AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #1 Skrevet 4. mars 2016 Hei! Jeg har søkt studier i en "voksen alder" av 26. Har jobbet siden vgs, og er nysgjerrig på hvordan en student egentlig lever. Hvordan studier egentlig fungerer.. Jeg kan faktisk ingenting, ingen i familien min har utdannelse, samboeren min har fagbrev. Jeg har en venninne som har studert på høyskole, men hun studerte i utlandet, så jeg har ikke stort nettverk å prate med dette om. Jeg har søkt skoler rundt Oslo og Østfold, jeg har også søkt BI. Det jeg lurer på er Hvordan ser en typisk hverdag ut? Hvor mye er du spå skolen? Bor du langt unna skolen? (hvor lenge pendler du?) Har du jobb? i så fall hvor stor stilling? Anonymkode: f866f...bb2
Gjest 1anonym2 Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Min hverdag ser ca slik ut: Er på skolen ca halv ni, og går hjem halv fire. Dette er uavhengig av om det er forelesninger eller ikke. Jeg leser mye på biblioteket. Det er noen få ganger jeg velger å studere hjemme, men da er dagen ganske lik, og jeg studerer i ca det samme tidsrommet. Litt slappere blir det hjemme, men det gjelder å vite hva som må bli gjort. Når jeg er såpass streng, slipper jeg unna å studere i helger, for da jobber jeg. Jeg har ingenting fast, men jobber så mye jeg kan når folk er syke. Jobber i kommunen, og jobber alt jeg får lov til i alle ferier. Jeg bor ca en halvtimes busstur unna skolen.
Baktusen Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 En typisk hverdag leser jeg 4-8 timer, evt.forelesning.. har 2-3 timer i uken med forelesning per fag.. pleier å beregne en lesedag Per fag.. Er lite på skolen. Har adhd og slitet med å konsentrere meg, og leser bedre hjemme i de fleste fag. I år har jeg 2 fag hvor jeg deltar på forelesning.. så er på skolen 5 timer i uka. Jeg har hund og valgt å bo greit og nærme natur. Så bor ett stykke unna skolen. Er også 26.. når jeg var 19/20 bodde jeg i kollektiv nærme by og studiested.. nå har jeg bil og prioritert å bo alene og bedre med hund.. Jeg har jobb, jobber vel ca 50%, men det er kun helger og kvelder.. Når det nærmer seg eksamen så leser jeg 8-12 timer daglig , så tar veldig mye igjen da..
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Har veldig få forelesninger (kanskje 2-4 timer per uke totalt), leser best hjemme. Jeg har ikke noen regel på hvor lenge jeg skal lese per dag, men leser gjerne fra 11-16, så stikker jeg på trening, og bruker en del tid på rydding og vasking (bor i kollektiv med 4 stykker som ikke er så veldig glade i å vaske). Jeg bor en 10 min spasertur unna campus. Jeg har jobb i feriene og bruker dette til spe ut på studentbudsjettet mitt hele året - men tenkte å få meg deltidsjobb neste år for å kunne få muligheten til å spare til BSU og lignende. Studenthverdagen er veldig rolig og fin, synes jeg. Jeg er stort sett ganske blakk og har ikke råd til å dra så ofte ut på byen eller reise, men da blir det ekstra stas når man endelig får gjøre det. Anonymkode: 9f9c7...880
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 sover til kl 11, surfer til kl 13. Så frokost/lunsj- Så en tur ut med venner. Middag sent. legger meg kl 03. Tenker hele tiden på oppgaven jeg burde ha jobbet på- Anonymkode: d6ca9...f72 15
fresia Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 jeg studerer deltid og er på skolen to dager i uka. det er forelesning fra kl 9 til 12-14. har vi gruppearbeid jobber vi med dette etter forelesning. sitter som regel 2-3 timer med det. har vi ikke gruppearbeid drar jeg hjem. jeg klarer ikke lese da jeg sliter en del med konsentrasjonsproblemer og rastløshet. jeg bruker heller bøkene som oppslagsverk om det er noe jeg ikke forstår fra forelesningene eller når jeg skriver oppgaver/jobber med eksamen/gruppearbeid. vi har veldig lite oppgaveskriving og har heller muntlige presentasjoner. det er jeg veldig fornøyd med! jeg bruker som regel bare de to dagene i uka til å studere, men om vi har eksamen snart så bruker jeg selvfølgelig litt mer tid. jeg er veldig god til å ta skippertak jeg bor et stykke unna skolen (den ligger i nabofylket) og pendler med toget. det tar ca 30 minutter hver vei og jeg bruker 20 minutter på å gå til togstasjonen. jeg jobber ved siden av siden jeg går deltid. studiebelastningen er vel på 75%. jeg har fast helgestilling og jobber ca 40-50% ved siden av studiene. skulle gjerne jobba mye mer, men er ikke så lett å få nok vakter!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 Jeg sykler til skolen, dusjer og steller meg og er på lesesalen til ca ni. Noen dager har jeg ikke forelesninger eller seminar, da sitter jeg på lesesalen til ca fire før jeg drar hjem. I løpet av dagen spiser jeg lunsj med venner, stikker en tur i bokhandelen, går i kiosken, er innom instituttet dersom det er noe jeg lurer på. Andre dager har jeg forelesninger og/eller seminar, da er dagen mye det samme, bortsett fra at jeg er i disse timene som varer 2x45 minutter hver. Etter skolen drar jeg på trening, før jeg drar hjem eller for å gjøre noe sosialt med venner. Anonymkode: 838b3...948
