AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 På Facebook florerer det av ungdommer som legger ut bilder av sin "elskede" med lange tekster over hvor høyt de elsker kjæresten sin. Barn (ja, barn) ned i alderen 13 år legger ut over hvor mye gutten/jenta betyr i livet deres og at de alltid for evig og evig bare skal være de to osv osv... Som foreldre mener jeg virkelig at det burde logge et visst ansvar i å forklare barna deres at dette er flaut. 4 uker senere er det en annen kar som har kapret 13 åringens hjerte og jeg er overrasket over hvor lite filter ungdommene har fått i oppveksten sin... Jeg var 19 første gang jeg SA DET til min andre kjæreste. Var sammen med min første i rundt ett år (17 år), men visste at jeg ikke var gammel nok til å ville bruke de ordnene om jeg ikke var sikker på at jeg så en femti med vedkommende. Er det flere enn meg som reagerer på at ungdommer/barn legger ut lange erklæringer på veggene til 'ukens' kjæreste? Å si det til dem etter lang tid sammen, for alle del, men er man 13 år, så mener jeg virkelig at dette er upassende og flaut for dem i ettertid når de lærer hva ordene betyr. Eller i verste fall mister ordene betydning for vedkommende og voksne som faktisk har lært at man venter, vil reagere på at kjæresten sier "elsker deg" etter ei uke. Anonymkode: d66d0...c43
Antlers Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes de selv må få styre hvilke ord de bruker i forholdet. Akkurat som med oss voksne, sitter disse ordene løst hos noen, og langt inne hos andre. Jeg forstår hva du mener med at ordene mister sin betydning, men så viktig er det nok ikke, at man liksom skal måtte passe seg for å bruke dem. God kjemi, og evnen til å vise kjærlighet er nok langt viktigere i voksne forhold enn timingen på, og mengden av, "jeg elsker deg". Når det er sagt så er jeg helt enig i at man bør lære barna å tenke nøye gjennom hva de legger ut på facebook og andre sosiale medier - både av tekst og bilder. Fortell om hvordan folk danner seg et bilde, basert på hva de ser, og hvorfor det kan være uheldig. Det skader heller ikke å referere til egen ungdomstid, og ting man trodde var kjempetøft da men gremmes litt over nå. Greit at det er mange hormoner i sving og alle følelser blir forsterket, samtidig som konsekvensforståelse ikke er ferdig utviklet, men enkelte ting egner seg bedre på privaten. Det bør de fleste være i stand til å forstå, så lenge de får en god forklaring
Gjest Haaploes Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Jeg er også enig i at barn må læres nettvett, men samtidig mener jeg det er vel så viktig at barn og ungdoms følelsesliv tas på alvor. For når de sier at de elsker kjæresten sin, så gjør de jo det på sin måte Jeg tror kjærlighet kommer i mange forskjellige former og følelser, da jeg var sammen med min eks, så elsket jeg jo ham, men kjærligheten jeg har med min nåværende er helt annerledes. Jeg har en kusine i begynnelsen av tenårene som er litt sånn som du skisserer i innlegget ditt, TS, det bugner over av både kjærlighetserklæringer og følelser i sosiale medier. Når hun blir voksen håper jeg virkelig ikke at hun blir flau, jeg håper at hun tenker tilbake på ungdomstiden sin med et smil over hvor fint det var å være ung, hormonell og en anelse naiv.
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Dette er vel ingenting å legge seg borti? Jeg "elsket" mine kjærester da jeg var i tenårene, men har ikke brukt det ordet til noen nå på over 15 år. Altså mistet det slett ingen betydning for meg. Jeg modnet, og det gjorde språkbruken og følelseslivet mitt også. La de unge få uttrykke seg, sier nå jeg.
Cashbah Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jeg sa bestandig det samme til alle venninnene mine da jeg var ungdom; du blander forelskelse og det å være betatt av noen med det å elske. Det var selvfølgelig lite populært på den tiden 1
Gjest Aye Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Tenåringer vet ikke hva elsker betyr en gang. De bare gjør som de voksne.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Er ikke rart at de oppfører seg slik. Synes det er søtt og hyggelig. De vokser seg nok av det. Jeg husker selv da jeg var tenåring; ble stadig dødsforelsket i gutter på skolen, og kniste og rødmet hver gang jeg kom i prat med de. Dagdrømte om de, og var helt sikker på at "HAN er den rette". Forelskelsene ga seg alltid like fort som de kom, og neste uke var jeg superbetatt av en annen kar.. Alltid like overbevist om at jeg aldri ville forelske meg i noen andre. Og følelsene var ekstremt sterke - kan ikke si at jeg har kjent på så sterke følelser etter å ha bikket 20 år. Hadde (heldigvis?) aldri en kjæreste i ungdommen, så sa aldri at jeg elsket noen høyt før jeg traff min nåværende type. Men er helt sikker på at hvis jeg hadde blitt sammen med en av de store tenåringsforelskelsene mine, ville nok kjærlighetserklæringene kommet ut på rullende bånd. Så jeg tenker, la dem være i fred og nyte den svimlende forelskelsen. Savner nesten den tida selv, men er glad for at jeg er voksen nå. Anonymkode: f1595...3ee
