 kroner og det er superfint og oppusset! I nordsverige!

Her er det jo umulig , de som går for det her i norge er restaureringsobjekter

Det har søsteren  min også gjort! Betalte 150

Anonymkode: 2070b...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...