Gå til innhold

Lån til egenkapital ved kjøp av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har erfaring/kunnskap om det er mulig å få lån til egenkapital for å få kjøpt egen bolig? Da tenker jeg gjennom banken, og ikke type kredittkort etc. 

Om jeg sparer vil det ta flere år før jeg vil ha opparbeidet meg nok egenkapital, og har heller ikke foreldre som kan stå som kausjonister. 

Jeg har 100% fast stilling, er det slik at ALLE banker krever 15% egenkapital, eller kan det være noen som er "snille" og ser bort i fra dette? 

Hører gjerne om deres erfaringer! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle banker/filialer forholder seg til dette.

Selv hat vi god dialog med banken vår, og vi hadde ikk 15% i egenkapital da vi kjøpt for 3 år siden eller når vi bygde nytt nå. Men vi har stabile jobber, ryddig økonomi og en god del oppspart på BSU som bare står og øker - dette er en trygghet for banken. Så individuelle hensyn kan tas! 

Anonymkode: eabdf...17c

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det mulig å få utbetalt 18 000 i måneden og ikke ha flere tusen til overs til sparing? Jeg ville redusert utgiftene drastisk og spart mer.

Skrevet (endret)

feil tråd.

Endret av drikkerbrushverdag
Skrevet
18 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan er det mulig å få utbetalt 18 000 i måneden og ikke ha flere tusen til overs til sparing? Jeg ville redusert utgiftene drastisk og spart mer.

Hvor får du 18000,- fra?

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, pappkopp skrev:

Hvor får du 18000,- fra?

Det er det minste noen med fulltidsjobb realistisk bør tjene etter skatt?

Skrevet

Bare siden sommeren i fjor har det blitt mye, mye vanskeligere å få boliglån, og banker kan få store konsekvenser av finanstilsynet hvis de gir ut for høye lån, eller lån uten 15% egenkapital. 

Du kan nok være heldig, men jeg ville ikke satset på det.

I tillegg vil alle lån du tar telle som en lånetyngde. Tar du et egenkapitalslån, kan dette potensielt bety at du ikke vil ha muligheten til å få et like høyt lån som du ville fått uten noen form for lån. Din inntekt vil ikke nødvendigvis klare en renteøkning, og da får du som regel et blankt nei. Belåningsgraden din ville blitt for høy, eller du hadde hatt "lån til over pipa," om du vil.

Skrevet (endret)
Den 4 March 2016 at 17.33, ambivalentReaction skrev:

Jeg har ca 24000 utbetalt i mnd. Sparer hver mnd, men mangen tusen er det ikke nok til å legge av. Leier jo leilighet nå, så det går 10 000 der + strøm + Internett, ja du skjønner tegninga. For å ikke nevne andre utgifter som mobil, forsikring, Lånekassen osv. Så hvordan du hadde fått til å spare flere tusen med 18 000 i lønn skulle jeg likt å visst. Jeg har regnet at det vil ta meg 3 år for å spare nok til egenkapital med min økonomi og utgifter. Poenget er at jeg ønsker å putte pengene i mitt eget nå snart, og ikke bli boende her i 3 år til. 

Endret av Mihajla
  • Liker 2
Skrevet
9 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

feil tråd.

Åja, går det an å flytte den?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tar mange år å spare opp egenkapital. Sånn er det for de fleste. 

Det er mulig å ta opp eget lån for egenkapital, evt det du trenger over 85%. Disse lånene har ofte høy rente, ikke avdragsfrihet og du bør ha relativt stabil inntekt og utsikter til inntekt for å få det. Så får du spørre deg selv om det er verdt å bli så nedlesset med lån og renter, bare for å eie en bolig. 

Anonymkode: dc302...bbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja så klart tar det tid å spare. Hva trodde du da? Du får spare sånn som alle andre til du får råd.

Anonymkode: feea1...84c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Mihajla skrev:

Åja, går det an å flytte den?

Jeg redigerte posten fordi jeg hadde svart på feil tråd ;) Men siden jeg først er her... Jeg ville heller holdt ut de tre årene. Jeg gikk for en leilighet jeg hadde nok egenkapital til (vurderte en litt dyrere, da med kausjonist eller lån til ek), og i ettertid er jeg glad for at jeg ikke gikk for å låne penger til egenkapital da det er stramt nok å betjene boliglånet. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja så klart tar det tid å spare. Hva trodde du da? Du får spare sånn som alle andre til du får råd.

