Gå til innhold

Depositum ut

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har flyttet men ikke fått depositumet mitt tilbake ennå. Må jeg reise i banken samtidig med huseieren, eller holder det at hun reiser i banken og sier at pengene skal overflyttes til meg?

Eller kan jeg gå i en annen filial og undertegne så jeg slipper å reise dit hvor hennes lokalbank er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det holder nok at en av dere møter opp med fullmakt fra den andre. Sikkert lurt å ta med depositumskontrakten, slik at banken har noe å sammenligne underskriften i fullmakten med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo DINE penger - så utleier kan jo ikke få pengene utbetalt (ja, med mindre det er snakk om ødelggelser som h*n skal ha dekket).

H*n kan sende en skriftlig fullmakt til banken, med beskjed om at depositumet kan frigis.

Kontoen vil da blir omgjort slik at det kun er DU som kan disponere den.

Vil du ha pengene overflyttet til en annen bank så er det DU som må ta kontakt med banken for å få ordnet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldieno

... Det du gjør er at du går i banken og sier at du vil ha ut depositumet og ber dem sende husverten det som trengs. Hvis ikke han lar høre fra seg innen rimelig tid får du frigitt pengene.

Husleieloven §5 sier:

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken.

Lovdata inneholder det meste :-) --- Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Les på papirene du fikk da du opprettet depositumkontoen. På min kontrakt står det at begge parter må møte i banken samtidig. Kan bli kronglete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les på papirene du fikk da du opprettet depositumkontoen. På min kontrakt står det at begge parter må møte i banken samtidig. Kan bli kronglete...

Det står det i mine papirer også. Jeg skal i banken på fredag for å få ut depositumet mitt, og utleier skal bli med. Ikke noe problem for ham som er pensjonist å bli med en tur i banken, men det må jo finnes andre løsninger feks. for de som leier ut mange leiligheter/hybler om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...