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 det kan jo hende det er tull. jeg ville undersøkt med personen direkte om det er sant at personen skriver sånt. Anonymkode: 2e413...2b5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: det kan jo hende det er tull. jeg ville undersøkt med personen direkte om det er sant at personen skriver sånt. Anonymkode: 2e413...2b5 Det er ikke tull, og får fint tilbake at han elsker henne også. Har flere ungdommer (søsken/kusiner/tremenninger etc.) som skriver slikt. Det virker jo som om dette er normalt for ungdommene, men jeg blir virkelig flau på deres vegne! Anonymkode: d66d0...c43
Gjest Badebuksa Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 (endret) Det er bare noe de sier. Akkurat som "pena <3" osv. Så snur de ryggen til og baksnakker med en gang de får sjansen. Det har blitt så vanlig med engelske/amerikanske filmer og serier, der sier de "I love you" til hvem som helst omtrent, og det blir oversatt som "jeg elsker deg" i underteksten. Så ikke rart at "jeg elsker deg" blir vannet ut. De lærer av det de ser. Endret 4. mars 2016 av Badebuksa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 Hmm, vil du gå etter småbarn i barnehager som leker mor og far også TS? La barn være barn, la de leke med ideen om kjærlighet, om vennskap, familie, og all denslags. Jeg er selv veldig obs på det å erklære at jeg elsker noen, ettersom jeg selv setter veldig stor vekt på det (jeg sier det svært lite, og kun når jeg mener det). Anonymkode: 7b47f...b34
Roseh Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 10 minutter siden, Badebuksa skrev: Det er bare noe de sier. Akkurat som "pena <3" osv. Så snur de ryggen til og baksnakker med en gang de får sjansen. Det har blitt så vanlig med engelske/amerikanske filmer og serier, der sier de "I love you" til hvem som helst omtrent, og det blir oversatt som "jeg elsker deg" i underteksten. Så ikke rart at "jeg elsker deg" blir vannet ut. De lærer av det de ser. betyr ikke ''i love you'' at ''jeg elsker deg'' ?
Roseh Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 Skjønner ikke helt at dette er noe å reagere på. De fleste gjør ting som de blir flau over i ettertid. Legger ut røykefjorits-bilde på facebook. Oversminka duckface bilder. Bikinibilder og utfordringer, som å bade innen 24 timer. Skrive dramatiske statuser som ''er det mulig?! Skal aldri snakke med deg igjen, du vet hvem du er'', uten å nevne navn. Haha!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 11 minutter siden, Roseh skrev: Skjønner ikke helt at dette er noe å reagere på. De fleste gjør ting som de blir flau over i ettertid. Legger ut røykefjorits-bilde på facebook. Oversminka duckface bilder. Bikinibilder og utfordringer, som å bade innen 24 timer. Skrive dramatiske statuser som ''er det mulig?! Skal aldri snakke med deg igjen, du vet hvem du er'', uten å nevne navn. Haha! Haha! Sistnevnte er visst også veldig vanlig. Opplever ungdommen i dag som meget så annerledes enn hva vi var. Opplevde likevel Facebook i ungdomstiden og ingen jeg kjente til drev på slik de gjør nå. Jo, for alle del at de skal få holde på, men synes et visst filter er innenfor. Min stebror på 16 la ut bilde av han og kjæresten i senga, NAKEN (med dyne over da...) og laaaang tekst over hvor høyt han elsket kjæresten etter 4 måneder. Fikk sjokk, men må vel bare bli vant til slikt? :/ Anonymkode: d66d0...c43
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 Intimgrensene og sperrene til ungdom blir lavere for hvert kull virker det som. Anonymkode: 72629...9f0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #16 Skrevet 4. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Intimgrensene og sperrene til ungdom blir lavere for hvert kull virker det som. Anonymkode: 72629...9f0 Hos meg er det folk i 40-åra som legger ut sånne statuser, og uka etter er det slutt. Det er IKKE noe alle vokser av seg Anonymkode: 58a51...573
Gjest Blomsterert Skrevet 5. mars 2016 #17 Skrevet 5. mars 2016 Den Thursday, March 03, 2016 at 15.53, AnonymBruker skrev: På Facebook florerer det av ungdommer som legger ut bilder av sin "elskede" med lange tekster over hvor høyt de elsker kjæresten sin. Barn (ja, barn) ned i alderen 13 år legger ut over hvor mye gutten/jenta betyr i livet deres og at de alltid for evig og evig bare skal være de to osv osv... Som foreldre mener jeg virkelig at det burde logge et visst ansvar i å forklare barna deres at dette er flaut. 4 uker senere er det en annen kar som har kapret 13 åringens hjerte og jeg er overrasket over hvor lite filter ungdommene har fått i oppveksten sin... Jeg var 19 første gang jeg SA DET til min andre kjæreste. Var sammen med min første i rundt ett år (17 år), men visste at jeg ikke var gammel nok til å ville bruke de ordnene om jeg ikke var sikker på at jeg så en femti med vedkommende. Er det flere enn meg som reagerer på at ungdommer/barn legger ut lange erklæringer på veggene til 'ukens' kjæreste? Å si det til dem etter lang tid sammen, for alle del, men er man 13 år, så mener jeg virkelig at dette er upassende og flaut for dem i ettertid når de lærer hva ordene betyr. Eller i verste fall mister ordene betydning for vedkommende og voksne som faktisk har lært at man venter, vil reagere på at kjæresten sier "elsker deg" etter ei uke. Anonymkode: d66d0...c43 Eh. Alvorlig? Det er liksom sånt en bare smiler av da. Flaut for dem i ettertid,og det skal foreldre forklare? Ordene vil miste sin betydning? Haha,vær så snill a. Unnskyld at jeg ler,men dette var bare urkomisk i mine øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå