Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har orden i økonomien, selv om jeg ikke tjener så godt.

Bufferkonto er på 150.000 ca nå.

Har annen sparekonto også, som ikke skal røres på mange år. 

Har ek i leiligheten .

Om jeg låner penger i banken til eks nytt kjøkken, eller ny bruktbil, vil jeg få en lavere rente pga dette? Eller blir det rente på som forbrukslån ?

Anonymkode: 5650a...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør banken.

Har du leilighet kan du kanskje refinansiere dette lånet.

Hva er planen med de 150 000 siden jeg skjønner det som at du heller vil låne enn å bruke de?

AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelig en bufferkonto. Den ble bare ikke brukt. Så nå syns jeg den skal få vokse videre. Med tanke på dårlige tider. Arbledig osv

Anonymkode: 5650a...23d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dyrt kjøkken skal du ha da? Jeg ville ikke lånt penger til kjøkken eller bruktbil om jeg har penger på konto selv. Det holder vel å ha en bufferkonto på x2 mnd lønn? Å ha 150 000 stående på konto er bare tull allikevel, enten må du kjøpe fond eller noe, eller bruke dem på bil eller noe. Står de bare på kontoen i dagens marked, så er pengene dine mindre verd i dag enn i går.

Anonymkode: 0631c...31d

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har pengene er det jo helt meningsløst å låne, men jeg skjønner tankegangen din.

Da er det heller bedre at du simulerer et lån og tilbakebetaler til bufferkontoen din, så er det du selv som får "renteinntektene". Ta foreks 20 000 fra buffern til dette kjøkkenet, og legg inn autotrekk tilbake på kontoen på foreks 2000kr mnd til "lånet" er nedbetalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du sitter på både sparekonto, bufferkonto og kapital i boligen, da låner du ikke penger med rentekostnader. 

Anonymkode: 09cc0...d43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør refinansiere boliglånet, hvis det kan gjøres uten kostnader. Hvis ikke, lån av deg selv.

Anonymkode: f244d...490

AnonymBruker
Skrevet

Bruk sparepengene nå, og refinansier heller boliglånet senere dersom du plutselig skulle få behov for mye penger før du har rukket å spart opp igjen. Dette vil være den billigste løsningen. 

Dersom du absolutt skal låne pengene bør du refinansiere boliglånet.

Anonymkode: 15d2d...7f3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk sparepengene nå, og refinansier heller boliglånet senere dersom du plutselig skulle få behov for mye penger før du har rukket å spart opp igjen. Dette vil være den billigste løsningen. 

Dersom du absolutt skal låne pengene bør du refinansiere boliglånet.

Anonymkode: 15d2d...7f3

Når man plutselig trenger penger er det ikke sikkert banken vil være like lystig på å refinansiere. Pass heller på at renta på sparekontoen er høyere eller lik den på boliglånet.

Skrevet

Spar alt du orker, så du har penger den dagen du trenger penger til kjøkken eller bil. 

Så låner du av deg selv, og pålegger deg enda strengere sparing fordi du også må betale "rentene" du ellers ville betalt til banken.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen her inne er synske, du må snakke med bankennfor å få fasitten. 

Anonymkode: ce0d3...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...