Plexus Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 (endret) Jeg tror studiehverdagen er forskjellig fra studie til studie. En hverdag hvor du må mye ut i praksis på feks medisin eller sykepleie så legger man opp hverdagen etter turnus.. Men min hverdag ser sånn her ut: Står opp, spiser, ordner meg, drar på instituttet om det er forelesning. Prøver å forberede meg før forelesning, med å lese meg opp til det aktuelle. Er på forelesning, spiser lunsj med medstudenter, forelesning, middag hjemme eller i kantina. litt lesing på kvelden. Slapper av. sov sov sov snork snork Har satt meg mål om å lese hvertfall 2 timer hver dag. Noen dager sitter jeg å leser fra 8-20, andre dager bare litt koselesing på sengekanten. Avhenger av pensumtyngde. Jobber i helgene Endret 4. mars 2016 av Plexus
Gjest Linaria Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 (endret) Hvordan ser en typisk hverdag ut? Noen dager har jeg kun forelesning fra 11 til 12. Da står jeg opp ca. 10. Er litt på biblioteket og studerer eller finner på andre ting etterpå. Andre dager er lengre. Onsdager ser slik ut: 10: stå opp 12-13: forelesning 13-14: ekstrahjelp i gælisk (pleier å ta en rask brunch før dette, da folk kan komme og gå som de vil) 14-15: ekstratime i gælisk 15-16: forelesning 16-18: mat/pause/lesing 18-sent: seminar på universitetet, vin og middag med fakultetet etterpå Hvor mye er du spå skolen? Noen dager kun 50 minutter, andre dager fra 11am til sent på kvelden. Bor du langt unna skolen? ca. 15 minutter med buss Har du jobb? i så fall hvor stor stilling? Nei Endret 4. mars 2016 av Linaria
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 3 minutter siden, Linaria skrev: Hvordan ser en typisk hverdag ut? Noen dager har jeg kun forelesning fra 11 til 12. Da står jeg opp ca. 10. Er litt på biblioteket og studerer eller finner på andre ting etterpå. Andre dager er lengre. Onsdager ser slik ut: 10: stå opp 12-13: forelesning 13-14: ekstrahjelp i gælisk (pleier å ta en rask brunch før dette, da folk kan komme og gå som de vil) 14-15: ekstratime i gælisk 15-16: forelesning 16-18: mat/pause/lesing 18-sent: seminar på universitetet, vin og middag med fakultetet etterpå Hvor mye er du spå skolen? Noen dager kun 50 minutter, andre dager fra 11am til sent på kvelden. Bor du langt unna skolen? ca. 15 minutter med buss Har du jobb? i så fall hvor stor stilling? Nei Bor du i Stirling? Jeg har også bodd der.
Gjest Linaria Skrevet 5. mars 2016 #11 Skrevet 5. mars 2016 9 timer siden, ambivalentReaction skrev: Bor du i Stirling? Jeg har også bodd der. Edinburgh
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 Kommer helt an på hvor og hva du studerer. Jeg studerer på en høgskole med en klasse på 50 stk hvor vi har masse obiligatoriske forelesninger, og mye gruppearbeid. Trives godt med det veninna mi studerer på universitet med 200 stykker og null obiligatoriske gruppearbeid eller forelesninger, hun kan velge om hun vil lese for seg selv eller dra på forelesning fra 9-16 hver dag. Sosialt er det også hva man gjør det til selv, men det er klart at noen byer og skoler har mer opplegg enn andre Anonymkode: b28d0...e0c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er på skolen fire dager i uka. Ca 9-14. Forelesning i stor forelesningssal, lite obligatorisk, så bestemmer selv om jeg vil komme. Endel gruppearbeid, da bestemmer gruppa selv når de vil møtes. Jobber 40 % ved siden av. Fungerer kjempefint for meg, er også voksen student Anonymkode: a5266...21e
Tibette Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 Jeg går medisin og det innebærer noen timer i uken med obligatorisk praksis. Ellers er det stort sett forelesninger hver dag fra 0830, men etter noen år i "bransjen" har jeg blitt flinkere til å lese selv ettersom forelesningene er av varierende kvalitet. Elsker studenttilværelsen som tross alt innebærer mye frihet :-) Kunsten er å være disiplinert.
urenluren Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 Hvordan ser en typisk hverdag ut? Jeg har forelesninger fire dager i uka, fra 08:30-12:15. Ikke obligatorisk oppmøte, men har vært på hver eneste forelesing i år likevel. Veldig mange som ikke takler den friheten og derfor ikke møter opp i det hele tatt. De fleste av disse tviler jeg på at møter opp/står på eksamen. Uansett: Etter forelesning trener jeg, også sitter jeg og jobber i en 4-5 timer med stoffet. Enten hjemme, eller så blir jeg på skolen sammen med medelever. Det er ganske mange jeg studerer med som blir på skolen helt til kvelden faktisk. Hver dag! Imponerende. Hvor mye er du spå skolen? Svarte vel kanskje litt på det over, men minimum de fire timene med forelesning. Bor du langt unna skolen? (hvor lenge pendler du?) Ja, jeg pendler en time med tog +10 min gange fra toget til skolen og 20 min gange fra meg til toget. Hver vei. Har du jobb? i så fall hvor stor stilling? Nei, det har jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Jeg studerer matematikk på UiO, og har veldig lite obligatoriske forelesninger. Jeg har ca 6-9 timer forelesninger i uken, men ingen er obligatoriske bortsett fra noen ytterst få labtimer. Jeg har vanligvis 1 obligatorisk innlevering per mnd i hvert fag(3 fag per semester) og midtveis og avsluttende eksamen hvert semester. Jeg går som regel bare på 2-3 forelesningstimer i uken, og jobber mye med stoffet hjemme. Jeg bor sammen med ei som går på lærerutdanning på HiOA, og hun er på skolen nesten hver dag. Det er stor forskjell på universitet og høgskole Anonymkode: 4ede7...df7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 Har forelesning 2-3 dager i uka, alt fra 2-6 timer pr. dag + i gjennomsnitt 1 seminarie i uka. Går aldri på forelesninger. Har ingen struktur i hverdagen, gjør som jeg vil, sover lenge og prøver å lese litt av og til. Har nesten utelukkende hjemmeeksamen så føler ikke det er nødvendig å lese så nøye, leser det jeg trenger når jeg får oppgaven i stedet. De fleste på mitt studie går på alle forelesninger og leser mye, men jeg klarer fint å lære meg det jeg skal selv Anonymkode: 690c8...c66
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer matematikk på UiO, og har veldig lite obligatoriske forelesninger. Jeg har ca 6-9 timer forelesninger i uken, men ingen er obligatoriske bortsett fra noen ytterst få labtimer. Jeg har vanligvis 1 obligatorisk innlevering per mnd i hvert fag(3 fag per semester) og midtveis og avsluttende eksamen hvert semester. Jeg går som regel bare på 2-3 forelesningstimer i uken, og jobber mye med stoffet hjemme. Jeg bor sammen med ei som går på lærerutdanning på HiOA, og hun er på skolen nesten hver dag. Det er stor forskjell på universitet og høgskole Anonymkode: 4ede7...df7 Føler du ikke du får noe ut av forelesningene? Trodde matte var vanskelig å lære selv Anonymkode: fe8a0...bd9
Cleopatra. Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 Den 4. mars 2016 at 12.25, 1anonym2 skrev: Min hverdag ser ca slik ut: Er på skolen ca halv ni, og går hjem halv fire. Dette er uavhengig av om det er forelesninger eller ikke. Jeg leser mye på biblioteket. Det er noen få ganger jeg velger å studere hjemme, men da er dagen ganske lik, og jeg studerer i ca det samme tidsrommet. Litt slappere blir det hjemme, men det gjelder å vite hva som må bli gjort. Når jeg er såpass streng, slipper jeg unna å studere i helger, for da jobber jeg. Jeg har ingenting fast, men jobber så mye jeg kan når folk er syke. Jobber i kommunen, og jobber alt jeg får lov til i alle ferier. Jeg bor ca en halvtimes busstur unna skolen. Kan jeg spørre hva du studerer? Du virker veldig disiplinert! Trenger litt av det selv, kan du si
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #20 Skrevet 23. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Føler du ikke du får noe ut av forelesningene? Trodde matte var vanskelig å lære selv Anonymkode: fe8a0...bd9 hehe, joda! Forelesningene er gode de, men jeg føler at tempoet nesten aldri matcher mitt. Enten så ligger jeg forran og forelesningene blir "bortkastet" repitisjon, eller så ligger jeg bak slik at jeg ikke får noe ut av de. Pleier som regel å møte på første og siste forelesning for uken - så jeg får med meg innføringen og vet hva jeg kan og ikke kan ved ukesslutt. I en perfekt verden hadde jeg nok møtt på alle forelesningene og jobbet jevnt, men jeg er en skippertaksperson. Forøvrig har det gått fint hittil, så jeg har ikke hatt behov for å endre studieteknikk enda:) Anonymkode: 4ede7...df7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå