Gå til innhold

Svigersøster som mangler respekt for andres tid/planleggingsbehov. Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Atter en gang sitter vi igjen med svarteper fordi min samboers søster (skiltdame i 50 årene med 2 barn på 13 og15) ovrhode ikke har respekt for at ferier og sammenkomster må planlegges også fra vår side. 
Denne gangen dreier det seg om deling av ei familiehytte i påsken, og jeg behøver innspill på om det er jeg som overreagerer eller om det faktisk er på sin plass å bli litt irritert?

Først; forrige påske hadde vi i lang tid bedt henne om å si ifra når hun ønsket å være på hytta. Vi ønsket å invitere med oss et vennepar med 1 barn, så vi følte det var greit å få avklart i god tid. Tok dette opp med henne og min samboers foreldre som eier hytta. fra desember 2014 - uka før påske 2015 hadde vi ikke engang fått et svar på om hun ville benytte hytta. Vi planla da å ta noen dager alene (etterlengtet) jeg og min samboer, for så å få venner oppover noen dager senere. Uka før påske reiser hun imidlertid til hytta og sier da til oss at hun blir til mandag. Vi tilpasser oss og reiser mandag slik at vi er fremme mandag kveld. Da er hun fortsatt på hytta. Vi har med vennepar og et ekstra barn. Trangt.
Så sier hun mandag "at siden været var så fint, så orker de ikke reise før dagen etter. Grei skuring. Vi har med pølser og sper på middagen som var planlagt slik at den rekker til 3 ekstra personer. Tirsdag kommer, og hun drar aldri. Istedet ringer hun jobben og ber om hjemmekontor de neste dagene - så setter hun seg ned fra tirsdag til torsdag og kupper den lille stueplassen vi har med PC, telefoner i ett og hele hyttekosen er nå blitt et fjernkontor for jobben hennes, der vi må ta hensyn til henne. Min veninne, som jeg hadde lyst å få litt mer tid til enn ellers i året og jeg, kan ikke føre en eneste samtale uten at hun bryter inn. Min veninne så ut som et spørsmålstegn alle disse dagene og lurte på hva i alle dager hun tenkte på, og om hun totalt manglet sosiale antenner. Det var trangt nok uten vårt vennepar, for å si det slik.
Alle disse ekstra dagene drikker hun vin, øl, cognac og de får servert mat som overhode ikke tilbyr seg å betale for. (vi hadde spesialbestilt enkelte måltider samt spesialbestilt vin fra polet før turen - beregnet på 4 voksne og 1 barn)

Nå i år har vi på nytt forsøkt å få et svar fra henne ang påsken. Vi spurte første gang i jula når alle var samlet (slik at vi hadde mange vitner på at hun ble spurt) og fikk tll svar at "det fikk vi ta når det nærmet seg". Jeg sa da, at 3 mpneder er kort tid, da jeg kommer fra en annen kant av landet. Og om det er slik at vi ønsker å reise dit i påsken, så lønner det seg å være tidlig ute med flybiletter. Tog er ikke aktuelt, så vi kan kun benytte fly for å komme til "min familie". Til tross for at hun viste dette har vi først nå i dag fått svar fra henne. da kupper hun hele hytta i totalt 8 dager, mens vi står igjen med 4 dager der vi er alene med el u våre venner. Hans søster ser imidlertid ikke problemet; hun mener vi kan være der samtidig alle sammen. jeg forsøker å forklare henne at vi har hatt så dårlig råd de siste 3 årene at eneste feriemulighet for oss er hytta. I tillegg har vi vært igjennom en tøff prosess med IVF og min mann har hatt en kafkaprosess med nav i forb med en skade på jobben. jeg sier også rett ut at det hadde vært godt med litt tid for seg selv, men det har hun null forståelse for. (sist vi delte hytte i sommer, spankulerte hun også inn på vårt soverom mens vi hadde sex. Det var liksom helt naturlig.....)
Så får vi vite i dag at den ene dattra skal på en aktivitet rett før påske, og at det har de bestilt biletter til for mange mpneder siden. Mao, hun må jo ha hatt en plan for påsken på ett eller annet vis? Jeg sitter igrunnen her som et spørsmålstegn...

Nå er det for sent å bestille billige flybiletter noe sted og jeg ser for meg at det blir "bypåske på oss"
Jeg er ikke så opptatt av svaret hun gir, utfallet av fordelingsnøkkel osv osv, Hun får "ta til hun skjemmes" når det gjelder å bruke hytta, men at hun aldri kan vise respekt for at vi faktisk også må planlegge liv, ferier, invitasjoner osv osv, det har jeg liten forståelse for.
Selv er hun en slik duracellkanin som tyter og kjater og snakker i ett om ingenting og selvfølgeligheter. Det er en påtatt optimisme og "gud nå har vi det hyggelig" som gjør meg utslitt mentalt når det skal foregå dager til ende. Jeg har en krevende jobb der jeg hele tiden må være på topp mentalt og fysisk og hele jobben min dreier seg om  å løse andre menneskers problemer. For meg som er en relativt introvert person som er avhengig av å samle energi ved å være litt alene av og til, blir slike påtvungede sammenkomster en belastning og ikke en hygge. Pluss på 3 mislykkede IVF -forsøk, timevis med overtid og min samboers sykdom, så blir livet ikke så veldig mye enklere. jeg skal ikke klage, men si meg overreagerer jeg når jeg syns hun er frekk?

Hilsen ganske oppgitt og maktesløs svigerdatter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun førsteprioritet på denne hytta siden dere alltid må spør henne? 

Dere vil tydeligvis være på hytta uten henne, derfor må dere finne en måte å dele dette opp og la det være klinkende klart.

• Liker 14
Skrevet

Hun har overhode ikke førsteprioritet. Vi sa ifra til min samboers foreldre allerede i September 2015 om at vi ønsket å benytte hytta i påsken. De (hans foreldre) mener vi får bare finne ut av det selv. Vi har derfor, i månedsvis gitt henne muligheten til å svare et ja/nei på om hun vil bruke hytta i psåken eller ikke. Spørsmål av karakteren " men kan du svare på om du har et ønske om å bruke hytta i påsken" blir besvart med " det vet jeg ikke enda" osv osv.
Men når hun så bestemmer seg, ser hun ikke problemet med at vi ønsker noen dager alene....hun trenger seg rett og slett på! Invaderende. Jeg takler henne hvis jeg er forberedt på det, men jeg takler dårlig mangelen på svar.
Denne gangen regnet vel naiive meg med at hun hadde slått det fra seg siden vi aldri fikk noe svar..

Skrevet

Skulle tro dere var i familie med Trine Grung.

• Liker 19
Skrevet

Enten må eierne av hytta bestemme en fordelingsnøkkel. Sønn har første del av påsken i partallsår, datteren i oddetallsår, og motsatt. Eller, så må dere bare bli tøffere. Spørre tidlig, og får dere vage svar, så planlegg selv. Og, avtal med eierne. Så gir dere beskjed til søster, om at i år er vi på hytta fra dato-dato, og da er dere så mange at hun må vente til dere drar/ dra når dere kommer.

Eller fortsette som før, at hun bestemmer alt.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Pinkee skrev:

Enten må eierne av hytta bestemme en fordelingsnøkkel. Sønn har første del av påsken i partallsår, datteren i oddetallsår, og motsatt. Eller, så må dere bare bli tøffere. Spørre tidlig, og får dere vage svar, så planlegg selv. Og, avtal med eierne. Så gir dere beskjed til søster, om at i år er vi på hytta fra dato-dato, og da er dere så mange at hun må vente til dere drar/ dra når dere kommer.

Eller fortsette som før, at hun bestemmer alt.

Enig i dette.

Dere må slutte å spørre når hun skal ha hytta. Heller sette opp en plan sammen, for når den er tilgjengelig for henne og for dere. Evt foreldrene også.

Anonymkode: 63e66...733

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun har et annet syn på bruk av hytta enn det dere har? Mine svigerforeldre har også hytte, og i den familien er hytta et sted man gjerne drar for å treffe familie, ingen tar med venner dit. At andre i familien er der er ingen grunn til å ikke dra dit selv, tvert imot.

Anonymkode: 748d5...551

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Siden du ikke har svart har vi booket hytten fra dato til dato. Da er hytten full så det er ikke plass til flere folk før vi reiser."

Anonymkode: 7a42c...f3d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en morsom dame, dere burde sette mer pris på henne

Anonymkode: 6efe2...28e

• Liker 1
Skrevet

Du overreagerer ikke, men jeg tror ikke det er noe å gjøre med det. Høres ut som at hun er vant til å ta seg tilrette uten å tenke på andre, og det virker ikke som at det går an å endre på henne. Ville heller planlagt noe annet med en gang, og anse kampen om hytta for tapt akkurat i påsken...

• Liker 3
Gjest Stringfellow1
Skrevet

hvem er det egentlig som har nøkkel til denne hytta, som dere skal bruke?

hvis både du og sviger-søsteren din har hver deres nøkkel, så hjelper det vel fint lite å kreve at du (og din familie) skal kunne bruke denne hytta på ett bestemt tidspunkt? da kan hun vel uansett komme spankulerende inn akkurat som hun selv ønsker, selv om dere har sagt at dere skal være der i påskeferien.

Skrevet

Skjønner godt at du blir sliten av sånt! Det virker som hun rett og slett ikke skjønner deres behov for planlegging og alenetid. Antageligvis er hun en ekstrovert som får energi av å være med andre, og kanskje er hun vant til at hytta er en plass hvor man kommer og går som man vil for å møte familie og slekt. Det er jo ikke uvanlig, men som sagt: skjønner deg godt. Her må dere rett og slett være brutalt ærlige og direkte. Neste gang sier dere "vi skal være på hytta da og da, og vi forventer å være alene. Du kan komme den og den datoen klokka 12".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et eviglangt syteinnlegg, men av det jeg orket å lese så tror jeg KOMMUNIKASJON er stikkordet her.

