AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Kjøpte oss hund for fem år siden, en liten chihuahua. Han er verdens skjønneste og vakreste hund, som vi er veldig glad i. Samtidig er han en ordentlig ramp, da vi har hatt alt for lite tid til trening og sosialisering. Han er hjemme alene fra kl. 07.00- 16.30 hver ukedag, altså 9,5timer. Det er hjerteskjærende. Samtidig så må vi jo jobbe. Han tisser inne, da han ikke klarer å holde seg. Han oppleves også ganske stresset, så han ligger nok ikke å sover og later seg. Du lurer kanskje på hvorfor vi fikk oss hund, og det samme spør jeg meg selv... Livssituasjonen var nok ganske annerledes i forhold til fritid enn hva vi har nå. Vi jobber nå på like tidspunkt, og pendler med tog sammen. Vi må rett hjem fra jobb HVER dag. Kan aldri ta en kaffe men venninner eller trene på treningssenter om ettermiddagen. Er så irritert for å ha satt oss i denne situasjonen. Vi har lite tilgang på hundepass, og kan ikke ta han med til venner som har hunder pga av hans utfordrende atferd. Enten blir han da mye alene også i helgene, eller så takker vi nei til invitasjoner. Igjen, begge situasjonene er kjipe.. Jeg får så dårlig samvittighet over hunden, og er også irritert på hvor mye hunden begrenser meg (vet at dette er min feil, men det gjør ikke situasjonen noe bedre) Å omplassere han føles uaktuelt da han har endeløs kjærlighet til oss. Forestiller meg at han vil bli en trist og sorgfull hund ved å flytte. Det gjør jo situasjonen ikke bedre. Noen i lignende situasjon som vil dele noen tanker og erfaringer? Anonymkode: f75f8...60f
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Hvorfor tar du den ikke bare med på jobb? Nå fikk jeg nesten lyst på en veskehund jeg kan leke med mens jeg jobber... 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Se etter et godt omplasseringshjem. Dette er ikke godt for hverken dere eller hunden. Anonymkode: 540d5...277 31
Sapientia Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Hundehold skal være en berikelse, dersom det er til større ulempe enn glede i hverdagen kan omplassering være en god ting for både hund og eier. Hunden vil ikke bli trist og sorgfull om han flytter til noen som vier ham mye oppmerksomhet og som har en livsstil hvor han passer inn. Huner er ikke slik. Han vil kanskje bruke 2uker - 1 mnd på og justere seg til et nytt hjem, men noe særlig lengre tid enn det er helt unormalt at de bruker. Jeg har selv overtatt 2 voksne hunder, og det har ikke vært noe problem. Ene brukte ca 1 mnd på å bli "normal" hun andre har ikke vist noen tegn på savn, sovet godt, spist godt osv fra dag en. Nr. 2 kjente meg fra før av og har vært her en del riktignok, noe som nok har gjort at hun så fort følte seg hjemme her. 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor tar du den ikke bare med på jobb? Nå fikk jeg nesten lyst på en veskehund jeg kan leke med mens jeg jobber... Ingen av oss har jobber for dette er mulig Hvis ikke hadde vi selvfølgelig gjort det! Anonymkode: f75f8...60f
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ingen av oss har jobber for dette er mulig Hvis ikke hadde vi selvfølgelig gjort det! Anonymkode: f75f8...60f Bytt jobb? 1
Alja Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Jeg ble godt kjent med ei jeg gikk i samme klasse med for noen år siden. Begynte å henge masse med henne. Helt til en dag jeg skulle være med henne i stallen etter skolen. Vi reiste først hjem til henne, fordi hun måtte hente noe. Synet som møtte meg i den leiligheten glemmer jeg aldri. Hun hadde en hund på ca 8 måneder. Inngriset i sin egen dritt i buret sitt. Da hadde vi vært på skolen i 7 timer. Hunden fikk tisse kjapt, før den ble plassert i buret bak i bilen. Da vi kom til stallen luftet hun den ikke. Da var det inn i stallen, møkke, og så ri. Det tok kanskje to og en halv time. Så kjørte hun meg hjem. Jeg er IKKE venninne med henne i dag. Og jeg sa til henne før hun slapp meg av at hun burde revurdere om hun hadde tid til hund, og at jeg håpte hun hadde planer om å gå tur med den når hun kom hjem. Det at du ikke vil omplassere den fordi den har sånn uendelig kjærlighet til dere, syntes jeg er bullshit. Beklager, men hunder er litt som barn. De tilpasser seg nye situasjoner veldig kjapt. Plis ikke vær en egoist hvis du ikke har tid til å ha den. Finn et hjem til den hvor den kan utfolde seg som hund og få ut energien. Beklager om jeg høres krass ut, men slik er det bare. 49
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 dere har selv satt dere og den stakkars hunden i denne situasjonen så da får dere finne på noe. jeg ser for meg at omplassering er eneste alternativet da dere ikke har hundepass å dere er borte hele dagen. dette var særdeles dårlig planlagt.... Anonymkode: 3e6b1...2b7 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 Dette er dyremishandling, hunden fortjener et bedre liv. Krasst men sant Anonymkode: b7e27...74c 9
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 Omplassering er det beste. Det er bare din samvittighet som er grunnen til at du ikke vil det, ikke fordi det er vondt for hunden. De aller fleste hunder venner seg godt til nye hjem ganske kjapt. Gjør det nå før hunden er for gammel, da er det vanskeligere å omplassere, fordi få ønsker en "gammel" hund. At han tisser inne fremdeles er jo helt vanvittig... Nei, nytt hjem! Helst i går. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bytt jobb? Det er ikke mulig i mitt yrke. Ønsker ikke oppgi yrke. Men ta f.eks sykepleier. Er ikke bare bare å finne en jobb hvor de tillater å ha dyrehold... Anonymkode: f75f8...60f 1
Veslefrikk Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 Uff! Jeg får vondt inni meg av å lese om den stakkars hundens situasjon. Er enig med alle andre som foreslår at du omplasserer den. Gjør det før den blir for gammel. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Så utrolig leit at det ikke fungerer for dere med hund. Forstår at der er glad i den og ønsket å ha en hund, men i praksis ser at endringer plutselig går ut over tiden til den. Anbefaler å omplassere den. Det er leit at det må bli slik, men det er flott at du søker svar på hva man kan gjøre i situasjonen. Etter 5 år forstår jeg at omplassering er et vanskelig valg, men det er det beste for hunden og for deres samvittighet. 9,5 timer alene er veldig lenge... Og om INGEN i nabolaget kunne gått tur med den (ungdommer/barn?) så er det ingen annen løsning. Anonymkode: d067c...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Jeg forstår deg, TS. Hund er virkelig et ansvar, og det er vi mennesker som må ta det ansvaret. Jeg ble hundeeier til en liten valp for fire uker siden, og jeg er lei av å ha den rundt meg konstant. Gleder meg til jeg kan la den være alene noen timer om gangen, for nå er det litt too much. "Fordelen" min er at jeg har barn, og da er jeg uansett bundet opp. Barn/kjæledyr gjør at man må nedprioritere seg selv hver eneste dag, så du må kanskje bare innse/godta det? Anonymkode: 2ef1b...eae
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig i mitt yrke. Ønsker ikke oppgi yrke. Men ta f.eks sykepleier. Er ikke bare bare å finne en jobb hvor de tillater å ha dyrehold... Anonymkode: f75f8...60f Kan man ikke bli dyresykepleier? Aner ikke hvordan normale arbeidsplasser fungerer, jeg må være snill og grei, men for øvrig får jeg gjøre som jeg vil (så lenge det er trygt).
Veslefrikk Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår deg, TS. Hund er virkelig et ansvar, og det er vi mennesker som må ta det ansvaret. Jeg ble hundeeier til en liten valp for fire uker siden, og jeg er lei av å ha den rundt meg konstant. Gleder meg til jeg kan la den være alene noen timer om gangen, for nå er det litt too much. "Fordelen" min er at jeg har barn, og da er jeg uansett bundet opp. Barn/kjæledyr gjør at man må nedprioritere seg selv hver eneste dag, så du må kanskje bare innse/godta det? Anonymkode: 2ef1b...eae Hvis du er lei av å ha den rundt deg allerede etter fire korte uker? Da er jeg dessverre redd for at det fort kan bli et omplasseringsprosjekt til... 11
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 14 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bytt jobb? Anonymkode: 8169e...16a 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 6 minutter siden, Fiberhusk skrev: Omplassering er det beste. Det er bare din samvittighet som er grunnen til at du ikke vil det, ikke fordi det er vondt for hunden. De aller fleste hunder venner seg godt til nye hjem ganske kjapt. Gjør det nå før hunden er for gammel, da er det vanskeligere å omplassere, fordi få ønsker en "gammel" hund. At han tisser inne fremdeles er jo helt vanvittig... Nei, nytt hjem! Helst i går. det er jo eieren sin skyld... enhver person kan prøve å holde seg i 9,5 timer. det er jo ikke akkurat behagelig. fyfader jeg syns synd på den hunden. Anonymkode: 3e6b1...2b7 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Kan man ikke bli dyresykepleier? Aner ikke hvordan normale arbeidsplasser fungerer, jeg må være snill og grei, men for øvrig får jeg gjøre som jeg vil (så lenge det er trygt). Jo. Men dette er da en helt annen utdanning. I mitt yrke er uansett dyrehold strengt regulert. Anonymkode: f75f8...60f 2
Rumle Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig i mitt yrke. Ønsker ikke oppgi yrke. Men ta f.eks sykepleier. Er ikke bare bare å finne en jobb hvor de tillater å ha dyrehold... Anonymkode: f75f8...60f Hva med å bytte til en jobb med litt mer fleksibel arbeidstid, slik at dere begge ikke er borte i så mange timer hver dag? Er det noen som kan passe ham noen timer innimellom? Kan det være aktuelt å få en hundepasser til å komme innom og ta ham med på tur en time midt på dagen? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå