Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har lest flere tråder om hvor mye folk har på sparekonto og hvor mye de setter av hver mnd. sorry om det blir langt.

jeg har alltid tom konto i slutten av mnd og der irriterer meg! jeg har aldri vært flink til økonomi det må jeg innrømme, å jeg prøver å prøver. lager budsjetter på hva som går ut av faste utgifter og prøver å planlegge resten deretter. en mnd hadde jeg faktisk en 1000 lapp igjen på konto når lønna kom å følte meg veldig kry, men så er det tilbake til gamle vaner igjen. 

kan si litt om hvordan en normal mnd er hos meg 

faste utgifter kommer på ca 6300, det er da husleie, telefon, nett, lån osv. jeg har utbetalt ca 12300 pr mnd. jeg gjorde et tiltak for å spre litt mer, jeg har ikke tv så da slipper jeg den utgiften pr mnd og lisensen. 

jeg har ikke bil, bruker offentlig transport om jeg skal noe spesielt (som regel kun 1-2 ganger i mnd) 

går til psykolog å der er jeg alt fra 1-2 ganger i mnd (egenandel litt over 300). nå får jeg snart frikort så det er jo penger spart der å. 

nå får jeg lønn en gang i uke 12 (sykepenger så det er varierende utbetalingsdatoer) å har igjen 1700..... jeg sløste en del denne mnd da jeg kjøpte meg spisestuestoler (1000), ny dyne (500), ny bh (kanskje ikke sløsing akkurat der), 

jeg skal nedbetale kredittgjeld før jeg kjøper meg noe som helst eller sparer (5000) har jeg funnet ut da renten er helt jævlig på sånt. 

prøver så godt jeg kan å planlegge middager og innkjøp av matvarer og ca ligger jeg på mellom 5-700 i uka. 

i tilleg så har jeg et pengesluk uten like, røyking. det er nok der alle pengene mine går.... prøver å slutte flere ganger men sprekker om igjen og om igjen... 

noen råd for å få igang sparingen?

Anonymkode: abe4f...e3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo egentlig ikke all verdens spillerom da det ikke er mange tusenlappene vi snakker om å forvalte etter at de faste utgiftene er betalt. Har du sjekket at telefon- og nettavtaler ikke er dyrere enn de må være til ditt bruk? Innenfor telefon er det jo et hav av muligheter. Du har nok rett i at det er røykingen som ødelegger mest for deg. Ikke at jeg har noen tips for hvordan du skal slutte, men du burde jo absolutt det. Utover det tror jeg du gjør det du kan :)

• Liker 1
Skrevet

For meg virker det rett og slett som at du tjener for lite til å spare..

Du sier jo ikke noe om hva du bruker på mat og det nødvendige.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, mjauritz skrev:

For meg virker det rett og slett som at du tjener for lite til å spare..

Du sier jo ikke noe om hva du bruker på mat og det nødvendige.

det står mellom 5-700 i uka 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har lest flere tråder om hvor mye folk har på sparekonto og hvor mye de setter av hver mnd. sorry om det blir langt.

jeg har alltid tom konto i slutten av mnd og der irriterer meg! jeg har aldri vært flink til økonomi det må jeg innrømme, å jeg prøver å prøver. lager budsjetter på hva som går ut av faste utgifter og prøver å planlegge resten deretter. en mnd hadde jeg faktisk en 1000 lapp igjen på konto når lønna kom å følte meg veldig kry, men så er det tilbake til gamle vaner igjen. 

kan si litt om hvordan en normal mnd er hos meg 

faste utgifter kommer på ca 6300, det er da husleie, telefon, nett, lån osv. jeg har utbetalt ca 12300 pr mnd. jeg gjorde et tiltak for å spre litt mer, jeg har ikke tv så da slipper jeg den utgiften pr mnd og lisensen. 

jeg har ikke bil, bruker offentlig transport om jeg skal noe spesielt (som regel kun 1-2 ganger i mnd) 

går til psykolog å der er jeg alt fra 1-2 ganger i mnd (egenandel litt over 300). nå får jeg snart frikort så det er jo penger spart der å. 

nå får jeg lønn en gang i uke 12 (sykepenger så det er varierende utbetalingsdatoer) å har igjen 1700..... jeg sløste en del denne mnd da jeg kjøpte meg spisestuestoler (1000), ny dyne (500), ny bh (kanskje ikke sløsing akkurat der), 

jeg skal nedbetale kredittgjeld før jeg kjøper meg noe som helst eller sparer (5000) har jeg funnet ut da renten er helt jævlig på sånt. 

prøver så godt jeg kan å planlegge middager og innkjøp av matvarer og ca ligger jeg på mellom 5-700 i uka. 

i tilleg så har jeg et pengesluk uten like, røyking. det er nok der alle pengene mine går.... prøver å slutte flere ganger men sprekker om igjen og om igjen... 

noen råd for å få igang sparingen?

Anbefaler å prøve å spare 500 i mnd, ha det på faste trekk, så tenker du ikke over denne 500-lappen, som du ellers ville sløst bort på småting. 
Om det er vanskelig å spare, vil jeg anbefale å ta ut matbudsjettet i cash og legge i 4-5 ulike konvolutter (alt etter som hvor mange uker det er i mnd) f.eks. 1500 i hver konvolutt. Så er det bare lov å handle en gang i uken med en og en konvolutt per uke, så da må du planlegge middager osv. Når du handler, prøv å hoderegne etterhvert som du legger varer i kurven, prøv å unngå impulskjøp - handle ikke på tom mage, da blir det fort fristende med en liten sjokolade på veien :D

Unngå å kjøpe så mye drittmat, som brus og snacks. 
Et billigere alternativ er at handle f.eks. popcorn og billigversjonen av brusene og ha det som helgekos, 

sunnere og billigere å kun snope i helgene - og da velge det billigste!

Om du har flere butikker å velge mellom - sjekk ut hvem som er billigst på de dyreste varene, så sparer du litt der. Er de ganske nært hverandre, kan du handle noe der og noe der. 

Blir det penger til overs fra ukeshandelen, kan du legge de pengene i en sparebøsse, på slutten av året setter du også de pengene inn på konto :)

Anonymkode: 470ae...373

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

det står mellom 5-700 i uka 

Oi, beklager, leste litt fort og var litt mange tall å forholde seg til.

Sånn som jeg ser det er det jo så vidt det går rundt nå... Skjønner ikke hvordan man skal kunne spare på dette? Hvordan får du råd til å røyke også her? 

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" sparer ikke kjempemye hver måned. Mange gjør det, men langt fra alle. Å spare betinger at det er noe å spare av, og det er det ikke alle som har, enten pga lav inntekt eller høye (nødvendige) utgifter. Eller begge deler. Jeg har ganske høy inntekt, men barn som er dyre i drift og høyt huslån, og sparekontoen min er temmelig slunken den også. Jeg fyller opp og fyller opp... og så plutselig kommer en bilreparasjon, årskontingent eller korpstur/fotballcup og tømmer hele greia :legrine:

For din del høres det jo ut som om du ikke har så mye å rutte med totalt sett, og da blir det vanskelig å legge av noe særlig. Men når det gjelder røyken kan du spare mye ved å gå over til e-sigarett. Da snakker vi fort et par tusen i måneden, noe som virkelig merkes på økonomien.

Anonymkode: 5172f...d59

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nevian skrev:

Du har jo egentlig ikke all verdens spillerom da det ikke er mange tusenlappene vi snakker om å forvalte etter at de faste utgiftene er betalt. Har du sjekket at telefon- og nettavtaler ikke er dyrere enn de må være til ditt bruk? Innenfor telefon er det jo et hav av muligheter. Du har nok rett i at det er røykingen som ødelegger mest for deg. Ikke at jeg har noen tips for hvordan du skal slutte, men du burde jo absolutt det. Utover det tror jeg du gjør det du kan :)

nei er liksom ikke store lønna jeg har. null utdannelse å nå en sykemelding da jeg ikke lenger kan jobbe med det eneste jeg faktisk kan :P 

hadde jeg virkelig snudd på hver krone så kunne jeg vel spart noen hundrelapper i mnd, men så kommer det et legebesøk eller noe å da er det borte igjen. 

hater den røyken.... virkelig. det er en stygg uvane, men nå er jeg ikke avhengig av noe annet en avhengigheten egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å prøve å spare 500 i mnd, ha det på faste trekk, så tenker du ikke over denne 500-lappen, som du ellers ville sløst bort på småting. 
Om det er vanskelig å spare, vil jeg anbefale å ta ut matbudsjettet i cash og legge i 4-5 ulike konvolutter (alt etter som hvor mange uker det er i mnd) f.eks. 1500 i hver konvolutt. Så er det bare lov å handle en gang i uken med en og en konvolutt per uke, så da må du planlegge middager osv. Når du handler, prøv å hoderegne etterhvert som du legger varer i kurven, prøv å unngå impulskjøp - handle ikke på tom mage, da blir det fort fristende med en liten sjokolade på veien :D

Unngå å kjøpe så mye drittmat, som brus og snacks. 
Et billigere alternativ er at handle f.eks. popcorn og billigversjonen av brusene og ha det som helgekos, 

sunnere og billigere å kun snope i helgene - og da velge det billigste!