Anonymkode: feea1...84c

Skjønner jo at det tar tid å spare selvfølgelig, er jo derfor jeg skriver her for å undersøke om det finnes alternative muligheter når man ønsker egen bolig i nærmeste fremtid. 

Skrevet
2 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg redigerte posten fordi jeg hadde svart på feil tråd ;) Men siden jeg først er her... Jeg ville heller holdt ut de tre årene. Jeg gikk for en leilighet jeg hadde nok egenkapital til (vurderte en litt dyrere, da med kausjonist eller lån til ek), og i ettertid er jeg glad for at jeg ikke gikk for å låne penger til egenkapital da det er stramt nok å betjene boliglånet. 

Ja det er sikkert det mest fornuftige *sukk*. Er liksom på et sted i livet det man er lei av å bo med andre og ikke etablere seg. Føler jeg står på stedet hvil og at det å eie egen leilighet ville vært et skritt i riktig retning :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hos Sparebank1-kjeden har de lån for dem under 34 år. Da får du fullfinansiere dersom du kan håndtere lånene. Ung34 eller noe slikt. Vet flere har det samme.

Da får du topplån, men dette har en vesentlig høyere rente. Ta direkte kontakt med banken og få møte med dem.

Anonymkode: f9d94...88e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mihajla skrev:

Skjønner jo at det tar tid å spare selvfølgelig, er jo derfor jeg skriver her for å undersøke om det finnes alternative muligheter når man ønsker egen bolig i nærmeste fremtid. 

Men jeg skjønner ikke at det er bedre å eie bolig, men betale dyre renter og ha mindre penger å rutte med, enn å spare noen år og ha det mer romslig økonomisk? Men man prioriterer jo det man vil. Egenkapitallån har gjerne en rente på 15-18 % - synes du fortsatt det er verdt det?

Anonymkode: dc302...bbd

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hos Sparebank1-kjeden har de lån for dem under 34 år. Da får du fullfinansiere dersom du kan håndtere lånene. Ung34 eller noe slikt. Vet flere har det samme.

Da får du topplån, men dette har en vesentlig høyere rente. Ta direkte kontakt med banken og få møte med dem.

Anonymkode: f9d94...88e

Takk for tips, det skader jo ikke å ha et møte med banken så kan de jo også hjelpe meg å se på om det er realistisk for meg å kunne betjene lånet 

Skrevet
13 minutter siden, Mihajla skrev:

Jeg har ca 24000 utbetalt i mnd. Sparer hver mnd, men mangen tusen er det ikke nok til å legge av. Leier jo leilighet nå, så det går 10 000 der + strøm + Internett, ja du skjønner tegninga. For å ikke nevne andre utgifter som mobil, forsikring, Lånekassen osv. Så hvordan du hadde fått til å spare flere tusen med 18 000 i lønn skulle jeg likt å visst. Jeg har regnet at det vil ta meg 3 år for å spare nok til egenkapital med min økonomi og utgifter. Poenget er at jeg ønsker å putte pengene i mitt eget nå snart, og ikke bli boende her i 3 år til. 

10 000 er jo svindyrt å bo for en person. Selv i Oslo kan du jo finne en billigere plass. 8000 for bolig og strøm. 200 til mobil, 300 til forsikring (innbo + reise), og så har man 9500 til alt annet. Der vil en 800 gå til transport, og en tre tusen til mat og klær. Da har man 5700 i måneden man kan spare.

Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

10 000 er jo svindyrt å bo for en person. Selv i Oslo kan du jo finne en billigere plass. 8000 for bolig og strøm. 200 til mobil, 300 til forsikring (innbo + reise), og så har man 9500 til alt annet. Der vil en 800 gå til transport, og en tre tusen til mat og klær. Da har man 5700 i måneden man kan spare.

Hvis man tar regnestykket ditt og trekker fra 4000 faste utgifter til Lånekassen så sitter jeg igjen med 1700 til sparing. 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, Mihajla skrev:

Hvis man tar regnestykket ditt og trekker fra 4000 faste utgifter til Lånekassen så sitter jeg igjen med 1700 til sparing. 

Har du 750 000 i lån? Og kun 24 000 utbetalt i måneden? Ja, da skjønner jeg at det er vanskelig å spare, men hva i allverden kostet så mye å bli? Du kunne jo blitt pilot for den summen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...