Gå til innhold

Bruk av off midler - årets TV-aksjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årets TV-aksjon går som vi vet til Kirkens Bymisjon og Rådet for Psykisk Helse. Et flott formål - og et formål som har store behov for økonomiske midler (ja, på lik linje med andre formål).

I utgangspunktet så synes jeg slike innsamlinger burde vært unødvendige - da vi i dette landet har nok penger å ta av....... :-?

Vi opplever stadig at politiker'ne snakker om hvor viktig helse er - de skal ha folk fortest mulig ut i arbeid igjen. Men fra det - og til å yte den hjelp noen trenger for å komme ut i arbeid igjen - ja, der er vegen lang.

Blir vi syke - så blir vi stående i endeløse helsekøer. Enten det er å vente på psykiatrisk hjelp - eller kreftbehandling. Ventetiden er med å bryte oss ned enda mer........

Hvor lenge måtte Bondevik vente når han fikk en depressiv lidelse? Ikke 5 min engang........... mens andre venter i måneder. Klart han kunne komme raskt tilbake til sin jobb - for han fikk bearbeidet sine følelser og problemer raskt. For andre - som venter i lang tid på behandling - så "baller det på seg" av tanker, bekymringer, redsel. Ergo så trenger vi lenger tid på å hele "skaden" også.

Bondevik var også heldig - han hadde familie (kone) som var der hele tiden - og støttet han. Vil vår ektefelle få nødvendig fri for å være tilstede i sykdoms-perioden? NEI. Jeg leste for litt siden i "et kreft-blad" om en småbarnsfamilie, hvor mor ble rammet av alvorlig kreft. Hadde en liten baby + en 3-4 åring. Tror dere ektefellen fikk "automatisk" fri for å ta seg av sin familie? NEI. Det var slåssing med det offentlig og og bruk av familien krefter på en unødvendig måte. Man skulle tro at familien hadde behov for å bruke kreftene sine på andre ting enn å slåss for at far kunne få sykemelding.

Vi så eksempler i gårsdagens TV-aksjon hvor folk må slåss for å klare hverdagen sin. De sliter seg ut på ting som burde være en "selvfølge". Hvordan kan ansvarlige myndigheter forsvare at en ungdom med ADHD-problmer blir "plassert" på en institusjon for folk med sterke rusproblemer? Slik at mor skal få litt sårt, tiltrengt fritid. At hun kan få sove 6-7 timer sammenhengende i et par netter. Det hun ønsket var en nattvakt hjemme som kunne avlaste henne i perioder.

Myndighetene "ser" behovet - og lover og lover........... helt til de i neste øyeblikk legger ned institusjoner, dagsentre, kutter stillinger i helsevesenet, sentraliserer, effektiviserer........ :kvalm:

I mitt distrikt trues det nå med nedleggelse av et ungdomskontor. Greit - det kan spares penger her og nå. Men hva med "resultatet" av den besparelsen om 5, 6, 7 år? En politiker er ikke i stand til å se konsekvensen av sin handling. :roll:

Jeg blir både forbannet og trist og redd når jeg ser hvordan samfunnet vårt blir. :-( :-x

(Og Bodevik-saken har jeg bare her brukt som et eksempel - bare så dere vet det. Synes det er fint at han fikk hjelp - og ble frist fort altså)

*puster ut*

MÅTTE bare ha ut litt frustrasjon nå. Jeg gjør meg mange tanker om dagens helse-Norge. Vi er en av verdens rikeste land - og "sparer oss til fant". :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig!

Sannheten er den at fordi vi er gavmilde og gir av våre surt opptjente midler, kan politikerne kutte enda mer ned! Det var da ikke planen...

Ikke at jeg sier vi ikke skal gi, jeg ga selv, men det var da meningen at de skulle få mer penger slik at de kunne gjøre enda mer for samfunnets svakeste, ikke slik at politikere og byråkrater skulle kunne putte mer i egen lomme :evil:

Overgitt...

Skrevet
Sannheten er den at fordi vi er gavmilde og gir av våre surt opptjente midler' date=' kan politikerne kutte enda mer ned! Det var da ikke planen...[/quote']

Det kan også hende at det at så mange gir til dette sender ett signal til politikerne at dette er ett område hvor man trenger større satsing, og at dette er noe folk er opptatt av. Da vil de også kunne fiske flere velgere ved å bevilge mere penger til dette. De organisasjonene som fikk penger er også frivillige organisasjoner, og er på ingen måte en erstatning for statlige tiltak rundt psykisk helse.

Skrevet
Det kan også hende at det at så mange gir til dette sender ett signal til politikerne at dette er ett område hvor man trenger større satsing' date=' og at dette er noe folk er opptatt av. Da vil de også kunne fiske flere velgere ved å bevilge mere penger til dette. De organisasjonene som fikk penger er også frivillige organisasjoner, og er på ingen måte en erstatning for statlige tiltak rundt psykisk helse.[/quote']

Håper du har rett, Eir, men jeg er neppe så naiv...

Og at det faktisk er behov for frivillige organisasjoner som for å si det meget diffust "gjør statens jobb" viser jo at prioriteringene til politikerne er litt off target...

Jeg synes de frivillige organisasjonene gjør en kjempejobb, men dessverre kan det hende de gir politikerne en sovepute jeg ikke synes de fortjener.

Gjest Gjesten
Skrevet

Tykkjer det er litt rart å sjå at nokon skriv at politikarane puttar pengane i eiga lomme. Kven er staten? Poenget mitt er at den demokratiske prosessen gir oss den leiinga vi vel å ha, og det er det vi ser konsekvensen av no.

Eg trur ikkje de meinar det de skriv, men det blir feil fokus. Folket har ein mulighet til å vise kva dei meinar og ynskjer, og den muligheten er det stadig færre som nyttar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...