Om du har flere butikker å velge mellom - sjekk ut hvem som er billigst på de dyreste varene, så sparer du litt der. Er de ganske nært hverandre, kan du handle noe der og noe der. 

Blir det penger til overs fra ukeshandelen, kan du legge de pengene i en sparebøsse, på slutten av året setter du også de pengene inn på konto :)

og ser at du røyker, økonomien og helsen bør være viktige motivasjonsfaktorer: Hver gang du har suget, gå deg heller en spasertur og knask på en gulrot eller tygg på en sterk tyggis, da smaker ikke røyk så godt heller.
Ellers kjenner jeg flere som har gode erfaringer med e-sigs, bare pass på at du ikke blir avhengig av de også, gå ned på styrke etterhvert og antall blås per dag, så plutselig har du sluttet :) Tenk alle pengene du sparer... Du får kanskje råd til Sydentur! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mjauritz skrev:

Oi, beklager, leste litt fort og var litt mange tall å forholde seg til.

Sånn som jeg ser det er det jo så vidt det går rundt nå... Skjønner ikke hvordan man skal kunne spare på dette? Hvordan får du råd til å røyke også her? 

hvordan jeg har råd til å røyke skjønner ikke en gang jeg... :') men hadde jeg slutta å røyke så ville jeg plutselig fått bedre råd. men så var det den motivasjonen for å slutte med noe man er så avhengig av da...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

og ser at du røyker, økonomien og helsen bør være viktige motivasjonsfaktorer: Hver gang du har suget, gå deg heller en spasertur og knask på en gulrot eller tygg på en sterk tyggis, da smaker ikke røyk så godt heller.
Ellers kjenner jeg flere som har gode erfaringer med e-sigs, bare pass på at du ikke blir avhengig av de også, gå ned på styrke etterhvert og antall blås per dag, så plutselig har du sluttet :) Tenk alle pengene du sparer... Du får kanskje råd til Sydentur! 

sydentur er ikke motivasjonen min, det er heller det at jeg vil kunne få råd til å skaffe meg hund å dra på fjellturer med overnatting :P hund koster jo sitt så krever jo en del planlegging fra min side. kanskje jeg skal skrive ut bilder av hunder, natur osv å henge på veggen på kjøkkenet! røyker under vifta så da kan det kanskje stoppe meg litt ;P 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

faste utgifter kommer på ca 6300, det er da husleie, telefon, nett, lån osv. jeg har utbetalt ca 12300 pr mnd. jeg gjorde et tiltak for å spre litt mer, jeg har ikke tv så da slipper jeg den utgiften pr mnd og lisensen. Anonymkode: abe4f...e3c

De mest effektive grepene for deg er å slutte å røyke + å jobbe mer, slik at du tjener mer. Hva jobber du som?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo ikke du så høy inntekt at det er rom for å spare så mye, kan jo ikke sammenligne det med noen som har 30 000 inn hver måned. Og da synes ikke jeg en 1000 lapp er så verst:) Særlig når du har litt helseutgifter i tillegg.

Ting du kan sjekke er om du kan du få en billigere strøm-avtale eller er den inkludert i husleien kanskje? Kan du kjøpe billigere nettverk/mobil abonnement? Hvordan betaler du på offentlig transport? Her jeg bor tror jeg det er dyrere å bruke mobilen til å betale med enn å faktisk ha busskort en fyller på, så det kan jo være noe å sjekke. Har du mulighet for å sykle? Kan få/kjøpe brukt sykkel på finn:)

Hvor mye bruker du på mat? Kan du senke utgiftene der? Kjøpe store kvanta, billige råvarer/billigere merker, droppe halv/helfabrikata, droppe eventuell kaffe du kjøper på kiosken på tur til jobb, ha med matpakke hjemmefra osv.?:)

Ellers er det jo som du selv sier røyken som sluker mye og kredittkort som må bort. Etter det ville jeg begynt å legge av litt for å ha en buffer:)