Hennes bror kan jo grow a pair?

Anonymkode: cb5a9...699

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres ut som en morsom dame, dere burde sette mer pris på henne

Anonymkode: 6efe2...28e

Morsom? Hun virket jævlig irriterende for min del... Få samboeren din til å ta en prat med foreldrene sine og lag til en skikkelig ordning når det gjelder hytta.

Anonymkode: 58d0f...0e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere legger jo opp til det selv når dere sitter på gjerdet å venter på at hun skal bestemme seg for hva hun vil. Er det hun som bestemmer? Om ikke, hadde jeg informert henne om at vi bestiller hytta fra dato til dato, den er derfor ledig for henne eller andre følgende datoer. Og latt det være med det. Om hun vil komme likevel, må dere være tydelige på at det ikke er greit fordi dere trenger å slappe av som familie denne gangen.

Anonymkode: e828b...6af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg også blitt mektig irritert over!! Selv om det er vanskelig, er det kanskje på tide at mannen din setter seg ned med henne og deres foreldre og forklarer situasjonen. Dere ønsker å kunne planlegge ferier. Dere er for tiden slitne og ønsker å ha noe tid på hytta alene (vet ikke om de kjenner til IVF-forsøkene, men kanskje det hadde vært greit å forklare hvor mentalt utmattende denne prosessen kan være. Det er ikke så lett for andre å forstå. Vi har vært gjennom det samme, og det var en del eksempler på at nær familie ikke tenkte over hvor slitsomt det var). Bli enige om en fordeling, skriv med avtalene og gå gjennom dem nøye for å forsikre dere om at alle har forstått hva man har blitt enige om. Forhåpentligvis kan det løse en del av vanskene. Personlig ville jeg kanskje ha forsøkt å balansere det å være tydelig på mine behov nå og samtidig åpne opp for at man noen ganger også kan bruke hytta sammen.

Anonymkode: 2e07e...421

Skrevet

Hvorfor fikser du mat til henne? Da kan hun jo bli lenger og lenger. Si ærlig på tomannshånd at dere ikke har nok mat til alle da det var meningen de skal reise hjem. Så derfor må de minimum ta seg en tur på butikken. Helst bør de vende nesen hjem for det er for fullt nå, og dere hadde avtalt å ta med et vennepar. 

Jeg ville ha satt meg ned i jula med foreldre og søster og insistert på å bruke en halvtime til å fordele hytta. Så velger man selv om man vil benytte sine tildelte dager, eller gjøre noe annet. Så er du tydelig på at dere ønsker å benytte deres periode til å ta med venner, så dere trenger alle sengeplassene og det blir fullt hus. Et senere år kan dere evt planlegge å være der sammen alle mann i familien, men i år ønsker dere reserverte dager for vennnesammenkomst. Da får dere forhåpentligvis en forpliktende avtale. Hvis ikke, så må dere bare ligge unna hytta til vennesammenkomster, og si at det blir utkomme. Dere ønsker ikke en overfylt hytte når dere inviterer med venner.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bare spør dere ikke km det er greit for henne at derr har hytta i en periode? Kansje hun ikkje forstår helt at dere ønsker å være alene?

Anonymkode: 0c32a...f08

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger dere opp deres planer etter henne? Kan ikke mannen bare si "I påsken så ønsker vi/skal vi være på hytten i X dager. Vi må da få benytte den alene ettersom det ikke er plass til flere, ei heller kan vi holde med mat til flere enn oss selv. Om noen andre (hint:svigersøsteren din) ønsker å benytte hytten, må dette skje før/etter vårt tidspunkt." 

Om hun dukker opp uansett, så nekt henne å komme da vel ettersom dere har en avtale på at dere har hytten. Og for all del ikke for henne med mat! Spesielt når dere ikke har råd til det. 

Dere, spesielt mannen kanskje siden det er hans søster, må virkelig åpne munnen sin og faktisk si rett frem hva dere vil. Ikke gå rundt grøten. Hun oppfører seg slik fordi dere tillater at hun oppfører seg slik! Dere må si fra slik at hun ikke kan dure frem på denne måten.

Skjønner forøvrig at du blir sliten og lei. Jeg hadde ikke klart å holde kjeft så lenge, hadde høvla over mennesket for lenge siden.

Anonymkode: 11875...6a8

Skrevet

Om det er plass til både dere og søstra med barn samtidig (siden dere kan være der sammen med vennepar), så er det i grunn urimelig å planlegge vennebesøk for hele påska. At det ikke går an å planlegge med henne, det skjønner jeg er irriterende.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...