Gå til innhold

Kjøpe leil med sambo som er selvstending næringsdrivende - hva skjer ved et konkurs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei godtfolk!

Jeg og sambo planlegger å kjøpe leil sammen. Jeg spytter inn en EK som tilsvarer 50% av kjøpesummen, mens han spytter inn 25% EK og 25% lån som står på oss begge. Han er selvstendig næringsdrivende (enkeltmannsforetak). Hvis bedriften hans skulle gå konkurs og han får kreditorer på seg, hva skjer med boligen vår?  Dette kan jeg ikke så mye om, bortsett fra at de tar fra han alt han er eier. Men hvordan fungerer dette når vi kjøper sammen? 

Takker for svar!

Anonymkode: 05533...c41

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet

De kan gå etter boligen deres, derfor lønner det seg for han å stifte et AS. Det koster vel rundt 30 000 kr men det er det verdt. 

Jeg har vokst opp i et konkursrammet hjem og det var svært vanskelig til tider. Skulle ønske jeg hadde foreldre som var flinkere med strategi og planlegging når det gjelder slikt, fordi det rammer hele familien om man ikke separerer jobb og private eiendeler slik at kreditorer kan komme og ta alt dere eier og har. Eller i dette tilfellet, hans eiendeler og bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ta fra oss boligen når jeg er medeier? Vi er jo ikke gift, kun samboer. De kan vel ikke ta min del? 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. For å legge frem litt mer info, dette er en liten næringsbutkk uten gjeld. Da kan man i teorien ikke gå konkurs?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt bolig om hans foretak ikke var et A/S. Som enkeltmannsforetak så kan de ta private midler.

Anonymkode: 8ab33...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke ta din del av boligen. Derfor tryggest om alt står i ditt navn, om det er fare for at han kan gå konkurs. Mannen min er selvstendig næringsdrivende, men han har ingen gjeld eller utgifter som fører til gjeld. Så om firmaet går dårlig, blir han ikke konkurs. Bare arbeidsledig. Vil du ha råd til å betale på huset om han blir arbeidsledig?

Anonymkode: f3440...ab5

Gjest Genevieve
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ta fra oss boligen når jeg er medeier? Vi er jo ikke gift, kun samboer. De kan vel ikke ta min del? 

Nei de tar ikke din eierandel, men de kan tvinge dere til å selge for å få dekket inn den delen han eier. Staten er hensynsløse når det kommer til å kreve inn pengene sine. Jeg ville ikke tatt noen sjanser.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De kan ikke ta din ideelle andel for penger han skylder (like lite som de kan ta din andel for penger jeg skylder, for å sette det på spissen). Kreditorer kan bare ta eiendelene til den som skylder dem penger eller som har kausjonert for andres gjeld. 

I praksis er det ikke så enkelt å ta mannen din sin andel heller selv om han skulle gå konkurs eller noen skulle kreve hans andel tvangssolgt, for hvem vil kjøpe en ideell andel i en bolig? Når man kjøper et hus eller en leilighet, så vil man ha hele huset eller leiligheten. Det er ikke hjelp i en ideell andel. I praksis kan dog banken selv kjøpe den ideelle andelen og så kreve sameiet tvangsoppløst. Ved tvangsoppløsning av sameie i fast eiendom blir hele eiendommen solgt på tvangssalg. Pantekreditorene får oppgjør etter prioritet så langt salgssummen rekker, men bare av den andelen de har pant i. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. For å legge frem litt mer info, dette er en liten næringsbutkk uten gjeld. Da kan man i teorien ikke gå konkurs?

Man kan ikke gå konkurs uten gjeld, nei, for betingelsen for å åpne konkurs er at saksøkte er insolvent. Det vil si at han er illikvid (betalingsudyktig) og har negativ egenkapital (at gjelden overstiger verdien av eiendelene). Viss man ikke har gjeld, så har man ikke negativ egenkapital, og da kan man ikke gå konkurs.

Men i praksis er det (nesten) ikke mulig å drive en butikk uten å ha noe gjeld, for varene man selger får man jo fra leverandører, og varene betales ikke samtidig som man får dem. Det samme gjelder andre kostnader som husleie, strøm, telefon m.m. Man får regninger og regninger er uttrykk for at man skylder penger.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Testosteron skrev:

Man kan ikke gå konkurs uten gjeld, nei, for betingelsen for å åpne konkurs er at saksøkte er insolvent. Det vil si at han er illikvid (betalingsudyktig) og har negativ egenkapital (at gjelden overstiger verdien av eiendelene). Viss man ikke har gjeld, så har man ikke negativ egenkapital, og da kan man ikke gå konkurs.

Men i praksis er det (nesten) ikke mulig å drive en butikk uten å ha noe gjeld, for varene man selger får man jo fra leverandører, og varene betales ikke samtidig som man får dem. Det samme gjelder andre kostnader som husleie, strøm, telefon m.m. Man får regninger og regninger er uttrykk for at man skylder penger.

Henger meg på denne.

Også må ikke skatt og mva glemmes. Uten å ha sjekket et eneste tall på det tør jeg tippe at manglende innbetaling av de to er høyt oppe på listen over grunner til konkurs.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på å eie mer enn 50% siden du skal være med på lånet + egenkapital for 50%.

Anonymkode: 1b3f3...3d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...