Anonymkode: 50bff...c53

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gullik skrev:

De mest effektive grepene for deg er å slutte å røyke + å jobbe mer, slik at du tjener mer. Hva jobber du som?

sykemeldt nå så det er ingen mulighet for øyeblikket. på tur gjennom nav mølla for å se på alternativene mine. men med div plager jeg har med kroppen så må det litt brainstorming til. har tidligere jobbet i butikk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo ikke du så høy inntekt at det er rom for å spare så mye, kan jo ikke sammenligne det med noen som har 30 000 inn hver måned. Og da synes ikke jeg en 1000 lapp er så verst:) Særlig når du har litt helseutgifter i tillegg.

Ting du kan sjekke er om du kan du få en billigere strøm-avtale eller er den inkludert i husleien kanskje? Kan du kjøpe billigere nettverk/mobil abonnement? Hvordan betaler du på offentlig transport? Her jeg bor tror jeg det er dyrere å bruke mobilen til å betale med enn å faktisk ha busskort en fyller på, så det kan jo være noe å sjekke. Har du mulighet for å sykle? Kan få/kjøpe brukt sykkel på finn:)

Hvor mye bruker du på mat? Kan du senke utgiftene der? Kjøpe store kvanta, billige råvarer/billigere merker, droppe halv/helfabrikata, droppe eventuell kaffe du kjøper på kiosken på tur til jobb, ha med matpakke hjemmefra osv.?:)

Ellers er det jo som du selv sier røyken som sluker mye og kredittkort som må bort. Etter det ville jeg begynt å legge av litt for å ha en buffer:)

Anonymkode: 50bff...c53

nei inntekten har vært sånn stort sett hele arbeidslivet mitt, å har akkurat kommet meg ut av en gedigen gjeldskrise (stolt!!) så jeg ar jo sett med egne øyne hvor lite jeg klarer meg med. 

har veldig billig strøm da jeg har sentralfyring så oppvarming om vinteren bruker jeg jo ikke ei krone på :D 

akkurat skiftet mobilabonement så jeg betaler 250 kr/mnd, lavere en det kan jeg ikke gå da nettbruken vil gjøre det dyrere for meg fordi jeg overstiger. nettet har jeg også så billig jeg kan i forhold til der jeg bor å signaler. 

har planer om å skaffe meg sykkel til våren, elsker å sykle så det er jo greit :) 

kan helt sikkert senke utgifter på mat hvis jeg setter meg ned å planlegger nøye. kjøper så billige matvarer som mulig så det går mye i first price osv å det syns jeg er like god mat som alt anna. 

må nok prøve å kutte røyken. en ting var når jeg røyka rullings, da gikk det 250 kr/uka. men nå har jeg uvanen med å røyke ferdigrøyk å det er 110 kr annenhver dag Oo 

Skrevet

Jeg har funnet ut hvor mye jeg trenger i mnd etter å ha satt opp budsjett. Når jeg får penger på konto overfører jeg penger til sparekonto med en eneste gang! Om jeg sprekker får jeg heller låne penger derfra mot slutten. Det er det eneste som funker for meg. Er alltid tom for penger hvis jeg ikke sparer i starten av mnd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Poserose skrev:

Jeg har funnet ut hvor mye jeg trenger i mnd etter å ha satt opp budsjett. Når jeg får penger på konto overfører jeg penger til sparekonto med en eneste gang! Om jeg sprekker får jeg heller låne penger derfra mot slutten. Det er det eneste som funker for meg. Er alltid tom for penger hvis jeg ikke sparer i starten av mnd. 

det samme prøver jeg, men det er veldig lett å låne penger fra den kontoen. alt for lett egentlig :P

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det samme prøver jeg, men det er veldig lett å låne penger fra den kontoen. alt for lett egentlig :P

Sett inn på høyrentekonto med begrenset mulighet for gebyrfri uttak? Kan koste opptil 100 kr å ta ut penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjøpte du spisestuestoler og ny dyne?

Anonymkode: 966e8...53c

• Liker 1
Skrevet

Lag en sparekonto i en annen bank, jeg har f.eks sparekonto og bsu på klp. Når jeg får inn penger fører jeg over et fast beløp til disse kontoene. Da tar det litt lengre å overføre disse pengene (1-2 dager kanskje) tilbake til brukskontoen i den vanlige banken min, så jeg fører bare over om jeg virkelig trenger det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...