Gå til innhold

Venninne som spiser opp mye av maten min. Frekt å si ifra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som ELSKER mat. Hun er visst alltid sulten. Er hun på besøk går hun i skuffer og skap. Se om hun finner noe godt. Er jeg på toalettet, så kan kan hun begynne å drikke opp brusen min og si "Ops jeg var så tørst " Sist hun var her, så spiste hun 7 brødskiver, skolebrødet mitt, isen og nuddel pakka. Ja, hun er overvektig. 

Jeg har ikke så god råd og merker jeg blir irritert når hun alltid skal ha mat når hun er på besøk. Får meg ikke til å si nei heller. Så klart skal gjestene mine få mat hvis de er sultne, men hun spiser så mye! Hun er veldig gnien på å gi gjestene sine mat når vi er på besøk. Kan steke pizza og ikke spørre om vi vil ha.

Men er jeg frekk hvis jeg sier ifra? 

Anonymkode: 911da...8b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du hadde min sympati helt til du kom med overvektkommentaren. Den kunne du ha spart deg. Hvis du ikke liker at folk tar ting fra deg så sier du i fra. Ha litt bein i nesa da, jente.

Anonymkode: f2770...8b5

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke frekk hvis du sier ifra!  Hun vil jo ikke gi gjestene sine mat, så hvorfor skal du gi henne mat? Det går begge veier. Si du har dårlig råd og hun kan ikke spise så mye

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde min sympati helt til du kom med overvektkommentaren. Den kunne du ha spart deg. Hvis du ikke liker at folk tar ting fra deg så sier du i fra. Ha litt bein i nesa da, jente.

Hvorfor henger du deg opp i det?  Hadde du reagert på samme måte hvis hun sa venninnen var undervektig eller slank?

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, LeilaS skrev:

Hvorfor henger du deg opp i det?  Hadde du reagert på samme måte hvis hun sa venninnen var undervektig eller slank?

Vekt spiller ingen rolle i problemstillingen. Hvis venninnen hadde stjålet sminke eller penger, hadde det vært et poeng å nevne vekta da?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må si ifra på en fin måte, sånn omtrent "Klart du kan få en skive, men det er alt brødet og pålegget jeg har denne uken", eller "Vi kan dele på en pizza, vipps over penger så bestiller jeg".

Du kaller henne en venninne, og da må man jo kunne si man si at dette er lt brødet og pålegget jeg har resten av uken, men klart du kan få en skive dersom du er sulten.

Er det vanlig at besøk og venner raider skuffer og skap og forsyner seg selv i hytt & gevær og spiser opp det de finner når den de er på besøk hos er på badet ? :blink:

Det kjenner jeg at jeg aldri i verden kunne gjort, ikke hos mine foreldre en gang og langt mindre hos venner !

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er ekkelt å si fra, og jeg vet ikke om jeg hadde klart det selv, men du bør jo gjøre det. Si at du ikke har så mye penger at hun ikke kan spise opp det du har, men at dere kanskje heller kan spleise på lunsj/middag/kveldsmat når hun kommer på besøk. F.eks. at en kjøper rundstykker, og den andre pålegg e.l. Da får hun mat, og du slipper å kjøpe alt. 

Ellers så kan du foreslå å møte henne ute istedenfor hjemme hos deg, så slipper du problemet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si til henne at du ikke har mye penger til mat, f.eks at du kan maks bruke 2000 kr i mnd, eller 70 kr dagen på mat. Si at det i lengden blir dyrt når hun alltid skal spise hos deg. At det går fint at hun forsyner seg hos deg, men da forventer du at det er en balanse der, at du også får forsyne deg når du er hos henne. At hun kanskje kan kjøpe med en middag neste gang hun kommer på besøk. Det må hun forstå, og ikke bli fornærmet over.

Anonymkode: 7a539...538

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wonder Woman

Frekk venninne du har!

Si at du har dårlig råd og ikke kan gi mat til henne (spandere ikke hun,så ikke spandere ikke du)

Men at dere bestiller eller kjøper mat i butikkken dere spleiser på eller at dere er kun hos henne-eller ute på cafe eller noe

jeg har en bror som var sånn. voksen mann på nesten 50 år,og det irriterende faren min og til slutt sa i fra og han,broren min begynte å spise før han kom :)

Endret av Wonder Woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som ELSKER mat. Hun er visst alltid sulten. Er hun på besøk går hun i skuffer og skap. Se om hun finner noe godt. Er jeg på toalettet, så kan kan hun begynne å drikke opp brusen min og si "Ops jeg var så tørst " Sist hun var her, så spiste hun 7 brødskiver, skolebrødet mitt, isen og nuddel pakka. Ja, hun er overvektig. 

Jeg har ikke så god råd og merker jeg blir irritert når hun alltid skal ha mat når hun er på besøk. Får meg ikke til å si nei heller. Så klart skal gjestene mine få mat hvis de er sultne, men hun spiser så mye! Hun er veldig gnien på å gi gjestene sine mat når vi er på besøk. Kan steke pizza og ikke spørre om vi vil ha.

Men er jeg frekk hvis jeg sier ifra? 

Hvordan er dette mulig? Jeg prøver å vri hodet rundt og sette meg inn i perspektivet til folk som tenker sånn, men klarer ikke.

Hvordan rasjonaliserer sånne folk dette?

Anonymkode: 8bf25...baf

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er frekt nok at hun går i dine skap og tar mat uten lov, så hvorfor hadde det vært frekt å si at det faktisk ikke er OK?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare tøffe deg opp, gå på besøk og forsyn deg villt. Protesterer hun, så sett dine mest uskyldige lyseblå på henne og si "dette har jeg jo lært av deg"

Eller, så må du gi beskjed om at nei, du har ikke økonomi til å fø på henne også.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vekt spiller ingen rolle i problemstillingen. Hvis venninnen hadde stjålet sminke eller penger, hadde det vært et poeng å nevne vekta da?

Nei, men det heller ikke noe poeng i å henge seg opp i detaljer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.  Jeg får prøve å si ifra neste gang.  Det er ubehagelig og ekkelt. Håper ikke hun blir sur da.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det synes jeg var litt frekt!

Jeg ville aldri gått i venners skap og funnet meg mat, og om, så ville jeg spurt først om det var ok. 

Er det bare deg dere er hos? I såfall synes jeg det er på sin plass at du ber henne av og til ta med noe om hun er sulten/dere skal lage noe mat. 

Kanskje du neste gang kan si "Jeg har laget EN pizza til oss i kveld. Hvis du er mer sulten eller vil ha noe annen snacks så er det fint om du tar med deg dette selv. Jeg har dessverre ikke råd til å by på noe annet i kveld". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Jeg får prøve å si ifra neste gang.  Det er ubehagelig og ekkelt. Håper ikke hun blir sur da.

Ts

Hun blir sikkert sur. Fordi det virker som hun ikke har sosiale antenner. Men, du må jo bare si ifra selv om hun blir sur. Kanskje hun reagerer med å bli sur fordi hun blir flau. Men, hun kan jo ikke spise opp maten din. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Hahaha. Det var ikke lite. Jeg hadde latt brødet og skolebrødet mugne og dekket til muggflekkene med mel. Isen hadde jeg latt stå ute i to døgn og deretter fryst den igjen. Hell en pakke salt i brusen og skru igjen korken. Kommenterer hun dette, så sier du "Jeg liker sopp, surmelk og salt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten det er utrolig at folk oppfører seg sånn, men hun er vel veldig komfortabel i ditt selskap og føler seg som hjemme hos deg. Jeg skjønner at det er ubehagelig å ta det opp med henne, men har du ikke råd til å brødfø henne i tillegg til deg selv så må det gjøres og hun burde ha forståelse for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...