Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Asle Toje har en interessant artikkel om den norske kirke, hva den står for, og ikke minst, hva den preker. Av Sylvi Listhaug ble den beskyldt for å være sosialistisk, men hvor sant er det? Ut ifra artikkelen til Toje, og litt personlig erfaring, så er det ikke mye kristen lære igjen i kirken, men snarere politikk. Anbefaler i så måte denne artikkelen

https://morgenbladet.no/ideer/2016/02/asle-toje-korset-pa-kirkens-grav

Personlig liker jeg ikke denne sammenslåingen av politikk og kristendom, der prester taler om klima, innvandring, og skattepolitikk. Det er en merkelig sammenslåingen, i en slags kamp for å gjøre seg selv relevant, og som nevnt i artikkelen, å høre en prest tale om internasjonale traktater, som han knapt nok kjenner til, istedet for kristen lære, er noe merkelig. Det topper seg når man leser om en biskop som fjerner alle religiøse symboler, i en form for respekt. Må jo undres på hva slags kultur og holdninger som lar dette gå gjennom, som om det ikke er en sak.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/biskopen-vill-ta-bort-kristna-symboler-i-sjomanskyrkan

En liten interessant undersøkelse fra Sverige om noe av det samme, men som jeg vil påstå nærmest er like relevant for Norge:

For ikke å nevne reklamefilm for Sveriges Sosialdemokratiske arbeiderparti, eller ungdomspartiet deres:

Så, hvor mye er det igjen av den kristne lære i den norske kirke, og er den sosialistisk? Eventuelt, så er disse påstandene bare svada :)

Endret av Snof
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jesus var på mange måter en politiker samtidig, og kirken har et etisk ansvar i å ytre sin mening når det går i mot religionen. Jeg synes kirken gjør helt rett i å si fra når mennesker ikke blir behandlet bra, og jeg synes det er fint at kirken minner oss på nestekjærlighet.

Heldigvis har alle ytringsfrihet, både kirker og andre.

Anonymkode: 1a4ed...724

• Liker 1
Skrevet

Kirkeskatten bør avskaffes. Kirkens medlemmer bør selv finansiere dens virksomhet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...