Gå til innhold

Barn og romfordeling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie er det tre barn. To barn fra tidligere forhold, og et felles barn. Vi har et hus med fire soverom. To kjempestore rom i en egen etasje, og to mellomstore rom i en annen etasje. Barn 1 og barn 2 har de to store rommene. Vi voksne har det minste, og vårt felles barn har det mellomstore rommet. Det var naturlig fordeling av rommene da vi flyttet inn i huset, fordi barn 3 var baby og da kun brukte rommet til soving og oppbevaring av klær og leker. 

Barn 1 bor hos oss på papiret 50-50. I praksis er det vel mer 70-30, der barnet er mest hos oss. 

Barn 2 har valgt for en tid tilbake å bo hos den andre forelderen. Barnet er hos oss og spiser middag et par ganger i uken, og er med på turer og ferier og slikt. Barnet overnatter en sjelden gang, da stort sett på oppfordring fra den andre forelderen som skal noe og trenger barnevakt. Barnet greide ikke å forsone seg med å "bo i koffert" etter å ha bodd 50-50 i flere år, og valgte selv å bo hos den andre forelderen. Vi skulle helst sett at barnet ville bo her, men respekterer selvsagt barnets valg. Vi ser at barnet er lykkeligere nå, roligere og rett og slett har det bedre. Det er ikke alle barn som trives med 50-50, og det har vi innsett gjelder vårt barn. 

Nå begynner vårt felles barn å vokse til, og begynner å tilbringe en del tid på rommet til barn 1. Rommet er større, det er plass til flere møbler, det er lenger unna stua, og barna har mer frihet når de kan tilbringe tid i en egen etasje. Det er mer naturlig å ha med venner dit. Barn 1 er veldig glad i sitt lille søsken, men føler seg litt invadert. De har derfor begge to ytret ønske om at barn 3 kan overta soverommet til barn 2. Det er et veldig stort rom, møblert og med TV, lyst med takvindu og i det hele tatt mye penere enn rommet til barn 3 kan bli. 

Vi er litt i tvil. Vi tviler på at barn 2 kommer til å flytte tilbake. Når barnet er hos oss tilbringes minimalt med tid på rommet, da barnet stort sett bare spiser middag her, og kanskje spiller litt brettspill eller tilbringer tid med hele familien foran TVen før h*n drar igjen. Rommet har stått helt urørt i to måneder nå, uten at noen har åpnet døren. Før det har barnet kun vært innom rommet for å hente noe. Barnet har noen ting der, noen klær, bilder og leker fra barnet var yngre, men hovedvekten av barnets eiendeler er naturlig nok der barnet bor på fast basis. Jeg og mannen min er litt uenige her. Den ene av oss mener at barn 2 ikke ønsker å bytte til et mindre rom. Barn 2 vil føle seg uvelkommen i vårt hus, at vi lar det felles barnet erstatte barn 2 og at vi ikke bryr oss nok om barn 2 til å beholde barnets rom. Den andre av oss mener at ved å la rommet stå slik det gjør går det ut over barn 3, som har et mindre rom og tross alt bor her hele tiden. Det er dårlig utnyttelse av rommene å la det største rommet stå tilnærmet ubrukt. 

Hva ville dere gjort? Ville dere latt barn 2 beholde rommet sitt, eller ville dere latt barn 3 overta rommet til barn 2? 

Anonymkode: 36eab...548

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville deffinitivt gitt nr 3 større og bedre rom!

Er jo meningsløst at det rommet skal stå tomt...

Men jeg ville først tatt en alvorlig samtale med barn nr2 og forklart situasjonen, og fortalt vedkommene at han/hun selvsagt fortsatt er hjertelig velkommen når som helst, men da har ett litt mindre rom.

Anonymkode: b017c...d35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn 3 får rommet til barn 2. Det er den eneste logiske løsningen.

Anonymkode: 31276...f27

Skrevet

Jeg er i tvil. Det kommer veldig an på hvordan barnet som skal ut av rommet føler det. Det er ikke sikkert følelsene rundt det kommer til synes med det samme. 

Jeg skjønner problemstillingen godt, men tror jeg ville ventet med selve flyttingen en god stund etter å ha fortalt det til barnet.

La det være en ide som får modne.... Minsten trenger ikke vite om planen enda og barn nr. 2 kan få tid til å venne seg ti tanken.

Dere kan kanskje tilby noe ekstra i forbindelse med flyttingen? Type lettere oppussing? Nye gardiner....Ihverfall ha litt fokus på at barnet HAR et rom der.Noen liker faktisk små rom også.... Finner det mer intimt.

AnonymBruker
Skrevet

Selv i en familie med helsøsken, så blir jo rom byttet på, etter hvem som har behov for rommet.

Jeg ville byttet, men snakket ordentlig med barn 2 om dette. Kanskje latt barn 2 få velge litt nytt til det nye rommet, sånn at det blir greit, og kanskje litt mer voksent, alt etter alderen.. Alt for husfreden. :)

Anonymkode: 7291c...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...