AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Brie er vel en selvfølge, men hvilke andre typer (som jeg helst finner på vanlige butikker som Rema og Kiwi)? Anonymkode: 9b6ab...035
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Blåmuggost, smøreost (Tine har noen forskjellige f.eks), crème chérrie, camembert. Anonymkode: 5994c...354
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 Smøreost? Blir det ikke klissete? Anonymkode: 9b6ab...035
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Hvor lenge holder de seg, sånne oster? Anonymkode: 9b6ab...035
Arabella Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 (endret) Brie, camembert, port salut, saint paulin, ridderost, og selvfølgelig vanlig ost som jarlsberg o.l., druer, paprika. Endret 4. mars 2016 av Arabella 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 Babybel? /Edamerost i småpakninger) Anonymkode: b37a9...5c8
Arabella Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 Det er mange gode oster å velge mellom, og også mye forskjellig kjeks . 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 3 timer siden, Arabella skrev: Brie, camembert, port salut, saint paulin, ridderost, og selvfølgelig vanlig ost som jarlsberg o.l., druer, paprika. Skal man ha PAPRIKA til?? Anonymkode: 9b6ab...035
Arabella Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 Du må ikke. Jeg synes det er godt til ost og kjeks, gjerne stangselleri, også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 Paprika og stangselleri er godt til ost, men ikke så godt til vin. Og så er det ikke alle rødviner som passer til ost heller, noen er veldig gode og andre kan bli helt kræsj. Her står det litt mer: http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/kombinasjoner-med-mat/ost/ost-og-vin-på-norsk--2059 http://www.tine.no/oppskrifter/sesong-og-tema/artikler/ostefat-til-fest-og-hygge Anonymkode: e26dd...52c 1
Knask Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 Hos meg pleier vi å ha brie, blåmuggost, kremost av Tine i smakene krydder, pepper, mandarin & ananas, smøreost av Philadelphia med smak av paprika og kanskje en fast ost som Jarlsberg eller annen ost med smak i. Til dette har vi gjerne druer og flytende honning. Noen ganger har vi også papirka Har forsøkt å ha stangselleri, men det havner vanligvis i søpla siden ingen spiser det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 Pepperkaker med blåmuggost! Anonymkode: 393f3...90c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Paprika og stangselleri er godt til ost, men ikke så godt til vin. Og så er det ikke alle rødviner som passer til ost heller, noen er veldig gode og andre kan bli helt kræsj. Her står det litt mer: http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/kombinasjoner-med-mat/ost/ost-og-vin-på-norsk--2059 http://www.tine.no/oppskrifter/sesong-og-tema/artikler/ostefat-til-fest-og-hygge Anonymkode: e26dd...52c Enig! Og druer passer heller ikke til rødvin. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pepperkaker med blåmuggost! Anonymkode: 393f3...90c Ikke til rødvin, da må det portvin til! Anonymkode: 729f3...2d3
Cuntzilla Skrevet 4. mars 2016 #16 Skrevet 4. mars 2016 Ikke glem hvitvin! Ost og rødvin har liksom blitt en regel i Norge, men det er svært mange oster som smaker vesentlig bedre med hvitvin. Og det kommer fra en som elsker rødt og sjelden drikker hvitt Chaumes er en klassiker som jeg pleier å ta med på osteparty, det er en fin og snill ost som alle liker og de har den på alle dagligvarebutikker som har en liten ostedisk. Forøvrig også en type ost som smaker mye bedre med en tørr hvitvin enn med rødvin =) Parmesan er derimot godt med rødvin, og kanskje min favoritt! En litt eldre cheddar-type eller manchego er også snadder til rødt. Og så synes jeg chevre pluss honning med valnøtter er veldig godt Blåmuggost med portvin eller sauternes, og gjerne pepperkaker som jeg prøvde for første gang for ikke så lenge siden! Namnam. 1
Jolene Skrevet 4. mars 2016 #17 Skrevet 4. mars 2016 8 timer siden, Arabella skrev: Brie, camembert, port salut, saint paulin, ridderost, og selvfølgelig vanlig ost som jarlsberg o.l., druer, paprika. Veldig enig, men er også veldig glad i chevre. Ulike syltetøy til ulike oster er også veldig godt synes jeg. For det finnes massevis av syltetøy som passer spesielt til enkelte oster, og det hever virkelig smaken.
Jerry Lee Skrevet 4. mars 2016 #18 Skrevet 4. mars 2016 Gammalost. Kultivert i sørpa bak en utedass. Omnomnom...
Gjest cheshirecat Skrevet 4. mars 2016 #19 Skrevet 4. mars 2016 Honning og valnøtter er godt tilbehør også. Manchego er en god vin ost, da den er litt mer tørr og ikke så søt som de andre type oster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå