AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Ser på nett at de mener at folk må flytte for å få seg jobb. Enig, om du er ung, singel og leier bolig. Sist nevnte de oljeiingeniøreren. Hele vestlandet er rammet, og veg nå å spre seg til andre fylker. Jeg er arb ledig. Jeg har regnet på dette,og lar seg ikke gjøre. Vi har eget hus. Mann i fast jobb. Skal vi selge huset?skal han si opp jobben for å flytte med meg? Risikere å bli arb ledig på nye plassen? Med mitt lønnsnivå så holder det ikke med to boliger. Vi er godt voksne. Ser ikke meg i et kollektiv ned unge folk. Reiseutgifter får jeg også. Ser jeg antagelig kan få to jobber i Osloområdet. Billigste hybel på finn i området er på 7500 kr. Et rom med kokekrok. Billigste reise hjem er 2200 kr. Hver 14 dag? Tv,nett kommer i tillegg. Forsikring . Jeg vil sitte igjen med mindre enn dagpenger. Og har ikke nok til utgifter hjemme. Anonymkode: 4e551...d01
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Det er vel insinuert at hele familien skal flytte.. Ikke splitte familen, reise frem og tilbake og ha to boenheter. Søk jobber og selg huset når dere har fått napp. Det er mye politikere ikke er realistiske angående, men akkurat dette syns jeg ikke er en av dem. Anonymkode: 5d999...55b 1
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Dersom mannen har så god inntekt trenger du hverken dagpenger eller å flytte. Bar lev på hans inntekt. Hvorfor skal jeg betale for at du skal sitte hjemme når du ikke gidder å jobbe? Unge single personer har jo også nettverk, synes det er smålig av deg å anta at unge single personer ikke har noen grunn til å bo der de bor. Jeg har nettverk alle plassene jeg liker å bo, og det vil være minst like problematisk for meg å flytte som for deg. At du ikke har råd til å bo i en studioleilighet på Majorstuen sier seg selv. Om du bare flytter deg tre kilometer unna vil du jo finne en betraktelig større leilighet for en 6-7000 kroner. Fjernsyn klarer du deg fint uten, og hvis du absolutt skal bo midt på majorstuen kan du jo bare spasere ned på Starbucks for å poste "livets harde skole"-bilder på instagram. Hvorfor tar du deg ikke bare noe nyttig utdanning? Da kan du leie for 2500-3000 i Oslo (hybel) og studier på bachelornivå er pissenkle så du kan jobbe 100% ved siden av. 1
mjauritz Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Men kjære vene, hva mener du skal gjøres da? Skal staten betale deg full lønn for å ikke jobbe? Mener du det er din rett å få ha akkurat den jobben du vil i akkurat det området du ønsker? Norge er et alt for godt land å bo i når dette er kravene. Nei, enten så får du finne en løsning, eller flytte på deg. Så enkelt er det faktisk. Det er vel strengt tatt noe dere får finne ut av selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel insinuert at hele familien skal flytte.. Ikke splitte familen, reise frem og tilbake og ha to boenheter. Søk jobber og selg huset når dere har fått napp. Det er mye politikere ikke er realistiske angående, men akkurat dette syns jeg ikke er en av dem. Anonymkode: 5d999...55b Han har jobb her vi bor. Flytter han med meg så betyr det at han blir arvelig. Selger vi hjemmet vårt, blir det med tap. Da sitter vi igjen med lån...og 0 til å komme oss på boligmarkedet Anonymkode: 4e551...d01
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 3 timer siden, ambivalentReaction skrev: Dersom mannen har så god inntekt trenger du hverken dagpenger eller å flytte. Bar lev på hans inntekt. Hvorfor skal jeg betale for at du skal sitte hjemme når du ikke gidder å jobbe? Unge single personer har jo også nettverk, synes det er smålig av deg å anta at unge single personer ikke har noen grunn til å bo der de bor. Jeg har nettverk alle plassene jeg liker å bo, og det vil være minst like problematisk for meg å flytte som for deg. At du ikke har råd til å bo i en studioleilighet på Majorstuen sier seg selv. Om du bare flytter deg tre kilometer unna vil du jo finne en betraktelig større leilighet for en 6-7000 kroner. Fjernsyn klarer du deg fint uten, og hvis du absolutt skal bo midt på majorstuen kan du jo bare spasere ned på Starbucks for å poste "livets harde skole"-bilder på instagram. Hvorfor tar du deg ikke bare noe nyttig utdanning? Da kan du leie for 2500-3000 i Oslo (hybel) og studier på bachelornivå er pissenkle så du kan jobbe 100% ved siden av. Jeg trenger ikke leilighet på Majorstua. Har jeg skrevet at han har god lønn? Trenger ikke dagpenger? Jeg har jobbet meg til den rettigheten i 20 år. Du skjønte tydeligvis ikke problemstillingen Anonymkode: 4e551...d01
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 Dere skal selvsagt ikke flytte før begge har jobb på den nye plassen. Hvis markedet ikke er slik at det svarer seg å selge huset nå, hva med å leie det ut en periode? Kjennwr folk med barn som har flyttet til Norge fra et EU land der det ikke var håp i det hele tatt om å få jobb. Først flyttet den ene, skaffet jobb og bolig og så kom ektefellen etter. Og tilslutt barna. Dette var en prosess over tre år der barna var borte fra en eller begge foreldrene sine i nesten tre år. Du er i en omstillingsprosess og det ser dessverre ut til at klondyke tidene i oljenæringen er over. Skal du sitte og forbanne dette eller skal du være realistisk og se etter muligheter? Hvis valget for meg stod mellom varig eller langvarig arbeidsledighet eller å flytte, eløer eventuelt ta vakter på sykehjem, så hadde jeg tatt vakter på sykehjem mens jeg planla hvor jeg skulle flytte. Kanskje til og med en pendlertilværelse i et år f.eks, ville gitt muligheten for å dra skikkelig på med lånenedbetaling slik at huset man ikke har råd til lenger kan selges uten tap. Det er selvsagt ikke kjekt å måtte røske alt opp med roten og fjerne seg fra nettverket sitt. Men er det bedre å gå arbeidsledig i all overskuelig fremtid? Når du sier at politkerne ikke er realstisk når de ber folk flytte på seg, hva skulle alternativet være? Hvis jobben er i Oslo, så er den der, ikke i Stavanger?
Pengebingen Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 Som Blondie fint påpeker, politikere kan ikke flytte på jobbene (i særlig stor grad, og i hvertfall ikke over natta). Men folk kan flytte på seg. Det er ti valg, enten blir dere der dere er, kutter i utgifter og levestandard og får det til å gå rundt på mannens lønn + dagpenger. Mens du fortsetter å lete etter ny jobb. Eller dere flytter. Da må jo han også begynne å lete etter jobb i Oslo. Der lar seg gjøre! Å holde kostnader nede for å klare det økonomisk er viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 14 timer siden, mjauritz skrev: Men kjære vene, hva mener du skal gjøres da? Skal staten betale deg full lønn for å ikke jobbe? Mener du det er din rett å få ha akkurat den jobben du vil i akkurat det området du ønsker? Norge er et alt for godt land å bo i når dette er kravene. Nei, enten så får du finne en løsning, eller flytte på deg. Så enkelt er det faktisk. Det er vel strengt tatt noe dere får finne ut av selv. Den dagen folk skjønner dette, er vi reddet. Tar nok sin tid, så inn i helvete godt vant som folk er i dette landet. "Flytte til jobb??" "Nei, det går ikke" Så synd for deg, for det må du nå, HELDIGVIS! Anonymkode: 26f56...288 2
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger ikke leilighet på Majorstua. Har jeg skrevet at han har god lønn? Trenger ikke dagpenger? Jeg har jobbet meg til den rettigheten i 20 år. Du skjønte tydeligvis ikke problemstillingen Anonymkode: 4e551...d01 Dagpenger er for når du ikke får deg jobb, ikke for når du ikke gidder å jobbe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå