Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min har nylig fått en fraværsdom fra Forliksrådet. Hun har 2 uker på seg til å betale pengene hun skylder meg, i følge dommen. Noen som vet hva som skjer dersom disse pengene ikke kommer på konto til rett tid? Hva gjør evt Forliksrådet med det? 

Anonymkode: 08c09...952

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting, og ingenting?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Ingenting, og ingenting?

Fant dette på nettet:

Forliksrådene er både en meklingsinstans og domstol. De fleste sakene i forliksrådet dreier seg om uenighet om gjeld i ulike sammenhenger, særlig knyttet til kjøp av varer og tjenester. Et krav om betaling av gjeld kan fremmes for forliksrådet for å oppnå en minnelig løsning eller få fastslått ved dom at kravet er rettsgyldig. Dette for at kravet eventuelt kan tvangsfullbyrdes hos namsmannen. 

Men lurer på om noen vet "gangen" i det? Hva skjer automatisk og ikke? 

TS

Skrevet (endret)

Namsmannen kan sette igang tvangsinndrivelse. Men forliksrådet gjør ikke mere, etter dette. De har bare fattet et rettsgyldig vedtak, som kan følges opp videre av Namsmann om dette ikke løser seg.

P.S Du må selv følge opp dette hvis hun ikke betaler, for det er ingen automatikk i at Namsmannen tar beslag i lønnen hennes, eller slike ting. Du må be om at det tvangsfullbyrdes. Og da kan hun få en avdragsordning som hun må betale, så framt hun har midler.

Endret av Tøytigern
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Tøytigern skrev:

Namsmannen kan sette igang tvangsinndrivelse. Men forliksrådet gjør ikke mere, etter dette. De har bare fattet et rettsgyldig vedtak, som kan følges opp videre av Namsmann om dette ikke løser seg.

P.S Du må selv følge opp dette hvis hun ikke betaler, for det er ingen automatikk i at Namsmannen tar beslag i lønnen hennes, eller slike ting. Du må be om at det tvangsfullbyrdes. Og da kan hun få en avdragsordning som hun må betale, så framt hun har midler.

Ok, det var det jeg lurte på! Takk ☺️ 

Hun har midler, så dersom pengene ikke er på konto innen 14 dager, går jeg til Namsmannen 👍 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg jobber med tvangsinndrivelse og kan gi litt mer detaljert informasjon:

dersom hun ikke betaler, må du sende en "begjæring om utlegg" til namsmannen i distriktet der hun bor. Dersom dommen er under 1 år gammel, behøver du ikke sende henne et varsel i forkant. Merk at det påløper gebyr for behandlingen hos namsmannen, denne regningen sendes til deg og må betales uavhengig av om namsmannen finner noe å hente hos henne eller ikke. Husk å legge ved dommen (tvangsgrunnlaget) og oppgi at du vil ha dekket kostnadene.

Er det over et år siden dommen falt, må du før du sender begjæring om utlegg, sende henne et såkalt § 4-18 varsel. 14 dager etter at dette er sendt, kan du sende ny begjæring om utlegg til namsmannen.

For hver gang du sender en utleggsbegjæring, avbryter du foreldelsesfristen på dommen.

Anonymkode: 551df...ea1

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Tøytigern skrev:

Namsmannen har ingen myndighet til å inngå avdragsordninger. De legger ned lønnstrekk, som trekkes rett fra lønnen av arbeidsgiveren/NAV og sendes direkte til kreditor, de tar pant i bil/hus/bankkonto osv. Man kan ikke forhandle frem en avdragsordning med namsmannen...

Anonymkode: 551df...ea1

AnonymBruker
Skrevet
Den Thursday, March 03, 2016 at 18.39, AnonymBruker skrev:

Eksen min har nylig fått en fraværsdom fra Forliksrådet. Hun har 2 uker på seg til å betale pengene hun skylder meg, i følge dommen. Noen som vet hva som skjer dersom disse pengene ikke kommer på konto til rett tid? Hva gjør evt Forliksrådet med det? 

Forliksrådet gjør ingen verdens ting. De har gjort sitt og pådømt kravet, hun har vært knall dum og ikke møtt opp eller gitt lyd fra seg, noe som betyr at hun er enig i din fremstilling av saken.

Det du derimot må gjøre når fristen er utløpt er å gå til Namnsmannen (eller hvem og hvem det er nå.?) Og få begjært utlegg. Om ikke jeg husker feil så koster det et rettsgebyr eller deromkring. Er noen år siden jeg måtte gjøre dette. 

Anonymkode: 5e0a3...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...