AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #1 Skrevet 4. mars 2016 Jeg trenger hjelp. Jeg har et stort hull i en tann. Eller ikke hull, mer en bit som har råtnet og falt ut, slik at det er et svart hull. Tror det heter tannsten, eller bare tannråte. Skulle fikses, men tannlegen utsatte og utsatte det, så ble angsten verre og verre, og jeg ble for gammel for de bonusene. Nå sitter jeg her med 2 hull (råte, bit som er bort). Det går greit, ingen smerter, før nå. En bit til har falt av. Jeg går på medisiner som gir tørr munn og det har fått fortgang i disse to "hullene". De har vært der i 4-5 år uten å forandre seg på grunn av god tannhygiene. Jeg har svake tenner, pusser, bruker tannråd og følger alle råd og tips. Men allikevel blir de dårligere og dårligere. Denne biten som nylig har falt ut gjør at jeg skraper meg opp på tungen. Har hatt konstant blødende sår på tungen i to måneder! Det svir, det blir kuttet opp gang på gang, det blir bare større og større. Det begynte som små sår, men det blir større fordi det gnisser imot den kanten om å om igjen. Det er ikke der verste, på grunn av medisinene så har jeg nå fått et nytt hul, ganske lite som kan files vekk hvis det taes nå. En bit fra den andre tannen har også falt ut og lager et lite sår. Heldigvis så er det oppe og litt midt på, men kommer borti når jeg spiser. Har ikke vært hos tannlegen på 2 år, jeg gruer meg. Men mest på grunn av regningen. Hva skal jeg ta først?! Jeg jobber ikke på grunn av angst og andre private, helsemessige årsaker. Mottar arbeidsavklaringspenger. Hjelp meg! Hva har jeg rett til? Hvordan går jeg frem? Kontakte NAV, så tannlege, så tilbake til NAV? eller tannlege og håpe på at NAV eller helfo hjelper meg? Mamma og pappa kan sikkert hjelpe meg med å legge ut for meg. Men de har ikke penger til å betale flere tusen. Jeg sitter her å gråter for jeg får ikke til å sove. Det gjør så vondt, jeg er også konstant bekymret. Har fått hastetime til fastlegen på mandag, jeg skal slutte med de dumme medisinene. Samme hvor mye de hjelper meg, samme hvor mye jeg trenger dem, jeg klarer ikke mer. Går på antidepressiva på grunn av angsten. Jeg vil heller lide av angst og panikkangst enn tann problemer. Angsten koster ihvertfall ikke flere tusen! Har spart så mye jeg kan. Usle 634kr har jeg klart å spart opp på et år. 634 usle kroner! Jeg får så vidt lov til å gå inn døren til tannelgen med den summen. Hjelp meg, er det håp? Jeg er ikke ute etter et colgate smil, bare jeg ikke har vondt så bryr jeg meg ikke lengre. Anonymkode: b0998...a3b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Du finner penger, og oppsøker en tannlege, som folk flest må gjøre. Anonymkode: ba2e8...68a 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 Til TS Om du bruker medisin som gir munntørrhet, så kan du få dekt hele eller store deler av tannbehandlingene. Snakk med legen og tannlegen angående om du fyller evt andre kriterier for å få fri tannlege, og undersøk med helse- og velferdskontoret om du kan få økonomisk hjelp til tannbehandlingene. Kanskje du kan få det dekket grunnet angsten? Snakk med legen om dette, og spør om han kan skrive en dokumentasjon på at du har angst og at du bruker en medisin som gir tannskader (som du forteller om her) Anonymkode: 5febe...4ef 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Snakk med NAV. Det er ikke alltid man får støtte for tannproblemer, men det hender. Legg det frem ordentlig, så kan det være håp. HELFO dekker også en del. Anonymkode: 439a9...afc 4
Gjest chisandra Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du finner penger, og oppsøker en tannlege, som folk flest må gjøre. Anonymkode: ba2e8...68a Hvorfor er det nødvendig å svare folk som trenger råd og hjelp så frekt? Får det deg til å føle deg bedre? Ts, lån det du kan av foreldrene dine og sjekk med tannlegen om du kan gå under HELFO på grunn av munntørrhet. Lykke til, håper du får fikset det fort.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 Hvordan skal jeg gå frem? Har jeg forstått det riktig?1:Lege - for å få dokumentasjoner på alt 2:Tannlege - for å få en vurdering av hva som må gjøres. 3, 4 og 5 ? Så etter det bør jeg kontakte NAV, helfo og helse-og velferdskontoret. De siste holder til i samme lokaler som NAV så kan jo ta de samtidig som NAV eventuelt. Kan også få skikkelige dokumentasjon fra psykolog. Har nettopp vært innlagt i 4 uker for kartlegge det psykiske og for å finne ut hvilken behandling jeg trenger. Vi.. eller mer han, har laget en plan over videre behandling. Den har blitt sendt til fastlege og NAV. Så nå har jeg mer enn bare "Har diagnosen ditt og datt" i papirene. Skal til fastlegen nå på mandag på grunn av medisinene. Jeg som har bestilt timen, har et ønske om å droppe medisinene, eventuelt prøve noen andre. Som ikke går utover tennene. Så jeg kan nevne det da. Tannlegen; Kan tannlege og (eller?) fastlege sende inn dokumentasjoner til f.eks nav, helfo og kommunen? Eller må jeg ta kontakt selv? Skulle ønske tennene hadde holdt ut til i sommer. Tror jeg skal få igjen 2000 på skatten, noe som er en god start. Planen var å dra til tannlege og få en oversikt da. Også ta en tann til jul, for da er det halvskatt, og andre tannen sommeren 2017. Men planen gikk i vasken, for nå sitter jeg her med blodig tunge. ts Anonymkode: b0998...a3b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 Jeg vet at det koster mye mer enn 2000kr å fikse ei tann altså. Tenkte at tannlegen kunne file bort det meste, slik at det ikke faller av biter.. som nå. Ei halv tann er bedre enn ei ødelagt tann. ts Anonymkode: b0998...a3b
Arth88 Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 Om du tjener under en viss grense kan du soke sosialtjenesten i kommunen du bor i om aa dekke tannlegeregningen, uavhengig av om du har sykdommer som utloser rettigheter til statlig stotte. De vil som regel se ett prisoverslag over hva tannlegen mener er nodvendig aa utfore, eventuelt har utfort om det var helt akutt. Siden du mottar trygd gaar jeg ut ifra at du faller under denne inntektsgrensen. Ett forbehold er at du har mottatt trygd i en lengre periode, og dette ikke er en okonomisk situasjon som har oppstatt svart nylig, eller vil endre seg innen kort tid.. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 2 minutter siden, Arth88 skrev: Om du tjener under en viss grense kan du soke sosialtjenesten i kommunen du bor i om aa dekke tannlegeregningen, uavhengig av om du har sykdommer som utloser rettigheter til statlig stotte. De vil som regel se ett prisoverslag over hva tannlegen mener er nodvendig aa utfore, eventuelt har utfort om det var helt akutt. Siden du mottar trygd gaar jeg ut ifra at du faller under denne inntektsgrensen. Ett forbehold er at du har mottatt trygd i en lengre periode, og dette ikke er en okonomisk situasjon som har oppstatt svart nylig, eller vil endre seg innen kort tid.. Ok det viste jeg ikke. Takk for tipset. Så først fastlege, så tannlege for å få prisoverslag og for å få sjekket ut hva som må gjøres. Så spør tannlegen hvem jeg skal kontakte selv osv, sosialtjenesten er nå på listen min. Tusen hjertelig takk for hjelpen <3 Nå er jeg tusen ganger lettere enn før i dag. Har samlet sammen gamle ting jeg har tenkt å selge på finn. Kan vell tjene opp til 300-500kr (vanskelig å vite, det er finn.no vi snakker om her ) til tannlegetime. Jeg prøver altså, jeg forventer ikke å få alt servert, å få hele regningen dekket. Bare nok til at jeg ikke må ty til kredittkort. For det har jeg ikke og vet ikke om jeg i det hele tatt kan få det. Vet at mamma og pappa kan hjelpe meg og hjelp meg med et lån. Bedre å skylde de penger enn via kredittkort. Skal sjekke prislistene til de forskjellige tannlegene i byen i morgen. Nå er jeg utslitt av all gråtingen, grublingen og tankene. God natt og tusen takk for hjelpen folkens, dere er gull <3 ts Anonymkode: b0998...a3b 2
EvaLena Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 Ei jeg kjenner hadde så tannlegeskrekk for mange år siden at hun dro absolutt ikke til tannlegen. Endte opp med at hun til slutt måtte pga smerter. Hun fikk all behandling i narkose på sykehuset og betalte bare egenandeler. Hør med fastlege/tannlege om du kan få hjelp via sykehuset 😊 Håper det ordner seg for deg raskt 😊
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 Jeg vet ikke hvor i landet du bor, TS, men la meg gi deg noen eksempler på hva som er mulig i Bergen: Tannlegevakten løser akutte problemer og de er slett ikke dyre. Jeg brakk av en tann i påsken og de filte bort skarp kant GRATIS! Dette fordi tannlegen der mente at de tre minuttene ikke var verdt å lage papirarbeidet som fulgte med. Finnes det tannlegevakt i din kommune? Odontologisk institutt tar inn pasienter for studentene sine. De har alltid vært svært rimelige og gjør en god jobb. Finnes noe slikt i din kommune eller i nærheten? En jeg kjenner hadde et skikkelig problem av typen mange titusenvis av kroner. Vedkommende var også NAV klient. Der dekket NAV hele regningen etter søknad som tannlegen hjalp med å sende inn. Som du ser er det muligheter. Kanskje du bør snakke med foreldrene dine om hjelp til å finne hjelp først og fremst? Alle i helsetjenesten rundt deg bør også være resurspersoner som du kan få hjelp hos. Lykke til, jeg tror dette ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 Som siste utvei, kan du sørge for å havne i fengsel. Gratis tannbehandling. Anonymkode: 80b39...25c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege nr.10. Anonymkode: f3569...c5b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 Gå til en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Det er tannlegen som bestemmer hva du kan få dekket, og tannlegen forteller deg også hvilke dokumentasjoner du trenger fra fastlegen/ psykolog. Når det er ordnet så er det tannlegen som står for innkreving av refusjonen fra Helfo, så du trenger ikke tenke på søknader og dokumentasjoner til de. Anonymkode: c296c...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 Finn en tannlege med direkte oppgjør. Anonymkode: c2d33...02c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #16 Skrevet 4. mars 2016 Tusen hjertelig takk for gode råd. Nå er det håp! Hva vil det si å finne en tannlege med direkte oppgjør? Mener dere offentlig klinikk vs privat? Den linken til helfo. Det er 3 ting som gjelder meg tror jeg. 9: alvorlig tannslitasje. - les litt lengre ned her10: munntørrhet - tar to typer medisiner som kan gi munntørrhet. Jeg vet at den ene startet det hele. Den andre er jeg usikker på for jeg begynte på den 1 år etter den andre. Så jeg vet ikke om jeg har det dobbelt opp eller bare vanlig munntørrhet, for jeg har aldri hatt det før og vet ikke hvordan det skal føles. 13: Tannskade ved ulykke. - Dette har blitt dokumentert for flere år siden. De tennene jeg nå plages med ble skadet i en akeulykke på barneskolen. Kort fortalt, krasjet med en lærer, hode mot akebrett så hode mot is, 4 tenner sto feil vei, de ble snudd hele veien rundt. Så tannlegen snudde dem og limte de sammen, de grodde så på plass over tid. To av disse tennene ble så hardt skadet at de måtte fjerne nerven, rotfylling er det det heter?, etter ulykken har jeg slitt med at disse to tennene forfaller ganske fort uten grunn. Det er de to tennene jeg nå sliter med. Disse tennene ble også bygd opp for å bli sterkere og tåle mer, noe som gjør at tennene mine nå gnisser og de slites fort ned. Det + munntørrhet og svake tenner så har det nå falt av en bit som fører til smerte. Derav punkt 9 tror jeg. Kan hende de dropper punkt 9 og bruker 13, derfor skriver jeg "tror jeg" Jeg skal bruke dagen på å sende rundt noen eposter. Finne klinikker i byen og spør om de har "direkte oppgjør med helfo". Jeg googlet "offentlig tannklinikk xxxx" og fikk opp min barne-klinikk. Altså der jeg har gått siden jeg ble født. Flyttet fra den bydelen etter jeg ble voksen. Gikk jo dit fordi det var den tannklinikken jeg hørte til og fikk utdelt på en måte. Ser prisene er litt stive, 700kr for en konsultasjon/undersøkelse med tannlege. 1500kr for Omfattende undersøkelse og utredning med behandlingsplanlegging. Vet ikke om dette er normale priser, men skal google litt. På deres nettside så står det at de informerer om refusjon fra helfo, og nav-dekning. Står også offentlig klinikk i navnet og flere steder på hjemmesiden. Så skal ta kontakt med dem også ta det derifra. Det er håp! Herregud jeg er så letta. ts Anonymkode: b0998...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #17 Skrevet 4. mars 2016 Om du bor i eller nær en by med tannlegeutdanning, så kan du få fikset tennene dine til en brøkdel av prisen på odontologien enn hva du må ut med ellers. Anonymkode: eabe8...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #18 Skrevet 4. mars 2016 Så bra at du har det bedre, TS. Hvis du kontakter fylkeskommunen/ftlkestannlegen etc. kanskje de har oversikt over tannleger med direkte oppgjør? Og som noen nevnte, søk også NAV om støtte. Anonymkode: 97bdc...1b8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #19 Skrevet 4. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Finn en tannlege med direkte oppgjør. Anonymkode: c2d33...02c Kom gjerne med tips Anonymkode: a5c0c...343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå