Gjest Evans Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Jeg leste en artikkel, og dens kommentarer på facebook i dag. Noen av kommentarene var etter min mening langt over streken: De gikk på å skyte flyktningene , som det var snakk om i artikkelen. Tidligere denne uka har det vært snakk om kommentarer som gikk på å gi flyktningene mer tau, så de kunne få hengt seg. Hva bør mang egentlig gjøre med slike kommentarer? Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg syns er riktig. På den ene siden vil jeg ikke at slike ytringer skal få stå, og at andre skal kunne si seg enig eller tenke at det er greit å ytre slik. Ytringer som dette kan vel både anmeldes og meldes som tips til kripos. Samtidig kan det være en fordel at de blir stående: Da kan de imøtegås. Dessverre virker det ikke som det skjer så ofte. Kommentarene jeg så hadde ikke fått noe kritikk, bare ”likes”. Jeg gav ingen kommentar selv heller. Om de ikke imøtegås i selve kommentarfeltet kan det allikevel hende at de som ikke er enig tar det opp andre steder, eller møter kommenteringene på andre måter. Det blir diskutert på nett, man diskuterer det hjemme osv. Det kan være positivt. Jeg endte med å rapportere kommentarene til facebook. Et par timer etter fikk jeg svar på at den ene var fjernet. De andre er ikke ferdig behandlet. Hva gjør dere med kommentarer som dette, og hva mener dere er riktig?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Jeg driter i det. Flott at de får stå, og med fullt navn og greier slik at de som skriver det driter seg godt ut. For en ting er at de mener det og det, det verste er at de er så dumme at de skriver det offentlig. Anonymkode: dba56...2fe 1
PeppaGris Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Absolutt la stå og å svare imot. Ved å tie ihjel slike meninger kan det føre til frustrasjon og aggresjon, som de igjen må få utløp for. Se bare på Breivik, feks.
Gjest Evans Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, PeppaGris skrev: Absolutt la stå og å svare imot. Ved å tie ihjel slike meninger kan det føre til frustrasjon og aggresjon, som de igjen må få utløp for. Se bare på Breivik, feks. Det er bra om det blir svart imot, det er jeg enig i. Men ofte skjer det ikke ut som det skjer. Jeg gjorde det ikke selv heller. Blir det stående, med bare tilhengere som liker og sier seg enig kan noen kanskje tenke at det er greit å ytre seg på den måten, eller enda verre handle på den måten. At hat mot andre mennesker er greit og "innafor". På den annen side så tas det jo opp andre steder - og da er det kanskje bra at det fortsetter å stå. Så kan de stå der med fult navn som AB skriver ovenfor her. Tipse kripos kan kanskje være en god idé i enkelte tilfeller - da får de muligheten til å undersøke personen. Jeg har aldri gjort det, og vet ikke helt hvor lista ligger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå