AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #1 Skrevet 4. mars 2016 Noen mennesker tar sitt eget liv på plasser med stort publikum, offentlige plasser og sånn.. Og velger å hoppe fra bruer, hvor folk kan se. Og de velger veldig drastiske metoder. Jeg lurer på hva er det som gjør at man velger å ta sitt eget liv på denne måten? Anonymkode: 3b94c...1db
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 De hopper nok ikke fra bro så folk kan se. Anonymkode: dbf07...259 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 Selvmord er heller ikke et valg. Det er heller fortvilelse. Anonymkode: dbf07...259 6
Nowayback Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Oppmerksomhetsbehov. De føler nok for å bli sett av noen. Kanskje også et håp om at noen virkelig bryr seg. Sikkert noe i den duren.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen mennesker tar sitt eget liv på plasser med stort publikum, offentlige plasser og sånn.. Og velger å hoppe fra bruer, hvor folk kan se. Og de velger veldig drastiske metoder. Jeg lurer på hva er det som gjør at man velger å ta sitt eget liv på denne måten? Anonymkode: 3b94c...1db Jeg tror det heller er mer snakk om et rop om hjelp, at noen kan se de, bry seg og evt stoppe de fra å ta sitt eget liv. De som virkelig ønsker det, de oppsøker nok ikke offentligheten med mindre det er snakk om en sikker død. Jeg har selv vært i en fortvilet situasjon og fant ut at selvmord var den eneste trøsten/løsningen. Jeg husker den "gode" følelsen av å planlegge min egen død. Det var mange muligheter og alternativer jeg sjekket før jeg valgte en av de. Holdt meg unna der sjansen for å bli stoppet var stor. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg fortsatt er i live. Jeg er glad for at det skjedde og bruker erfaringen min til å hjelpe andre. Anonymkode: a152c...571 3
globalagogo Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, gutt_86 skrev: Oppmerksomhetsbehov. De føler nok for å bli sett av noen. Kanskje også et håp om at noen virkelig bryr seg. Sikkert noe i den duren.. Bli sett? For så å dø? Jeg tror ikke det, men. Ingen av oss har fasiten. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 Folk som faktisk forsøker å ta selvmord, tenker vel ikke helt slik. De tenker vel først og fremst på at de faktisk ønsker å ta selvmord, og så tenker de kanskje ikke over at noen andre kanskje får øye på dem i "gjerningsøyeblikket" Anonymkode: 7375c...9d3 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 De er så syke at de ikke skjønner hva de gjør.. De vil bare gjøre noe, enten for å få hjelp, eller avsluttet livet. Det er synd på dem, og de trenger hjelp! Samtidig blir jeg litt forbannet på de! At de kan være så ego at de utsetter andre, uskyldige mennesker for grusomme syn.. Jeg har selv kjørt bil, og møtt en som ville ta sitt liv med å hoppe ned på motorveien ved en bru.. Heldigvis var politet der, og fikk tatt personen, men tenk om han eller hun hadde klart det, hoppet rett i min bil, som mine barn satt i! Det hadde jo ødelagt dem! Er heller ikke så lenge siden det var en person som løp rett ut på e18 her, rett foran en lastebil. Lastebilsjåføren ble helt ødelagt etterpå, og det er jo ikke så rart. Han sliter mest sannsynlig enda. Anonymkode: d7f71...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 Noen må rydde opp etterpå, og det blir lettere hvis man gjør det et relativt sentralt sted enn langt ute i skogen. I tillegg må bakken være hard (fjell, brostein eller asfalt). Ute i naturen er det mye trær og relativt myk jord så sjansen er større for at man overlever men f.eks. blir lam. I verste fall blir man liggende hardt skadet til man dør av tørst. Anonymkode: 87d4d...d3e 1
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen mennesker tar sitt eget liv på plasser med stort publikum, offentlige plasser og sånn.. Og velger å hoppe fra bruer, hvor folk kan se. Og de velger veldig drastiske metoder. Jeg lurer på hva er det som gjør at man velger å ta sitt eget liv på denne måten? Anonymkode: 3b94c...1db Noen ganger vil man bare at noen skal bry seg, og legge merke til seg. Som et siste "FUCK YOU" til verden. Selvmordsfantasier er litt som sexfantasier, man vil ha litt dramatikk og teatriskhet. Endret 4. mars 2016 av ambivalentReaction
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 Man tenker ikke på slikt når man er i det. Anonymkode: b62a0...ce9 1
Pterinochilus Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvmord er heller ikke et valg. Det er heller fortvilelse. Anonymkode: dbf07...259 Selvfølgelig er selvmord et valg. Mange som begår selvmord har tenkt over det og planlagt det i lang tid. Fortvilelse og desperasjon ligger nok bak valgene, men et valg er det like fullt. 4
Frida Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 3 minutter siden, Pterinochilus skrev: Selvfølgelig er selvmord et valg. Mange som begår selvmord har tenkt over det og planlagt det i lang tid. Fortvilelse og desperasjon ligger nok bak valgene, men et valg er det like fullt. Men kanskje ikke et så rasjonelt valg som mange vil ha det til? 2
Pterinochilus Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 1 minutt siden, Frida skrev: Men kanskje ikke et så rasjonelt valg som mange vil ha det til? Vi tar alle mange valg her i livet som er styrt av følelser og ikke kan kalles "rasjonelle".
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvmord er heller ikke et valg. Det er heller fortvilelse. Anonymkode: dbf07...259 Eeeeh hva? Spar meg for sånt pisspreik. Anonymkode: bb50a...cf6 3
Frk.K Skrevet 5. mars 2016 #16 Skrevet 5. mars 2016 Ryddet for selvmordstanker og svar til dette. Frk.K, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #17 Skrevet 5. mars 2016 De som tar livet sitt tenker overhode ikke rasjonelt, jeg lover. Jeg tviler sterkt på at folk som sliter og tar livet sitt har noen som helst klar tanke. Det er ikke noen som tar livet sitt for moro skyld, så de er ganske desperate. Har selv ett forsøk bak meg og jeg var overhode ikke rasjonell på noen som helst måte de 3 mnd fra noe skjedde meg til jeg prøvde å ta livet mitt. Jeg hadde barn boende hos meg og jeg vet de ville fått det helt jævlig hvis forsøket mitt hadde lyktes. Denne perioden tenkte jeg kun på at det beste for ALLE var at jeg døde. I ettertid er jeg kjempeglad for at jeg ble reddet og kommer aldri til å gjøre ett nytt forsøk. Jeg anser heller ikke det som egoistisk å ta sitt eget liv, selv om mange sitter igjen med masse spørsmål og sorg. Det er enda mer egoistisk å tenke at den som sliter bare får skjerpe seg og ta hensyn til de rundt seg. Anonymkode: c340f...dd1 1 1
Snop Skrevet 5. mars 2016 #18 Skrevet 5. mars 2016 Bortsett fra planlegging som trengs for at det skal gjøres mest mulig effektivt, tenker man lite på sånne ting når det har gått såpass langt... Uten at jeg kan snakke for alle som har gjort dette. Hadde man klart å tenke på, eller ta hensyn til hva andre føler rundt det, hadde man ikke gjort det i utgangspunktet. Oppmerksomhetsbehov eller egoisme er det siste jeg tenker om de som velger å gjøre dette. Og så har det seg slik at mange av de mest effektive metodene dessverre er på steder som er offentlige, med hard asfalt, kjøretøy etc. Det er også, som noen andre har nevnt, greit å sikre seg mot å ligge der som en grønnsak om det ikke funket som man tenkte - noe det ekstremt ofte ikke gjør. Selvmordsforsøk er statistisk sett overraskende lite effektive. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #19 Skrevet 5. mars 2016 11 minutter siden, Snop skrev: Bortsett fra planlegging som trengs for at det skal gjøres mest mulig effektivt, tenker man lite på sånne ting når det har gått såpass langt... Uten at jeg kan snakke for alle som har gjort dette. Hadde man klart å tenke på, eller ta hensyn til hva andre føler rundt det, hadde man ikke gjort det i utgangspunktet. Oppmerksomhetsbehov eller egoisme er det siste jeg tenker om de som velger å gjøre dette. Og så har det seg slik at mange av de mest effektive metodene dessverre er på steder som er offentlige, med hard asfalt, kjøretøy etc. Det er også, som noen andre har nevnt, greit å sikre seg mot å ligge der som en grønnsak om det ikke funket som man tenkte - noe det ekstremt ofte ikke gjør. Selvmordsforsøk er statistisk sett overraskende lite effektive. Veldig enig i det du sier her! Men sånn egentlig, så er det jo ikke så overraskende at det ofte failer, for det første skal det mer til å dø enn mange tror (å ender da ofte opp med å skade seg selv hardt, fremfor å dø), og i tillegg er det jo grunnleggende at kroppen stritter i mot når man prøver å skade seg selv/ta livet sitt, for å lykkes, må man faktisk klare å overgå overlevelsesinstinktet man naturlig har. Jeg har ikke prøvd å ta mitt eget liv, men jeg har vært til stede ved to selvmordsforsøk, helt grusomt å 'bli utsatt' for noe slikt. Personen lever heldigvis i dag, men frykten for at hn skal prøve igjen, ligger jo der. Anonymkode: aee38...b01 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #20 Skrevet 5. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som faktisk forsøker å ta selvmord, tenker vel ikke helt slik. De tenker vel først og fremst på at de faktisk ønsker å ta selvmord, og så tenker de kanskje ikke over at noen andre kanskje får øye på dem i "gjerningsøyeblikket" Anonymkode: 7375c...9d3 Det er flere eksempler på folk som har tatt livet sitt i full offentlighet, også på pressekonferanser, som nøye planlagte handlinger. Anonymkode: aa6b2...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå