Gå til innhold

Chili con carne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes mange forskjellige oppskrifter på chili con carne. Hvilken er din favoritt? 

Anonymkode: 6c53e...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den med chili og kjøtt...

Altså ekte chili, ikke pulver, og kjøtt i biter, ikke malt opp til deig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er så fint med chili con carne er at du kan ha i de tingene du liker best. Jeg pleier å ha i paprika, bønner, løk, masse hvitløk, mais, oregano, karri, hel chili, paprikapulver og servere med ris og rømme.

Anonymkode: 5e153...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Har ikke en favorittoppskrift, men jeg liker å lesse på med bønner, purreløk og løk i den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode (har ikke nedskrevet oppskrift) skal retten inneholde kjøttdeig, chili (alltid rød, men gjerne grønn også), hakka tomater, gulrøtter og kidney beans. Serveres med ris (langkornet)

Gulrøttene skjæres i løvtynne skiver. Har en tendens til å bruke hermetiske tomater, men selvhakkete, ferske er selvsagt best. Kun nyrebønner (kidneybeans) er tillatt i chili-con-carne. Tomatbønner gir assosiasjoner til ekkel engelsk frokost og har ingenting i en tex-mex rett å gjøre.

Opphakket løk er valgfritt.

Til variasjon bruker jeg å skjære potet eller eple i små tegninger (ferdige ananasbiter fungerer også). Spesielt eple gir en frisk motvekt til den krydrede tomatsausen. Tilsettes mot slutten for å ikke kokes i stykker 

Risen blir ekstra smakfull om man putter laurbærblad i vannet før risen tilsettes. Bare husk å ta bladene ut av risen før den serveres.

Ellers kan jeg krydre til  med et variert utvalg av tørre krydderplanter, som timian, basilikum, oregano, ++, gjerne ferdige blandinger som "Herbs of Provence" el. Ekstra chili krydder kan også brukes, i tillegg til fersk chili.

Maten er herved servert.

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er godt å koke den med en kanelstang og en skvett rødvin :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Jeg hadde en oppskrift på chili con carne som tok kort tid å lage, den var med tacokrydder, og den ble kjempegod. Dessverre mistet jeg oppskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Har en tendens til å bruke hermetiske tomater, men selvhakkete, ferske er selvsagt best.

Ikke nødvendigvis. Tomater er en av få ting som ofte er best hermetisk.

Anonymkode: 5e153...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entrecôte i tynne skiver

Finhakket løk, hvitløk og chili

hakkede tomater 

blandede bønner, evt kidney bønner

paprika

paprikapulver, salt, chilikrydder, pepper, cayenne pepper og piri piri

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...